Logo

Kobling av tv, ps3 og enkel hjemmekino

Skriv et svar
7/17/2010 5:12:43 PM #1 av 8
Postet av: Stamsaas
Hei!

Jeg er da ny på forumet her, og generell ny innenfor hjemmekino verden.

Jeg har nå gått i innkjøp av denne tv`n: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/ ... -46-led-tv

Ved siden av denne har jeg en slim Playstation 3 som jeg bruker som hovedspiller til filmer etc.

Jeg vil nå koble dette sammen med et enkelt hjemmekino system, og det er her jeg stusser litt:

Brodern har noe av det samme oppsettet som over, og han må ha en switch på den optiske lyden mellon tv og ps3 til forsterkeren. Hvordan løser dere dette problemet? Denne forsterkeren har da bare en optisk inngang. Vil det vanligvis være flere optiske innganger på en dyrere forsterker slik av en kan få 5-1 lyd på både ps3 og vanlig tv?

På forhånd takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/17/2010 7:12:13 PM #2 av 8
Postet av: Torja
En ny receiver med HDMI innganger er tinget. En HDMI fra f.eks PS3 til receiver og en HDMI opp til TV. Lyden kommer ut på anlegget(og de nye høyoppløste lydene som DD True HD og DTS HD master fra blu-ray) og bildet kommer opp på TV. Aner ikke hva slags billig alt-i-ett anlegg du har godt til anskaffelsen av, men å bytte dette ut med noe betraktelig mer duganes er tingen.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/18/2010 4:24:31 PM #3 av 8
Postet av: Stamsaas
Har ikke gått til anskaffelse av noe ennå, bare begynt såvit å titte litt rundt. Jeg trodde at en ikke fikk 5-1 lyd over HDMI, men ta tok jeg feil tydeligvis :p

Da får jeg se hva jeg finner av forsterkere med flere HDMI innganger hvis jeg forsto rett!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/18/2010 10:59:20 PM #4 av 8
Postet av: Stamsaas
Dette anlegget fra Samsung har jeg falt litt for..

Noen som har noe positivt/negativ å si? :)

http://www.samsung.com/no/consumer/tv-h ... b=features
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/19/2010 9:01:44 AM #5 av 8
Postet av: SVS Inderoy
Det går ann og starte med et sånt alt i ett pappeske oppsett.

Men når du begynner og bli mere audiofil finner du raskt ut at det må skaffes mere seriøst lydutstyr... 8)


HDMI er en kabel for overføring av både lyd og bilde. Pass på at det er 1.3 eller 1.4 versjon av HDMI kabel.


Måten blir som følger og koble opp om du har surround reciver.


PS3 --> Recvier --> TV Reciver henter da ut lyden og sender bildet videre til tv.
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/19/2010 9:26:17 AM #6 av 8
Postet av: Stamsaas
Ja, tror nok systemene dere bruker er litt væssere! :P

Men bare for å starte et sted, så tenkte jeg et slikt ferdig oppsett nå. Da jeg er student så er det ikke tilgangen for cæsh helt ubegrensa.. :P

Men bare for å stille et dumt spørsmål til;

Hvis da HDMI overfører 5-1 lyd, hva er da poenget med den optiske utgangen på tv og ps3? (Da det er disse brodern har kobla sammen til en switch og sendt til sin forsterker)

Det eneste jeg trenger å kable opp er da HDMI kabler da :D Fant fort ut av jeg trenger noe mer lyd en fra bare selve tv`n. Er ikke så mye trøkk i en slik ultratynn skjerm.. :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/22/2010 12:09:10 PM #7 av 8
Postet av: Torja
Hvis da HDMI overfører 5-1 lyd, hva er da poenget med den optiske utgangen på tv og ps3?
HDMI kan overføre lyd i 7.1 og høyoppløst. Optisk, er da hva som gjelder for den vanlige mann i gata. For deg og meg er det høyoppløst som gjelder, via HDMI... :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2010 10:10:29 PM #8 av 8
Postet av: Stamsaas
Jeg har et problem med mitt oppsett:

TV: Samsung UE46C6705
Hjemmekino: Samsung HT-C5500

Jeg får problemer når jeg kobler ps3 og min data til HDMI inngangene på forsterkeren. Enten så kommer det opp på skjermen at tv`n ikke støtter denne oppløsningen, eller så ser får inn bildet i noen få sekunder før det blir svart. FIkk inn bildet en gang, men da uten noe lyd. Det samme problem med dataen, får her bare lyd og vanskelig å få inn bildet!

Men kobler jeg ps3 og data rett til tv, da er det ikke noe problem. Men da må jeg kjøre lyden til forsterkeren igjen via optisk. På denne måten får jeg da ikke 5-1 lyd verken fra ps3 eller data.. Noen som har opplevd noe lignende..?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar