Logo

Innspilling av nye høyttalere

Skriv et svar
11/11/2006 11:23:25 AM #1 av 17
Postet av: R3Devil
Fikk de nye bakhøyttalerne til surround-anlegget mitt for to dager siden ( Patos L 302 mkIII). Noen som veit hvor lenge disse skal spilles inn??
Jeg har spilt dem i ca 36 timer nå, med lav og "normal" lydstyrke.
Merker at det er litt knitring/skurring noen ganger, vil dette løsne og forsvinne etter hvert? Med tanke på at dem er nye så bør det jo ikke være noe fysisk feil på dem... Forsterkeren er også helt ny (denon 3806)...

Håper på svar

Takk! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/11/2006 5:43:35 PM #2 av 17
Postet av: pnerbye
Innspilling av høyttalere er mye misforstått. Du kan spille på dem akkurat som du vil, men du vil oppleve at særlig bassen kommer mere til sin rett etter noen timers spilling.

Er elementene stive kan jeg forstå litt pappaktig bass på helt nye høyttalere, men knitring skal du ikke ha. Høres ut som et fenomen som stammer fra forsterkeren.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2006 2:11:52 PM #3 av 17
Postet av: StianG
Hvor mye innspilling som kreves vil variere veldig. F.eks. er de nye Rohacell-elementene til B&W svært stive og trenger lang tid (flere hundre timer) for å løsne skikkelig.

Et høyttalerelement er en mekanisk konstruksjon som består av både stive og myke elementer. Opphengene må gjerne løses opp litt.

Jeg hørte også om en kjent norsk forsterkerkonstruktør som målte endringer i kondensatorer etter noe tid....noe som åpner også for innspillingsbehov på andre komponenter - avhengig av kontruktørens utgangspunkt.

Men på generelt grunnlag kan man godt være litt kritisk til fenomenet "innspilling". Det kan lett være en sovepute for hifiselgere som møter en smått misfornøyd kunde...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2006 10:20:28 PM #4 av 17
Postet av: ove W
"R3Devil" skrev:Fikk de nye bakhøyttalerne til surround-anlegget mitt for to dager siden ( Patos L 302 mkIII). Noen som veit hvor lenge disse skal spilles inn??
Jeg har spilt dem i ca 36 timer nå, med lav og "normal" lydstyrke.
Merker at det er litt knitring/skurring noen ganger, vil dette løsne og forsvinne etter hvert? Med tanke på at dem er nye så bør det jo ikke være noe fysisk feil på dem... Forsterkeren er også helt ny (denon 3806)...

Håper på svar

Takk! :)
Du må regne i fra100 til 200 timer før det sitter!!.Den skrape lyden høres ikke bra ut,kontakt stedet du kjøpte den.Iog med at det er bak høyttalere så tar det en god stund. :D Ove W
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 7:58:18 AM #5 av 17
Postet av: Twinrehz
Hva med å dytte på litt lydvolum? Ikke øredøvende dunder, men litt høyt lydnivå? Vil det ha noen særlig effekt? Mer lyd skaper jo mer bevegelse i mekanikken. (Skulle jeg tro da).
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 9:14:36 AM #6 av 17
Postet av: ove W
Det hjelper det. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 9:18:13 AM #7 av 17
Postet av: Twinrehz
Med hørselvern burde man kunne guffe på utrolig mye lyd og... :shock: :D
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 9:38:32 AM #8 av 17
Postet av: shakudu
Så det at man må spille inn høyttalere i flere dager på mikroskopisk volum er bare tull?

Har dere noen argumenter til når jeg skal diskutere dette med broren min som er steinhard på dette :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 9:57:24 AM #9 av 17
Postet av: Twinrehz
Mekanikken i høyttalerne får ikke rørt seg nok, kan kanskje være et argument.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 6:57:15 PM #10 av 17
Postet av: ove W
Alle Høyttalere må spilles inn med alt i fra 100 til 300 timer !Du kan fase vende dem og sette dem mot værandre,det hjelper,og la dem stå med tuner susing,såkalt rosa støy.Spill høyt i korte perioder er min erfaring, hjalp på klipschene.Ove W :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 6:10:29 AM #11 av 17
Postet av: pnerbye
Enda en gang: Det å spille inn høyttalere er ikke noe man gjør. Det er noe som skjer!

Det er bare å spille helt normalt. Når høyttalerene får myket seg opp litt så spiller de bedre. Det er ikke slik at høyttalerene er noe lettere å sprenge eller noe slikt når de er nye. Det er ikke noen deler som må tilpasses hverandre som på en bil. Spill i vei, og gled deg over at lyden blir bedre de første 50-100 timene. Det kan sikkert være at lyden etter hundre timer fremdeles kan bli bedre, men dette er veldig avhengig av høyttalerene.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 6:42:45 AM #12 av 17
Postet av: shakudu
"Men hvis man ikke gjør det skikkelig (med lavt volum) blir kvaliteten på høyttaleren permanent dårligere"

:?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 9:41:55 AM #13 av 17
Postet av: Twinrehz
"pnerbye" skrev:Enda en gang: Det å spille inn høyttalere er ikke noe man gjør. Det er noe som skjer!

Det er bare å spille helt normalt. Når høyttalerene får myket seg opp litt så spiller de bedre. Det er ikke slik at høyttalerene er noe lettere å sprenge eller noe slikt når de er nye. Det er ikke noen deler som må tilpasses hverandre som på en bil. Spill i vei, og gled deg over at lyden blir bedre de første 50-100 timene. Det kan sikkert være at lyden etter hundre timer fremdeles kan bli bedre, men dette er veldig avhengig av høyttalerene.

O'yes! Kan nesten ikke vente til jeg får meg anlegg!
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2006 6:04:18 PM #14 av 17
Postet av: Toffy
"ove W" skrev:Alle Høyttalere må spilles inn med alt i fra 100 til 300 timer !Du kan fase vende dem og sette dem mot værandre,det hjelper,og la dem stå med tuner susing,såkalt rosa støy.Spill høyt i korte perioder er min erfaring, hjalp på klipschene.Ove W :D



hvor lenge varer en høyttaler?

Mange har høyttalere i 30år (min mor har hatt sine i snart 40år)

la oss si en 25år forventa levetid.
Og du skal merkbart høre lydforskjell etter 100T for mebraen blir betydlig mykere?

hvordan skal høyttalern da tåle 19 - 20 000 T? uten att mebraen er så myk at den ligger på gulvet.

Jeg har testa på en sub dette med innspilling. skrudde opp til ett gitt volum, spilte fast på 1 cd. målte med frekvens måler og db måler.
målte så vær 1 gang om dagen i 1 måned.

personlig hevdet jeg værgang att det var fyldigere og mer trøkk.
Men værgang var verdiene det samme.

så dag 1 og dag 30 hadde helt indentiske målinger. (måling blei foretatt gjennom hele cd)

volumet var ca 95db spilling, for meg er dette veldig høyt.

Men mine ører oppfattet mer trøkk, men trur det er mye mer sykisk en virklighet.

Men en kan altid skru opp til det skurrer, men da må du senke lyden igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/10/2006 1:11:13 PM #15 av 17
Postet av: pnerbye
"shakudu" skrev:"Men hvis man ikke gjør det skikkelig (med lavt volum) blir kvaliteten på høyttaleren permanent dårligere"

:?


Hehe... Be broren din forklare hvorfor! Det nytter ikke å komme med slike påstander uten en fornuftig forklaring. Dessuten lurer jeg på hvor han har lært dette, og om han kan vise til noe informasjon på internett om fenomenet. ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar