Hei igjen
Da har vi fått tatt anlegget i bruk. Alt virker og både fruen og undertegnede er etter hvert storfornøyd.
Først litt om utgangspunktet for en nybegynner godt over 50 som oppfyller et gammelt ønske om skaffe seg et "skikkelig" stereoanlegg.
Vi bestemte oss for å satse på en god reciever og to gode fronthøytalere i første omgang. Utbyggingen til kinolyd får komme seinere.
Tidlig i sommere ble Annlegget bestilt - en Denon 4706 med Dali Icon 5 fronthøytalere. Skuffelsen var en stund stor da Denon'en ikke kunne leveres. De nye Pioneer reciverne dukket imidlertid opp og testene var jo utmerket. Problemet nå var at de ikke var å få fatt i i Norge. Tips om Fyndbørsen og Sverige fant jeg på dette forumet og bestilling på VSX-AX4ASi ble sendt. Etter ca. en uke var recieveren levert og Tollpost ordnet opp med det nødvendige overfor myndighetene.
Prisen var jo heller ikke å klage på, så lærdommen bør vel være at det lønner seg å vente. I forhold til prisen på Denonen sparte vi ca.7000 kr. og det kan vi vel bruke til noe nødvendig.
Etter tips på forumet ble det også Icon 6 istedet for de mindre Icon 5. Noe vi begge er fornøyd med.
Plasseringen i stua var faktisk det vanskeligste. Et slikt anlegg er STORT og det gled ikke direkte inn i møbleringen. Icon 6 høytalerne ER større enn Icon 5, men etter oppdeling av en seksjon og noe snekring er det på plass og i bruk.
Oppkoblingen gikk fint, bruksanvisningen er god og de få problemene som oppstår er mine manglende kunnskaper om alle mulighetene og lot seg lett løse etter noe lesing.
Nå har det ikke bydd på de store utfordringene, da det kun er høytalere og lyd fra TV som er tilkoblet, samt en gammel platespiller. Lyd fra TV er koblet til med kompositt. Satelittmotakeren har tilsvarende lydutgang, men denne er koblet kun til TV. (dette er en gammel Canal Digitalmottaker og bør nok byttes). TV er et Philips (CRT) som er såpass nytt at det ikke er modent for utskifting til flatskjerm - enda.
Om vi er fornøyd - JA.
Alt er bedre- TV lyden er mye bedre - Radioen er bedre - og musikken er bedre. Dette gjelder detaljene i lyden som selvsagt kommer bedre frem i dette utstyret. Og på toppen av det hele fikk vi god help av den automatiske høytaleroppsettet og romkoreksjonen til oppsettet.
Nå går jeg bare å kjenner at jeg er fornøyd - og gleder meg til de nødvendige forbedringene, som senterhøytaler, dvd ++++
På lengre sikt skal loftet innredes, med de mulighetene det gir
På toppen av det hele så er fruen også kjempefornøyd.
Takk for all hjelp og gode raske innspill fra forumet.
Pioneer VSX-AX4ASi-S, Dali Ikon 6
Hilsen Svein