Logo

Kunne noen sortert dette for meg?

Skriv et svar
7/9/2006 11:01:12 PM #1 av 14
Postet av: Plecto
Har plukket opp en haug med forskjellige navn på koblinger og skulle gjerne visst hvem som ga bedre kvalitet enn den andre når det gjelder både lyd og bilde. Vennligst sorter dette hvis det er mulig :P

DVI
Komponent
S-video
Kompositt
VGA
HDMI
Scart
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/9/2006 11:05:04 PM #2 av 14
Postet av: Kim
Kompositt - Kun bilde
S-Video - Kun bilde
Scart - Kan overføre analog lyd også
VGA - Kun bilde
Komponent - Kun (glimrende) bilde
DVI\HDMI - Samme bildekvalitet, men HDMI kan også overføre lyd. Men ikke 5.1 lyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/9/2006 11:27:24 PM #3 av 14
Postet av: Plecto
Formulerte det litt feil :P visste godt hva som kan ta lyd og hva som tar bilde :oops:

Så du rangerte det riktig nå? Når trengs de forskjellige kablene for å sikre seg at ikke kablene blir flaskehalsen? Er f.eks. tv signaler dårligere enn f.eks. kompositt? Hva er det som egentlig er bedre enn signalene til DVI (må man ha dyre apparater for å bruke kvaliteten DVI har, men ikke komponent?)? Er det forresten stor forskjell mellom komponent og DVI?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/9/2006 11:41:28 PM #4 av 14
Postet av: Kim
Til tv brukes det som vanlig scart, bruker selv scart fra min parabol med dreambox tuner, og får meget gode bilder.

Hva som er best av komponent og DVI\HDMI er det delte meninger om, HDMI\DVI gir et skarpere bilde mens noen hevder komponent gir bedre farger og et roligere bilde.
Jeg har ikke prøvd så mange DVD-spiller, men syns HDMI\DVI er best,
gir et skikkelig digitalt bilde. Skarpt og rett og slett fint, imo :D

Får billige hdmi-dvd spillere med oppskalering til HD oppløsning, altså 720\1080. Da helst kjøre 720p (progressivt) enn 1080i (interlaced)

For å få like bra bilde med komponent må man ty til litt dyrere dvd-spillere med gode digital-analog konvertere innebygd, men kan da oppnå et veldig bra bilde.

Dette du lurte på? hehe

:D

Kompositt er forresten helt jæ***, S-video er greit nok, men kompositt.. Ikke prøv engang :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 12:15:52 AM #5 av 14
Postet av: Plecto
Ja, det var vel egentlig det :P

Kompisitt har jeg merket er elendig :@ skal få kjøpt meg en lengre s-video kabel pluss en sånn scart-kobling.

Jeg har en litt eldre prosjektor (ASK c95) og vet ikke helt hvordan jeg skal koble den til dvd spilleren. Det er muligheter for HDMI, men hvis prosjektoren ikke er god nok til å vise det HDMI har å by på så blir jo dette overkill. Har du noen råd ang. dette?

Er forresten tv signalene bedre enn s-video? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 11:42:19 AM #6 av 14
Postet av: Kim
TV-signaler er bedre enn S-video vil jeg si.
Hvorfor lurer du på det?

Har du muligheten til å teste ut s-video kontra hdmi da? Ville gjort det siden du hevder hdmi blir overkill.
Men vil nok tro HDMI er det riktige valget her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 3:04:10 PM #7 av 14
Postet av: Plecto
Nei, jeg sier ikke at HDMI bli overkill, det er det jeg spør deg om. Det er bare så svin dyrt (må ha en del meter siden kabelen skal gå rundt og helt bak i rommet hvor prosjektoren er)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 3:27:08 PM #8 av 14
Postet av: Kim
Hvilken dvd-spiller har du koblet til?


10m HDMI koster fra 700-1000 kr, dette du mener med svindyrt?
HDMI\DVI er uansett overlegent S-video, og så trenger du ikke kjøpe ny kabel om du evt. skal bytte ut projektoren..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 9:55:55 PM #9 av 14
Postet av: Plecto
10m s-video kabel koster 90 kroner så 1000 kroner i forhold er for meg ganske dyrt ja :(

Men er ikke en DVI kabel billigere?

DVD spilleren min er en Toshiba SD-350
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 10:19:51 PM #10 av 14
Postet av: antiloop
Anbefaler at du skaffer deg en kabel fra Supra eller Real Cable! God kvalitet til god pris



http://www.nettdata.no/catalog/index.ph ... 73_117_222
Trondheim: Byen hvor de peneste damene bor


http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/antiloop
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 10:24:59 PM #11 av 14
Postet av: Kim
Billigste kabelen jeg kunne se der var en DVI-D Real cable til 760,-
Om en S-video 10m kabel koster kun 90kr så kan du jo kjøpe en sånn midlertidig? For så å oppgradere til en god DVI kabel senere.

Kan love deg du vil merke stor forskjell med DVI iforhold til S-video,
når du senere bytter til det, om du velger å gå for en midlertidig s-video kabel.

Råder deg å sjekke bruktmarkedet etter brukte kabler også, ofte til halv pris :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 10:36:44 AM #12 av 14
Postet av: Plecto
Hva med component kabel? Vil det være stor forskjell mellom dvi og component?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 11:54:03 AM #13 av 14
Postet av: tahustvedt
"Kim" skrev:Kompositt - Kun bilde
S-Video - Kun bilde
Scart - Kan overføre analog lyd også
VGA - Kun bilde
Komponent - Kun (glimrende) bilde
DVI\HDMI - Samme bildekvalitet, men HDMI kan også overføre lyd. Men ikke 5.1 lyd.


VGA er bedre enn komponent. VGA gir tilsvarende kvalitet som DVI om kabelen er god. VGA=RGBHV

Kompositt - Dårlig bilde. Støtter kun PAL/NTSC-oppløsninger (lav oppløsning).
S-Video - Ok bilde. Støtter kun PAL/NTSC-oppløsninger (lav oppløsning).
Scart - Kan levere RGB som gir bra bilde men kun vanlig PAL-oppløsning.
Komponent - Kan gi meget bra bilde og høy oppløsning. Støtter både interlaced og progressivt bilde.
VGA/RGBHV - Meget bra/optimalt bilde og alle oppløsninger. RGB med horisontal og vertikal synkronisering.
DVI/HDMI - Optimalt bilde og alle oppløsninger. Ingen tap i bildekvalitet.


Vil ikke anbefale å spare penger på billig DVI/HDMI-kabel i lange lengder da billige kabler kan gi blinkende stjerner i bildet.

Det vil være forskjell i bildet mellom komponent og DVI/HDMI, men det er ike sikkert at forskjellen er stor nok til at den merkes godt. Kommer veldig an på avspiller og skjerm.
Not only I have 22 girlfriends to satisfy, I must cheat on them as well.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 3:05:16 PM #14 av 14
Postet av: Bobbers74
Hei !

jeg slenger meg med i diskusjonenen. Dette er interessant lesing. Her har jeg lært en hel del allerede.

Min case er at jeg lurer på om jeg trenger HDMI-utgang på en DVD-opptaker jeg vurderer å kjøpe. Jeg har en Phillips 42" plasma skjerm som IKKE er HD-Ready. Bruker i dag vanlig scart tilkobling mellom DVD-spilleren (ikke opptaker) og skjermen. Ble sterkt rådet til å gå over på komponent kabel (rød, grønn, blå) med en eneste gang. Det ville bli merkbart bedre bilde bare ved å gjøre dette.

Spørsmålet mitt er: Skal jeg kjøpe en DVD-opptaker med HDMI, eller ikke når jeg ikke har en HD-ready Plasma?
Er det heller lurt å spare 1000-1500,- på å kjøpe en DVD-opptaker med komponent, og heller bruke pengene på større harddisk. Eller en god kompnent-kabel?

Vurder spørsmålet mitt ut fra at jeg ikke, på noen år - eller før teknologiens verden, tvinger meg til det :)

Jeg takker for alle gode svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar