Logo

Kabling i min leilighet - Prosjektor, Nettverk, Lyd.

Skriv et svar
1/30/2007 2:48:15 AM #1 av 4
Postet av: Jonte
Hei folkens, eksperter, entusiaster og folk med generelt bedre peiling enn meg :)

Jeg trenger litt hjelp, jeg har kjøpt meg leilighet, og er i ferd med å skulle innstallere litt avhvert i denne kåken min, og det blir del kabler som skal trekkes..

Jeg har litt utstyr som skal kobles ihop :)
Her er ei tegning over leiligheta mi, og hvordan jeg planlegger at alt skal være:


Knyttepunktet bak stereobenken med lerrete er alt som Receiver, DVD spiller, Parabol Receiver, Fremtidig HTPC, etc.. Bak der er også uttaket for ADSL.

Datapunktet er nede i hjørnet, hvor jeg har min hovedpc som jeg bruker til vanlig. Inne på Soverom 2 er der en filserver som jeg har alt stasj på.

Den røde linja er den veien jeg planlegger å legge kablene, det blir det peneste, og det letteste.. Men, det er mye kabler som skal ligge sammens, og det er her jeg lurer på hva jeg skal gjøre, for å hindre støy, og lignende..

Receiveren min er en Denon AVR-2802, og jeg regner med og håper denne er slik at jeg kan koble alt av signaler inn på den, for så å dra en kabel til bildefremviseren min, altså prosjektoren min og tv'n på soverommet mitt. Da kobler jeg altså DVD, Parabol, PS2, HTPC etc inn på Denon' og den går til både prosjektor og TV'n.

- Hvordan er det å splitte signalen til to fremvisere? Vil dette svekke signalet mye? Det er mest for Parabolens del jeg vil ha signalene inn på soverommet. Jeg har en bærbar pc jeg kan koble på TV'n på soverommet, og jeg blir nok ikke å se så mye film der inne, men kunne vært greit å ha muligheten.

Jeg tenker også på hvordan jeg skal gjøre det med bilde fra hovedpc'n min til prosjektoren, siden det kunne vært greit til tider.. Men, jeg tenker at jeg kanskje skal legge en egen kabel fra utgangen på skjermkort og opp til prosjektoren, eller burde jeg legge kabel til recieveren? Dette er jo egentlig ganske unødvendig når HTPC'n kommer på plass, da jeg kan ordne dette via nettverk..

Lyd fra hovedpc'n vil jeg hvertfall ha til storstereoanlegget, da jeg sikkert vil høre musikk fra pc'n når jeg sitter hjemme å surfer etc, på litt høyere volum enn det datahøyttalerene vil gi meg.. Jeg har en langt vanlig audiokabel, men er denne tilstrekkelig? Eller burde jeg gå for en bedre kabel? Det er trossalt MP3's det er snakk om, så hvor mye bedre vil lydkvaliteten egentlig være med en bedre signalkabel?

Kablene som skal legges fra hovedknyttepunktet og rundt er altså..
- Nettverk - Cat 6
- Lyd-signal fra PC til Knyttepunkt
- Lyd fra knyttepunkt til bakhøyttalere
- Bildekabel fra receiver til prosjektor og tv på soverom

Hvor avskjermet burde dem være fra hverandre? Hvordan kan jeg skjerme dem? Jeg tenker å legge dem så skjult som mulig, i slike tunneler som man kan få kjøpt, og jeg tenker å legge alt samtidig og gjøre det ordentlig når jeg er i gang..


Nettverk - Jeg har en stor rull med Cat 6 kabel, klar til legging - Denne skal legges i en kabel fra hovedknyttepunktet, til hovedpc'n hvor jeg har en gBit switch, som jeg legger den videre inn til serveren fra. Vil en nettverkskabel skape forstyrrelser?

Lyd til Bakhøyttalere - Lyd til bakhøyttalere legger jeg bare vanlig høyttalerkabel, etter å ha lest diskusjoner om kvalitet på kabel, så gidder jeg ikke legge mye penger i dem kablene uansett.. Men, dem burde vel skjermes bort fra signalkabel som går fra pc til hovedknyttepunkt? Ifølge min kunnskap, ved bilstereo burde ikke lydsignalkabel ligge sammens med strømkabler.

Bilde til prosjektor - Hvordan kabel burde brukes her? Burde denne skjermes fra strømkabel til høyttalere slik som signalkabel burde? Bør denne og signalkabel skilles fra hverandre?


Tusen takk for svar, som hjelper meg på mine spørsmål, det er supert å få hjelp, og dette øker mitt kompetansenivå også.. :)
Det er kanskje litt uklar forklart, men jeg trur jeg skal klare å få med alt jeg egentlig vil spørre om..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/30/2007 8:09:20 AM #2 av 4
Postet av: arntos
Det jeg fant ut er at denne receiveren har kun S-VHS og composite bildetilkoblinger. Ikke spesielt egnet når du tenker kun en kabel til projektor. Da hadde det vært en stor fordel med en som kunne convertere alt til component eller HDMI. Spesielt mtp DVD og fremtidige spilkonsoller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/31/2007 4:41:33 AM #3 av 4
Postet av: Jonte
Jeg har snakket litt med en kompis om dette, han har litt mere peiling enn meg, og vi kom fram til at jeg nå i begynnelsen bruker min hovedpc i stuen som avspillingsmaskin for DVD'er..

- Jeg trekker altså en HDMI kabel fra pc'n, og til prosjektoren.

Ellers har jeg en DVD1500 fra Denon, som jeg kjøpte samtidig som AVR 2802'n, så denne er vel egentlig moden for utskiftning, og jeg funderer på å bare flytte den rett inn på soverommet med engang, også bare benytte meg av pc'n til film. Helt til jeg går inn for å bygge meg en HTPC som kan ta jobben som DVD spiller fra rack'et.

Jeg vil nok kjøpe meg en ny receiver i framtiden, med HDMI switch innebygd, og dermed tenker jeg at jeg legger opp alt av kabler fra rack'et til prosjektoren, i komposite, S-video og HDMI. Dette blir da lagt i en kanal i taket, fram til prosjektoren.

Fra pc'n i stua, legger jeg da en optisk lydkabel, inn til receiveren.. Slik at jeg får DD lyd på filmene jeg spiller av med pc'en.

Høres ikke det greit ut?

Jeg fant også ut at ingen av kablene forstyrrer hverandre noe nevneverdig heller, så jeg legger altså optisk lyd fra pc til rack, lyd til bakhøyttalere fra rack og nettverkskabler sammens rundt i stuen. Også legger jeg bildekabler fra rack og i taket til prosjektor. HDMI kabel fra pc til prosjektor.



Tips til hvordan jeg skal gjøre det med parabolen? Jeg vil gjerne dele den til både soverom og prosjektor.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/31/2007 8:01:20 PM #4 av 4
Postet av: Jonte
Vil disse kablene duge?

RCA + S-VHS til prosjektor, også Optisk fra Pc til Receiver?
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304814

Høyttalerkabel til bakhøyttalere
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319377

Andre tips?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar