Logo

Nei nå...trenger litt dummy-hjelp

Skriv et svar
6/30/2005 11:03:18 AM #1 av 13
Postet av: marius
Ja, da holder jeg på å koble surround-forsterker.
Lyd har jeg, men bare i fronthøytalerne - men jeg har sikkert gjort noe, eller kanskje hoppet over noe?

Må jeg bruke Digital Ut/inn fra dvd til receiver?
Hvis jeg må det så skjønner jeg hvorfor det ikke blir lyd annet enn forran.
Bør jeg isåfall bruke coax eller fiber?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 11:17:52 AM #2 av 13
Postet av: Knut
Jeg bruker coaxialkabel og er veldig fornøyd med det.
Har du 7 kanalsforsterker? Hvis du har koblet bakhøyttalerene til feil utgang bakpå forsterkeren din vil ikke forsterkeren finne høyttalerene når du kjører i vanlig dolby digital f.eks ... har du prøvd å spille musikk/film i 5 kanals stereo?
Bruk en digital kabel mellom dvd-spiller og forsterker i allefall...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 11:57:26 AM #3 av 13
Postet av: marius
Det er en 5-kanals forsterker såvidt jeg kan skjønne.
Men jeg har bare koblet dvd`en til forsterker med vanlig phono? (sånn standard kabel med rød og hvit plugg). Så jeg antar det er det som er feilen?
Da må jeg vel en tur på butikken igjen da...for sånn digitalkabel har jeg selvfølgelig ikke liggende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 12:10:26 PM #4 av 13
Postet av: Knut
"marius" skrev:Det er en 5-kanals forsterker såvidt jeg kan skjønne.
Men jeg har bare koblet dvd`en til forsterker med vanlig phono? (sånn standard kabel med rød og hvit plugg). Så jeg antar det er det som er feilen?
Da må jeg vel en tur på butikken igjen da...for sånn digitalkabel har jeg selvfølgelig ikke liggende.


Kjøp deg en digital kabel ja, det vil nok løse problemene dine.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 12:56:23 PM #5 av 13
Postet av: arntos
Eller du kan teste med bare den hvite kabelen på phono kabelen. I tillegg må du sette receiveren i surround modus. Regner med at den står i stereo, fordi du skal få lyd i alle høytalerene selv med en vanlig phono kabel. Kan også hende at du må aktivere surround i menyen på dvd spilleren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 1:44:39 PM #6 av 13
Postet av: marius
Takker for tips :D
Nå fungerer det! Kjøpte digital coax og satte receivern på surround, og da ble det bra!
Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke får justert bass/diskant noe særlig - er en knapp til hver altså, men jeg savner litt mere trøkk i lyden.
På den gamle hi-fi forsterkeren min hadde jeg en knapp som het Loud, og det gjorde MYE med lyden. Slikt finnes ikke på denne forsterkeren. Mulig det er en hemmelig meny et sted, men hittil ikke funnet noe.
Pleier dere å ha egne equalizere ved siden av?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2005 2:05:07 PM #7 av 13
Postet av: Knut
"marius" skrev:Pleier dere å ha egne equalizere ved siden av?


Nei, de fleste nyere (og egentlig eldre) forsterkere har gode eq-instillinger - i allefall bass og diskant. Mulig du kan koble forsterkeren din til TVen og derfra få litt bedre oversikt over menyen på forsterkeren. Se om du har noe som heter Monitor Out eller noe liknende, koble evt. til med s-video eller kompositt.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2005 8:41:52 AM #8 av 13
Postet av: marius
Jeg har nå koblet dvd-spilleren via scart til tv`en - men vil det være bedre å bruke component kabel? Og isåfall hva bør jeg kjøpe?
Er helt grønn...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2005 8:55:09 AM #9 av 13
Postet av: Knut
"marius" skrev:Jeg har nå koblet dvd-spilleren via scart til tv`en - men vil det være bedre å bruke component kabel? Og isåfall hva bør jeg kjøpe?
Er helt grønn...


Har du component inn på TVen og ut fra dvd-spilleren ville jeg brukt det - uten tvil!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2005 9:05:25 AM #10 av 13
Postet av: marius
Da prøver jeg det - og det blir spennende å se om det blir merkbar forskjell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2005 6:35:04 PM #11 av 13
Postet av: marius
Hmmm....nå har jeg kjøpt component kabel, men bildet ble jo helt på trynet!! Ringenes Herre ble jo koselig å se i svart/hvitt/grønn/blått.... :shock:

Noen som vet hvorfor det blir sånn?
Ser at flere på forumet har hatt problemer med farger, striper osv osv etter bytte til component.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2005 6:57:32 PM #12 av 13
Postet av: Typhoon7
Har du sjekket innstillingene på DVD-spiller og TV?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/3/2005 9:28:40 AM #13 av 13
Postet av: marius
Ja, det skal være riktig stilt inn - men man vet jo aldri, kan jo være at jeg har oversett noe.

Nå er det flere problemer som dukker opp :(
Prøvde å koble den bærbare pc`en til for å spille hd filmer, men da får ikke tv`en noe signal.

Jeg klarer heller ikke å lyd i forsterkeren fra selve tv`en. Playstation og dvd funker som bare det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar