Logo

Komponent scart fra DVD til Komponent på TV

Skriv et svar
12/29/2006 2:00:15 PM #1 av 32
Postet av: Øreflipp
Hei
Har en Kiss DVD spiller som støtter S-video,RGB og Komponent via scart utgangen til TV.Velger Hva signalet skal være i menyen til DVD spileren.
Jeg vil prøve å kjøre komponent fra Scarten på DVD spilleren til TVn men TVn har en vanlig komponent inngang med 3 tilkoblinger.
Har vært på Siba og Elkjøp for å finne en kabel som kan kjøre komponent signal fra scart kontakt til vanlig komponent på TV men det ser ut som den kabelen er sjelden,de hadde den ihvertfall ikke når jeg var der.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik kabel eller har en link til et sted på nettet?Skal kobles til en Toshiba 37WLT66Z.Takk er og bukker for en rimelig løsning :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2007 8:11:36 PM #2 av 32
Postet av: Øreflipp
Er kabelen jeg spør om er her noe helt uvanlig siden jeg ikke har fått noe svar?Hadde vært fint om noen kunne gitt et svar da jeg har 30 dagers returett på S-video kabelen jeg bruker for øyeblikket... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 11:45:26 AM #3 av 32
Postet av: Twinrehz
Det du prøver å gjøre er ganske vanskelig. Det du har bakpå TVen, som du kaller tre-plugs komponent, er kompositt, det som er nest lavest på rangstigen hva analog bildeoverføring angår. Komponent er øverst på rangstigen, og dersom du ikke har 6 innganger (tilsvarende utgangene på DVD-spilleren), så finnes det ikke komponent-inngang på TVen din.

...

Leste litt nærmere igjennom posten din, og forsto litt mer av hva problemet er. Så vidt jeg vet kan ikke komponent kjøres via Scart, det krever eget kabelsystem. Sikker på at det ikke står kompositt i menyen på DVD-spilleren?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 11:57:11 AM #4 av 32
Postet av: Rune
Det er nok komponent det er snakk om, men det er vanskelig å finne slik kabler for de er langt fra standard.

Her er en oversikt over pinnekoblinger på en slik scart.

http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_scart.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 12:44:49 PM #5 av 32
Postet av: Øreflipp
Takk for svar :D
På Elkjøp og Siba hadde de ikke slike kabler men det var juletrafikk så det kan hende noen vikarer ikke har skjønt hva jeg mente med denne kabelen.
Det er komponent via scart jeg snakker om her til komponent på TV ja.
Min forklaring på kabelen ble nok litt rotete.
Det er Toshiba 37WL66Z den skal kobles til.Den har 2 scart innganger hvor den ene støtter S-video som jeg bruker nå og den andre støtter RGB som brukes til dekoder.Da sitter jeg igjenn med kompositt,komponent 2 HDMI og en VGA.
Komponenten vil jeg selfølgelig bruke inntil jeg kjøper en DVD spiller som støtter HDMI.
Regner med at det ikke finnes komponent scart til HDMI :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 5:23:52 PM #6 av 32
Postet av: Twinrehz
Men hvis komponent-scart ikke er en standardisert kobling, vil noen selskaper bruke det i TVen da? Vet du i det hele tatt om det er en komponent-scart på TVen din?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 8:53:36 PM #7 av 32
Postet av: Øreflipp
Jeg har vanlig komponent med 3 innganger på TVn.
DVD spilleren som er en Kiss DP-500 har scart via komponent.
Jeg stiller hva scarten skal være i menyen til DVD spilleren.Der kan jeg velge kompositt,S-video og komponent.DVD spilleren har ikke vanlig komponent med 3 utganger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 10:05:48 PM #8 av 32
Postet av: Twinrehz
Jaha, så det er _det_ du skal ha! :oops: Kunne du ikke bare, sagt det, sånn med en gang? Det må da gå ann å få tak i. Men hvor, det er et bra spørsmål.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2007 10:13:55 PM #9 av 32
Postet av: JLmorten
kan denne hjelpe deg??

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... behoer.htm

men tur ny dvd spiller lønner seg for deg.. dersom du ikke har en grevla dyre spilller som du vil beholde da...

så har jo du denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383505

men om den funker og kvaliteten på den vil ikke jeg utale meg om...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2007 1:12:25 AM #10 av 32
Postet av: Øreflipp
Jaha, så det er _det_ du skal ha! Kunne du ikke bare, sagt det, sånn med en gang? Det må da gå ann å få tak i. Men hvor, det er et bra spørsmål.



Trodde at jeg hadde forklart det men tydeligvis ikke godt nok :roll:



Skrevet: Lør Jan 06, 2007 10:13 pm

--------------------------------------------------------------------------------

kan denne hjelpe deg??

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... behoer.htm

men tur ny dvd spiller lønner seg for deg.. dersom du ikke har en grevla dyre spilller som du vil beholde da...

så har jo du denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383505

men om den funker og kvaliteten på den vil ikke jeg utale meg om...


Hmmm dette så jo intressant ut,synd det første forslaget var så dyrt :shock:

Men den Clas saken er jo verd å prøve ut hvis noen kan med sikkerhet bekrefte at det er en slik kabel jeg skal ha... ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2007 10:34:29 AM #11 av 32
Postet av: Øreflipp
Den saken fra Clas er dessverre en Kompositt.
Noen flere forslag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2007 11:00:49 AM #12 av 32
Postet av: kWern
Hei, jeg har også en Kiss DP-500, og har nylig kjøpt en LCD-TV.

Det er rett som du sier - en scart til komponent-kabel finnes - uten at det er snakk om konvertering. Kabelen er i salg i Danmark hvor Kiss'en kommer fra, og det finnes en liknende for Electrokompaniet eller Thule sin DVD-spiller.

Kiss'en gir komponentsignal ut fra SCART-kontakten, og kan også gi VGA, men man må ha spesialkabler. Jeg skal søke litt rundt for å se hvor man kan bestille det fra. så en Scart-til-komponent-kabel til under tollgrensa for en tid tilbake, men husker ikke adressen.

Har også sett tegninger for hordan du lager dine egne kabler, men dette er ikke noe jeg tør begi meg ut på. Kommer tilbake med info om jeg finner noe.

FAQ'en til Kiss står dette:
My TV can only use component signal with progressive, what do I do? #Q45
Before you can use progressive scan you need to have either a SCART-to-VGA or SCART-to-component cable, this can be bought by contacting sale@kiss-technology.com.
When you have this cable, then you have to enter the secret menu by pressing (eject, clear, 2, 7, 6) and then choose the SCART output that fits your connection. Please note that progressive scan with DVD is only supported with 480p because of Macrovision protection.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2007 11:21:27 AM #13 av 32
Postet av: kWern
Og her er en Dansk nettbutikk som selger kabler for Kiss, både scart-til-komponent og scart-til-VGA, samt et fint lite adapter fra SCART som man kobler komponentkabler i (til 149 kr):

http://av-connection.com/?CPage=PView&ML1=1&ML2=1&ML3=78&ML4=172
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2007 11:40:32 AM #14 av 32
Postet av: Øreflipp
Jøss :D
Akkurat hva jeg ser etter.
Takk for hjelpen allesammen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2007 11:56:56 AM #15 av 32
Postet av: kWern
Bare pass på tollgrensa på 200 norske kroner. Kabelen på 1 meter ser fin ut, og koster 179 danske kroner, som blir rundt 195 norske. Frakt kommer utenom tollgrensa, såvidt jeg vet.

Merkelig at du skulle komme med dette spørsmålet, nå som jeg også skulle bestille en slik... Tror jeg går for 1-meteren og ikke adapteret (man kan evt. skjøte på senere med RCA hunn-hunn plugger).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar