Logo

Kvalitet på prosjektor og nytteverdi av HTPC

Skriv et svar
4/16/2006 2:21:21 AM #1 av 6
Postet av: Larsza
Jeg er relativt nybegynner når det kommer til prosjektorer, bilde, hd, osv. Men jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at jeg skal investere i en skikkelig hjemmekino.

Lydpakken er allerede i hus og kvalitetsmessig lover det svært godt! Derfor vil jeg at bildekvaliteten ikke henger etter!

Jeg har lest guidene til Mastiff på hardware.no og tror jeg har lyst til å gå i samme retning. Men så har jeg et spørsmål:

Hvor viktig er det å ha en god HTPC med tilhørende programvare (zoomplayer, Dscaler og ffdshow) hvis du ikke har råd til en Barco prosjektor ? Hvor mye må du egentlig ut med for prosjektoren for å dra nytte av en god HTPC?

Håper noen kan hjelpe meg! :)

P.S. Stor takk til Mastiff for lærerike guider!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/17/2006 1:14:57 AM #2 av 6
Postet av: perbear
Jeg ble også imponert over kvaliteten til Mastiffs artikler og kjøpte HTPC i deler basert på hans kjøpsråd. HTPCen funket bra men den ble brukt til kino mindre enn en måned, og så ble den byttet ut med en ny DVD spiller med 1280x720p HDMI utgang som ga nesten like bra bilde på min Panasonic AE700 LCD prosjektør. I tillegg tok den mye mindre plass, bråkte mindre, var mye rimeligere (mindre enn 2K) - og ikke minst - den ga mindre brukerproblemer/bugs.

Problement var ikke Mastiff - han har gjort en meget bra jobb - problemet er at det er for mange ting som bare må virke for at en HTPC skal være brukervennlig, spesielt for dem som er vant til en vanlig DVD spiller - desverre er både PC SW og DVD platene for lite standardiserte til at det er mulig å få til en brukervennlig HTPC som er enkel å bruke.

Da er det mye enklere å sette i en DVD i en spiller som nesten alltid klarer å lage lyd og bilde som 90% av norske forbrukere er fornøyd med og som ikke krever telefonisk support for å brukes av utrente.

Selv om DVD spillere ofte gir feil lyd/undertekst/bildeformat/oppløsning osv. med "default" instillingene, aksepteres slike ting av de fleste brukere så lenge de får sett & hørt noe. Selv bruker jeg ofte noen minutter på "betatesting" før den offisielle kinoforestilling begynner. Det kan høres mye ut, men kombinasjonen av muligheter på avspiller, forsterker og prosjektør gir endel variasjonsmuligheter som krever litt "tweaking" før beste instilling blir funnet - det å stille inn en DVD på en vanlig DVD spiller er ikke alltid like enkelt: hvem klarer å sette opp korrekt undertekst, talespråk (dubba for barn) lydspor (DTS/5.1/2.1 osv) bildeformat (16:9, 4:3...) oppløsning (1280x720...) og "spole" forbi reklame/propaganda for å vise film på direkten uten å teste? På DVD plater som overhodet ikke har et standard oppsett?

Det er forresten den største feilen DVD formatet har i dag - ingen standard på hvordan DVD platene oppfører seg :evil: alt er tillatt - og det stjeler av vår tilmålte tid her på jorden :cry:

Men en HTPC stjeler mer tid enn en DVD avspiller!
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/17/2006 2:07:51 PM #3 av 6
Postet av: larax
Her er jeg ikke enig med perbear. Jeg bruker en htpc til dvd avspilling og den gir et mye bedre bilde en mange dyre dvd spillere. I motsetning til Mastiff bruker jeg theater tek som avspiller og ikke zoom player og det gjør vel det hele noe lettere. Monter imaget i nero image drive, eller sett i plata og trykk på theater tek ikonet og det går av seg selv. Bare sett op progget til å velge lyd og tekst for deg. Ikke innviklet i det hele tatt. Og det beste er bildekvaliteten med et vanvittig mye bedre sortnivå, b.l.a. Jeg bruker også ffdshow.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/18/2006 3:27:08 PM #4 av 6
Postet av: Larsza
Takk for svar! :)

Men jeg sitter fortsatt igjen med et spørsmål: Hvor mye må jeg ut med på prosjektor for å kunne dra nytte av en HTPC?

Slik jeg tolker svaret fra perbear ser man ikke store forskjellen på en relativt rimelig dvd spiller og en bra HTPC med en prosjektor til ca 15 000 kr. Riktig?

larax derimot tolker jeg dithen at HTPC'en gir mye bedre resultater. Men hva slags prosjektor snakker du om larax?

I utgangspunktet er jeg vel komfortabel med å bruke 15 000 på bra prosjektor. Men hvis det viser seg at kvaliteten øker drastisk for med å gå opp litt i pris er jeg muligens klar for mer. HTPC'en koster jo også en del. Tipper jeg kanskje lander på rundt 15 000 for den også (med passiv kjøling=lydløs). Dermed har jeg et nytt spørsmål.

Gitt 30 000 kr å bruke på bildesiden. Hvordan bør en bruke de for å få mest mulig igjen (målt i bildekvalitet)? Er gevinsten av en dyr prosjektor (25 000) med en ok dvd spiller (5 000) større enn en god HTPC (15 000) og en ok prosjektor (15 000)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/18/2006 3:45:50 PM #5 av 6
Postet av: larax
Jeg bruker en Optoma H79 nå, men har kompiser med rimeligere lcd projectorer(til rundt 15000 tusen) som også bruker HTPC p.g.a. bildekvaliteten. Tenk også på at den oppgitte kontrasten til disse nye projektorene med iris, trenger tid på å åpne og lukke irisen, så du får aldri den oppgitte kontrasten i ett og samme bildet. Mener jeg leste at de nye Epson panelene greier et sted mellom 700-900 i kontrast i samme bildet. Utviklingen går uten tvil raskest på projectorsiden i dag, så invester ikke for mye på en pj, hvis du skal greie deg med 30 000, totalt på bildet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/18/2006 7:43:17 PM #6 av 6
Postet av: Larsza
Ok, da mener du altså at det er mye å hente på en god HTPC selv med en rimelig prosjektor. Det høres egentlig ut som det passer meg bra! Har mest lyst til å legge mer penger i en pc enn en prosjektor uansett. :) Du får liksom en del andre muligheter med pcen. Bare tenk på web-tv som blir stadig bedre med valgfrie fotballkamper, mulighet for å se programmer når du vil, osv. I tillegg kommer jo alle automatiseringsmulighetene som nevnt i artikkelen til Mastiff. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar