Logo

"Jomfru" i nød; nytt anlegg - fint lite lyd eller

Skriv et svar
4/19/2007 6:36:58 PM #1 av 3
Postet av: Sillan
Hei, satte opp helt spika nytt anlegg her i går, - og JADA; vi er heeeelt grønne på akkurat dette og har hverken lyd eller bilde...

Kjøpte Sonys KDL40W2000 her i januar og er storfornøyd, selv om signalene fra parabolen og Canal Digitals dekoder ikke er helt av samme standard som TV'en så er vi kjempe fornøyd med TV'en... Så langt alt vel.

I går satte vi opp vårt nye anlegg: Denons AVR2807, tilhørende DVD 1930 samt Klipsh front høytalere RF82, sorroundhøytalere RS52, center RC62 og Sub RSW10d. Kjæresten har da litt peil (elektroing. som han er), men vi er begge grønne på denne type anlegg. (aldri hatt sorround før) Jada, bare le... :lol: :mrgreen:

Det er innkjøpt solide ledninger, HDMI kabler for TV'en til receiveren, og fra DVD'en til receiveren av type REAL Cable og en analog kabel for Sub'en også REAL Cable.

Så var det denne forferdelig dårlige bruksanvisningen til Denon da... Og jeg - jente som jeg er - har da lest mine bruksanvisninger oppigjennom... Det har jo selvsagt ikke min kjæreste som selvsagt kan ALT... :roll:

Vi satt i et par timer i går med det hele, og fikk da hvertfall kjørt lydtesten, som funket. MEN da uten at TV'en var påslått. Så følger spørsmålene:

1) Vi har prøvd både med DVD og CD og ingen lyd kommer ut. Vi har sjekket at kabler står riktig, og det skal det gjøre. Jeg har gått via AV4 og AV5 på TV'en som skal være for HDMI-inngangene, men nothing. Det er sikkert noe HELT elementært vi har glemt...

2)Vi har koplet både DVD og TV via HDMI direkte til receiveren, og ikke til hverandre. Men hva med dekoderen? Den er p.t. kun koblet til TV'en. Denne skal vel også kobles til receiveren eller hva? (Her strides vi litt. Det er en digital receiver fra Canal Digital) Hvordan skal / bør i tilfelle den tilkoples? Må nye ledninger innkjøpes, siden det ikke er noen scart-inngang på receiveren? Tips mottas med stoooor takk.

3) Vi fikk som sagt kjørt lydtesten og det funket. Men det stod at vi egentlig skulle hatt på TV'en. Bør vi prøve det igjen evt.? Noe å innstille på TV'en ifb. med dette? Avhengigheten her er kanskje dekoderen tilkopling??? Mange dumme spørsmål - men jeg vil bare gå bak ryggen på kjæresten før han må bite i det sure gresset og kanskje få noen mer kompetente hit for å hjelpe oss... Og jeg vil da ikke kjæresten min sååå vondt... :twisted:

Alle tips mottas med takk!
Sony KDL40W2000 Denon AVR 2807 Denon DVD 1930 Klipsch RF82, RS52, RC62, RSW10d
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/19/2007 9:38:23 PM #2 av 3
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

1. Når det gjelder lyd over HDMI så ser det ut som man må velge i menyen om lyden skal gå til høyttalere eller vide på hdmi out.
Se manual side 49
http://www.usa.denon.com/AVR-2807-OM-English-EU.pdf

Lyd fra CD burde fungere ved å velge riktig digitalinngang eller analoginngang. Se side 47

2. Dekoderen din er sikkert bare RGB scart og da er det like greit at den går direkte til TV. Har du digitalutgang for lyd på dekoder bør denne kobles til receiver.

3. Jeg antar at du har koblet TV til monitor out på receiveren. (HDMI _utgangen_ på receiver). Da vil du kunne få se mer informasjon på skjermen om hva receiveren finner ut om oppsettet ved testtone slik at du eventuel kan gjøre endringer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/20/2007 4:49:31 PM #3 av 3
Postet av: Torja
Støtter Rune i alt han skriver her, men jeg vil poengtere at en eller annen bildekabel mellom reciver og tv for å se menyene fra reciveren er svært viktig for å utnytte reciverens potensiale og ikke minst letter dette oppsett og kalibrering, da du enklere ser hva som må endres osv...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar