Logo

nybegynner spørsmål

Skriv et svar
10/1/2006 2:29:34 PM #1 av 7
Postet av: willseig
Hei,

jeg trenger litt hjelp med å bestemme meg for hvilken prosjektor og lerret jeg burde kjøpe:

Jeg ser på en del filmer på TV'en via PC'en min (Bruker s-video). Jeg tenkte at jeg kan jo
koble dette på samme måte til en prosjektor, men lurer da på om det blir noe bra bilde? Jeg har også vga kontakt på pc'en og lurer på om dette er noe som er lurt å bruke? Har prosjektorer denne tilkoblings
muligheten?

Jeg vil også bruke prosjektoren til å se litt på TV, men legger da merke til
at man må ha en video spiller(eller dvd opptaker) for å få kabel-TV til å funger opp mot prosjektoren. Har en video,men den er litt gammel. Er det noen spesielle uttak den må ha?

Har veldig lyst til å kjøpe Hitachi PJ-TX200, men den ha ikke DVI-inngang. Er dette noe jeg burde ha i noen spesiell sammenheng? Kan det da være lurere å kjøpe Panasonic PT-AE900E som har dette i steden?

Så var det lerret. Jeg blir sittende ca 4 meter unna,
mens prosjektoren blir stående ca 5 meter unna. Hvor stort lerret burde jeg ha, er det ikke bare å kjøpe et stort et, trenger jo ikke å ha bildet over hele lerrete? Til slutt hvilken
farge burde lerret ha, grå eller hvit og er det noen lerret som er mye bedre enn andre?

Håper på tilbakemelding :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2006 2:56:28 PM #2 av 7
Postet av: boly
S-video er det dårligste man kan bruke.
Bilde vil bli MYE bedre med DVI/ HDMI eller komponent.

Det enkleste er og kjøpe en dvdopptaker med dvi eller hdmi som du kobler til PJ. Hvem av disse kablene spiller ingen rolle.
Da får du brukt opptakeren til og vise film og tv-bilde på PJ.

PX-200 er en meget god PJ, og den har hdmi som er like bra som dvi. Eneste forskjellen på disse kablene er at hdmi også overfører lyd.

Ang. lerret bør du kjøpe et som passe til rommet du skal bruke dette i, har du full lyskontroll, kan du gått kjøpe et hvitt lerret. Har du ikke lyskontroll lønner det seg og kjøpe et grått lerret, da dette hjelper på sortnivået i bilde.

Men anbefaler deg og bruke rammelerret da disse ikke er plaget med bulker i bilde. Feks. denne pakken: http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1442
med ADEO 93" lerret.

Her er en test av nevnte PJ: http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 252668.ece
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2006 4:39:37 PM #3 av 7
Postet av: willseig
Takk for svaret :)

Jeg spør kanskje litt dumt, men kan disse lerretene trekkes opp eller? Jeg prøvde å søke litt rundt om de kunne det, men jeg fant ikke ut av det.

Når det gjelder pc'en min som skal kobles opp mot Prosjektoren. Hvordan lønner det seg å koble den opp mot alt dette for at det skal bli best mulig bilde?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2006 2:26:37 PM #4 av 7
Postet av: Torja
"willseig" skrev:Takk for svaret :)

Jeg spør kanskje litt dumt, men kan disse lerretene trekkes opp eller? Jeg prøvde å søke litt rundt om de kunne det, men jeg fant ikke ut av det.

Når det gjelder pc'en min som skal kobles opp mot Prosjektoren. Hvordan lønner det seg å koble den opp mot alt dette for at det skal bli best mulig bilde?


Trekke opp? Du mener å bruke et nedtreks lerret. Finner dem her..
http://www.nettdata.no/catalog/index.ph ... 73_100_156
Eller mener du å bruke et nedtrekk lerret opp ned å trekke den oppover? Vet noen har spurt om dette før, søk på forumet om lerret her. Vet ikke om det gikk greit, men skulle tro det da det er en fjær som sørger for å rulle lerretet sammen. Men husk at nedtrekk lerret er mer utsatt for bølger/krøller i duken over tid.

Best mulig bilde får du med digital bildekabel som vil si HDMI/DVI. Hvis PC'en din har DVI utgang så bruker du en DVI/HDMI overgang
http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... cts_id=826
eller en kabel med HDMI i ene enden og DVI i andre
http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1350
Bruk av dvi/hdmi adapter overgang er lurest med tanke på senere oppgraderinger og du får en HDMI utgang. Da har du jo HDMI kabelen allerede.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2006 7:14:20 PM #5 av 7
Postet av: willseig
Jeg mente nedtrekkslerret ja :) Fikk svar på det jeg lurte på angående det.

Har bare s-video og vga ser det ut som. Det blir dårlig bilde ved å bruke det da eller? Litt kjipt da når man bare har det på pc'en :(

Jeg skal kjøpe en dvdopptager med hdmi. Kan dette være med på å gjøre bildet bedre i forhold til PC'en hvis jeg kobler via den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2006 7:48:51 PM #6 av 7
Postet av: Torja
Projektoren har en VGA inngang, ville brukt denne for PC.

Om egen dvd spiller med HDMI gir et bedre bilde avhenger vel litt av PC ens skjerm/bildekort. Men hvis det kun er VGA ut så er det muligens bedre med egen dvd spiller eller oppgradering av pc med eget tv kort med DVI utgang.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2006 9:06:35 PM #7 av 7
Postet av: willseig
Takk for hjelpen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar