Logo

Kabelgåten

Skriv et svar
10/2/2007 6:00:50 PM #1 av 11
Bare å stille seg i kø å få penger folkens?
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=172995

Klarer DERE å høre forskjell på billig kabel til litt dyrere?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 6:05:49 PM #2 av 11
Postet av: kamelon
Redaktør i bladet Lyd & Bilde, Lasse Svendsen, holder en knapp på at det er mulig å høre forskjellen.
- I en blindtest med to andre kabler jeg kjenner til tror jeg at jeg skulle greie å høre forskjellen, sier Svendsen til VG Nett. Han understreker samtidig at det er en del useriøse innslag i bransjen. - Det er mye «snakeoil» i denne bransjen, men det finnes kabler der folk kan høre forskjell.


Redaktøren tror han skal høre forskjell...Det sier vel det meste..
Jeg tror det finnest ufo`er..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2007 9:49:21 AM #3 av 11
Postet av: Bøgge Bakken
Om man skulle høre forskjell på to kabler så betyr det jo ikke automatisk at en kabel som er dyrere låter bedre en den som er rimligere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2007 5:17:27 PM #4 av 11
Postet av: ingobingo
det er ikke vanskelig å høre forsjell på kabler, men det er svært mye variabler i et anlegg...så man klarer nok bare høre forsjell på ditt egent anlegg og med din egen test sang.
Om noen koblet opp et dyrt høytaler merke (som eg aldri har hørt) Opp på dreat kabler villenok eg ikke kunne sagt at det var noe gale med kablene
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2007 5:30:35 PM #5 av 11
Postet av: Blueflame
"Bøgge Bakken" skrev:Om man skulle høre forskjell på to kabler så betyr det jo ikke automatisk at en kabel som er dyrere låter bedre en den som er rimligere.



Jepp
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2007 5:30:55 PM #6 av 11
Postet av: Blueflame
"ingobingo" skrev:det er ikke vanskelig å høre forsjell på kabler, men det er svært mye variabler i et anlegg...så man klarer nok bare høre forsjell på ditt egent anlegg og med din egen test sang.
Om noen koblet opp et dyrt høytaler merke (som eg aldri har hørt) Opp på dreat kabler villenok eg ikke kunne sagt at det var noe gale med kablene


Helt riktig!
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/4/2007 7:28:55 AM #7 av 11
Postet av: kamelon
Bøgge Bakken skrev:
Om man skulle høre forskjell på to kabler så betyr det jo ikke automatisk at en kabel som er dyrere låter bedre en den som er rimligere.


Helt enig. Det går vel mer på at dyrere kabler ofte er bedre skjermet, større kvadrat, ofte med plugger i endene osv..
Men det er jo unektelig vittig med tester der man beskriver en kabel som "svært dansbar" :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/4/2007 11:29:00 AM #8 av 11
Postet av: orso
Man kan høre forskjell på kabler, med de er for det første ørsmå. For det andre er årsaken til at man hører forskjell på kabler med bra tversnitt at noen kabler er laget for å farge lyden. De fungerer som et filter og derfor opplever folk forskjeller. Etter min mening er det helt feil fiolsofi. Kabler bør være transparente og nøytrale. Skal man endre på lydsignaturen bør man gjøre det annet sted i anlegget. Kabler som er nøytrale og gode kan være svært billige.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/17/2007 3:35:46 PM #9 av 11
http://itavisen.no/sak/492896/Takket_ja_til_kabel-test/
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/17/2007 8:55:01 PM #10 av 11
På om hva som kommer til å skje her, åssen krav stiller han som satte utfordingen, tror ikke han vil betale 1million dollar uten videre :)

Og vet ikke om han som skal høre kommer til å trekke seg, han er en journalist. Vet ikke hvordan de "som mener de hører forskjeller på kabler" vil stille seg til han da.

:arrow:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/17/2007 10:21:59 PM #11 av 11
Postet av: orso
"Tommy(Actionchicken)" skrev:http://itavisen.no/sak/492896/Takket_ja_til_kabel-test/

Hvis han får velge en kabel selv til 40000 kr, tror jeg det er god sjanse for at han klarer det. Da kan han velge en kabel som farger lyden en del. F.eks er MIT kjent for å fjerne litt i toppen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar