Logo

jeg skal kjøpe en projector til ca15-16 000 kr, trenger råd!

Skriv et svar
1/10/2005 9:53:47 PM #1 av 1
Postet av: kristian
hei.
jeg skal kjøpe en projector til ca 15-16 000 kr.
projectoren vil hovedsaklig bli brukt i to forskjellige miljøer, på scenen ved musikkonserter (mindre lys, forholdvis mørkt) og på museer (lysere lokaler) samt noe hjemmebruk.har sjekket ut en del på internett, men ønsker råd fra noen som har erfaringer. projectoren bør ha innganger for en pc (laptop) og dvd-spiller (dvi/hdmi).
et godt kontrastforhold (2000:1), 16:9 format for pal, projektoren bør kunne kaste bildet en ca. 5-10m utenom at det blir tåke, db'n bør holde seg rundt 30, lystyrken er det punktet hvor jeg er mest usikker i og med at den skal bli brukt i to vidt forskjellige miljøer, dette er skrevet under kjøpetips:

Lysstyrke
Lysstyrken til en projektor har betydning for hvor lyst det kan være i rommet for at bildet blir for dårlig. I et rom med god lysskontroll hvor man har mulighet til å begrense alt annet lys er det optimale lyssnivået på ca 700 ansi lumen, men opp til 1000 går bra. Blir lysstyrken over dette blir lysstyrken for kraftig slik at bildet får dårlig kontrastnivå.

hva finnes av projectorer som vil dekke mine behov utifra et budsjett på 15-16000??
håper noen av dere kan gi meg noen svar, er veldig usikker.
på det nåværende tidspunkt bor jeg utenfor alt som har med sivilisasjon å gjøre,
geografisk svært vanskelig for meg å kunne se selv og dømme diverse pj's:
kvaliteter og svakheter!
kristian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar