Logo

Mulig å "forstørre" prosjektorbildet?

Skriv et svar
12/17/2005 2:15:26 PM #1 av 13
Postet av: LPE
Jeg har prosjektor festa i taket, og et nyanskaffet stort lerret.

Problemet mitt er at jeg ikke får bildet til å fylle lerretet. Ganske enkelt fordi rommet ikke er langt nok, så jeg får ikke festa prosjektoren lenger unna lerretet.

Er det mulig å bytte linse eller finne på et eller annet spennende for å få et større bilde enn det rommet og prosjektoren tillater?

Jeg har Dell 2300MP-projektor, hvis det skulle ha noe å si. ;)

( http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=no&s=pad )
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2005 3:15:36 PM #2 av 13
Postet av: Bidd@
Beklager å si det men du har kjøpt feil hvis du har tenkt å bruke denne til film/kino. Dette er en rein presentasjons pj, med altfor høy lystyrke, ødlegger sortnivået. I tillegg bråker den fælt og mangeler digital inngang. Lang kastelengde har du alt merket.

Konklusjon: har du mulighet så returner.

PS linsebytte er som regel dyrere enn pj'n.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2005 6:59:51 PM #3 av 13
Postet av: LPE
Hmm... Ikke mulighet til å bytte, dessverre.

Det skal jo være høy fargekontrast på den. Har ikke sett på det som noe problem, men at den bråker en del har jeg merket. :)

Digital inngang vet jeg ikke hva jeg skal med. :oops: - Så lenge jeg klarer å koble til PC og TV (via S-video eller composite eller noe), så er jeg ganske happy. :D

- Men kastelengden er et problem. :| Linsebytte høres dyrt ut, ja.... men det er mulig? Er det noen andre alternativer?
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2005 7:57:46 PM #4 av 13
Postet av: Bidd@
"LPE" skrev:Hmm... Ikke mulighet til å bytte, dessverre.

Det skal jo være høy fargekontrast på den. Har ikke sett på det som noe problem, men at den bråker en del har jeg merket. :)

Digital inngang vet jeg ikke hva jeg skal med. :oops: - Så lenge jeg klarer å koble til PC og TV (via S-video eller composite eller noe), så er jeg ganske happy. :D



Lystyrken på en filmpj bør ikke overstige 1000 AL heller ned mot 500 fordi den da klarer å vise sort, ellers blir det sorte grått og samtidig blir fargene unaturlige (for sterke). Til TV på dagtid i opplyst rom er den jo perfekt.

Mulig den klarer å ta imot komponent signaler inn via d-sub (vga) det vil gi deg et mye bedre bilde enn kompositt/s-video.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2005 9:56:37 PM #5 av 13
Postet av: LPE
Ja, det er mulig at lysstyrken er for høy, men fargekontrasten mellom sort og hvitt skal være ganske bra. :)

- Uansett er det for sent å snu, nå... Men jeg er veldig ivrig på å finne en måte å slenge ut bildet på hele lerretet. :D
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2005 11:39:47 PM #6 av 13
Postet av: Rikky
Så lenge du ikke har mer zoom å gå på på projektoren er det nok ingen enkel måte å gjøre det på, dessverre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 12:42:41 AM #7 av 13
Postet av: LPE
Hva er den minst vanskelige, da? ;)
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 12:45:27 AM #8 av 13
Postet av: Rikky
Kjøp ny projektor.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 1:52:31 AM #9 av 13
Postet av: kid
Du har nok vært utsatt for et litt uheldig kjøp eller hvordan du har anskaffet deg denne. Å bytte linse er ingen morsom og billig oppgave, spesielt ikke i prisklassen denne projectoren ligger på. Dersom jeg hadde vært deg, merk deg: Dersom jeg hadde vært deg hadde jeg lagt denne projectoren for salg i bruktmarkedet. Sikkert noen bedrifter eller lignende som betaler en god slant for denne, deretter er det ikke lange veien å gå opp til en god og rimelig filmprojector som f.eks Infocus 4805 eller pt-ae700 som er min favoritt i <10.000,- (Du kan jo eventuellt kjøpe en brukt filmprojector etter salg!)

Har ingen bedre råd å gi. :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 10:52:09 AM #10 av 13
Postet av: Bidd@
Siste utvei: ta hull i veggen og monter den i naborommet, du får også mindre støy ;-)
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 9:40:14 PM #11 av 13
Postet av: LPE
Hmm... dette var da leit. :(

Det høres ikke ut til å være mye optimisme rundt forespørselen min. :|

- Det var leit.

Vel... da får jeg se om jeg skal selge prosjektoren, da... Er jo teit å ha et større lerret enn jeg kan bruke.

Takk for hjelpen. :)
Med vennlig hilsen,
LPE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 10:20:53 PM #12 av 13
Postet av: Bidd@
....kanskje billigere å bytte til et mindre lerret ;-)
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/22/2005 10:47:54 PM #13 av 13
Postet av: KjellElvis
Eller så er det vel mulig å "forlenge" kastelengde ved hjelp av speil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar