Logo

Ikke lyd ut fra recciver når lydkilde er DVD via HDMI

Skriv et svar
11/16/2006 6:22:37 AM #1 av 6
Postet av: oblygre
Har nettopp kjøpt en Sony reciver STR-DG700 http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=STR-DG700
og en Sony RDR-HX820 DVD/HDD opptaker http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=RDR-HX820
og en 32" Sony LCD TV.

Alle tre koblet med HDMI ( igår kveld /natt).
Men det kommer ikke lyd i reciveren/høyttalerene når jeg spiller av DVD'er, eller ser fjernsyn gjennom DVD spilleren!
Det er lyd i TV'en (når DVD'en spilles av), det er lyd i høyttalerene når jeg hører på radio, autokalibrering går fint.
Recieveren stiller seg automatisk om på Dolby Digital et eller annet når DVD settes på. Har prøvd ulike innstillinger på lyd ut fra DVD, men stort sett hvis det er HDMI, skal vel dette stille seg inn automatisk iht. manualen? Har resatt reciveren, prøve mange ulike innstillinger....

Har ikke komponentkabeler, så jeg kan ikke teste med de.

Søkte litt på disse sidene, og fant om at hvis en kjører Dts, må en kjøre egen kabel for lyd?
Men lyden kommer jo frem til TV'en (gjennom recieveren), så lyden må jo da komme inn i recieveren?


Noen som har forslag?

Føler meg som en fisk på land......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2006 1:15:36 PM #2 av 6
Postet av: Tannoy
Hvordan har du koblet utstyret ditt sammen?

Det kan hende at du har koblet feil, evt at noen av produktene du har ikke støtter overføring av lyd via HDMI.

I såfall trenger du en egen digital lydkabel/optisk eller coaxial).

Men det hadde vært lettere å ta stilling til ved å vite hvordan utstyret er koblet sammen...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2006 1:37:14 PM #3 av 6
Postet av: oblygre
Takk for tilbakemelding.

Utstyret er koblet iht. manual for reciver
Kabel 1: DVD (HDMI ut)->reciver (HDMI inn)
Kabel 2: Reciver (HDMI ut)->TV (HDMI inn)

Var tenkt å prøve med en optisk kabel, men dette skal fungere iht. manualen (http://pdf.crse.com/manuals/2680065113.pdf Side 26
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2006 1:48:38 PM #4 av 6
Postet av: nilsos
Tror du gjør klokest i å investere i en digital-kabel for lyd, enten optisk (TosLink) eller elektrisk (coax) Hvis du kobler DVD'en din til forsterkeren via HDMI kan det se ut som du mister en del, se datablad.

Videoinngang for HDMI™ som kan tilordnes
JA

Komponentvideo-inngang med tilordningsmuligheter
JA

Inngangssignal (opptil)
480i

Utsignal (opptil)
480i


Samplingsfrekvens (96 kHz / 48 kHz)
96 kHz

Oppskalering (HDMI™-komponent)
Nei/Nei

Videokonvertering ned (digital/analog)
Nei

Omformer for konvertering (S-komponent HDMI™)
Komponent

Bruk en stk HDMI-kabel fra DVD til skjerm, og bytt den andre i en tidligere nevnt digital lyd-kabel som du kobler fra DVD til reciever. Det kan se ut som bildesignalet blir nedskalert i recieveren, fra 576 linjer (PAL) til 480 linjer (NTSC), og det er ikke bra. Følger du mitt råd får du bedre lyd og bedre bilde.
Lykke til!

mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2006 1:57:34 PM #5 av 6
Postet av: oblygre
Mange takk for svar!

Shopper med en kabel og prøver dette i kveld!

Men det som står i reklamen er:
"Tidløs HDMI™-tilkobling (2 innganger / 1 utgang) for å forbinde flere High Definition-kilder til flatskjerm-TV-er / hjemmekinoprojektorer uten at bildekvaliteten blir dårligere"....

Er dette feil?


nedskalering er da definitivt dårlegere......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2006 6:51:49 PM #6 av 6
Postet av: oblygre
Hei!

Testet digital lydkabel fra DVD til reciver da jeg kom hjem, og dette fungerte fint.

Snakket med Sony, og mitt opprinnelig oppsette skulle fungert også, så jeg sjekket hva TV'en mottok gjenom reciveren fra DVD'en og det var 1080i. Satte denne ned til 720p på DVD'en.
Dvs. reciveren nedskaler ikke.

Nå har jeg iallefall lyd, så får jeg fintuningen senere.

Takk for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar