Logo

Manuell eller elektrisk zoom

Skriv et svar
12/6/2013 12:05:58 AM #1 av 3
Postet av: malinkb
Jeg er på utkikk etter en hjemmekino-prosjektor. Jeg skal ha et 2.35:1 lerrett og kommer til å maskere for å vise 16:9 og bruke zoom for å dekke 2.35:1-lerrettet. Jeg har ikke råd til anamorph linse. Derfor må jeg zoome i stedet. Jeg går også ut i fra at jeg vil trenge både horisontal og vertikal tilt.

prosjektoren skal brukes i en liten stue, og jeg tror avstanden fra lerrett til prosjektor vil være rundt 3 meter pluss minus.

Spørsmålet er altså hvor vanskelig er det å zoome manuelt? jeg ser at de som har elektrisk zoom og linseminnefunksjon er en del dyrere. Jeg antar også at det mest idelle er å ha dette automatisk og elektrisk, men hvor komplisert er det egentlig å gjøre dette manuelt? Evt. finnes det noe til under 20K med elektrisk zoom?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2013 12:45:08 AM #2 av 3
Postet av: Rune
De største forskjellene med motorisert zoom med minne som jeg ser det er.

1. Det går raskere å bytte format
2. Det er enklere å få bra resultat hver gang.

Ulempen med manuell zoom er at du f.eks ikke kan stå helt oppi lerretet får våre sikkert på at det er 100% skarpt.
(dette kan løses med hjelp av annen person, perfekt syn eller kikkert)

Vil uansett si at du mest sannsynlig får et bedre resultat bildemessig med en projektor med manuell zoom enn en billig med motorisert zoom. Dette fordi VPL-HW50/ VPL-HW55 er fanastisk gode projektorer og er de beste i sin prisklasse.

Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2013 3:15:10 PM #3 av 3
Postet av: malinkb
Takk for svar :) Da blir det litt lettere å bestemme seg også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar