Logo

Noen med god greie på HDMI Kabler her

Skriv et svar
11/3/2007 7:03:30 AM #1 av 5
Postet av: knuhen
Har gjort meg noen betrakninger med HDMI Kabler, stemmer disse ?

- Signslet er digitalt, er det noe vits i dyre kabler ?
- Ser det selges forsterkere om man skal gå langt, hvilken erfaring har
dere med lange hdmi kabler ?

Grunnen til spørsmålet er at jeg har planer om å sette en pc med mediasenter på i kjelleren, HDMI sskjermkort, microsoft sin multimediafjernkontroll og en ir ekstender for å styre den.
Ser for meg å få vekk viftestøy ol. på denne måten.
Kanskje andre har erfaring ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2007 8:16:06 AM #2 av 5
Riktig at digitalt er digitalt, så kvalitetsforskjellene er mye mindre enn på feks scart. Så har det ikke så mye å si hvilken kabel du kjøper. Men på litt lengre avstander har kvaliteten mer og si. Hovedforskjellen er skjerming og kvaliteten på kontakten. På lengre avstander er det ikke alle som støtter 1080P heller, men da snakker vi avstander på 10M og oppover, men dette varierer.

L>es mer om dette på guiden
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2007 8:47:25 AM #3 av 5
Postet av: Rune
På IFA messen demonstrere Monster at det er elektriske forskjeller mellom HDMI kabler. Når man sender digitale signaler inn på en kabel blir det ikke nøyaktige firkantpulser. Det de demonstrerte var at de dyre kablene beholdt mer av firkantpulsen slik den skulle være.

Men det som er poenget er at mottakeren i den andre enden har bare to tolkninger. Enten er det 1 eller 0, og så lenge firkantpulsen er mer lik 1 enn 0 ja, da vil den forstå det uansett om pulsen blir litt degradert. Men på lange strekk kan det være problemer med at signalet blir såpass svekket at man kan få problemer med å forstå signalet (man får ikke bilde). Jeg bruker selv HDMI på 10 meter uten noen som helst problemer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2007 9:45:10 AM #4 av 5
Postet av: knuhen
Høres logiskt ut, det vil si at om man bruker en hdmi forsterker på lengre strekk, så vil vel dette også redusere faren for at tolkningen i andre enden blir feil.

Ser clasohlson har en til ca 400,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2007 7:30:25 PM #5 av 5
Postet av: ingobingo
Det som kunne kansje vært en god løsning er å sette dataen i kjelleren og trekke en cat 5 kabel opp til en apple tv du har med anlegget...

http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... y/apple_tv

Det kan kansje være en billig og god løsnning, hvis ikke er denne en løsning.

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 6;c:100141

hvis det er snakk om et langt strekk blir det nok dyrt ansett, hvis det ikke ska gå utover kvaliteten...
Tenkt på vannkjøling til maskinen, det hjelper og er ikke så dyrt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar