Logo

Hvorfor måles størrelsen på TV'er diagonalt? ++

Skriv et svar
12/1/2007 11:43:05 AM #1 av 2
Postet av: jivac
Hvorfor måles størrelsen på TV'er diagonalt? Hadde det ikke vært enklere om de var oppgitt i cm2 eller L x B?

Vil vi kunne se høyere oppløsning på TV'er enn 1920 x 1080? Hvorfor/hvorfor ikke? I tilfelle ja, i hvilke sammenhenger og vil det bli til forbrukermarkedet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/2/2007 9:39:50 PM #2 av 2
På digitale kinoer er det oppløsning på 2048*1080 og opptil 4096*2048 pixler. På forbrukermarkedet vil jeg nok ikke tro at dette kommer i bruk på en god stund, Dagens HD standard er omtrent nettopp kommet og det vil ta en god stund til distrubitørene har dette som standard, NRK regnet med at det vil ta opptil 10år før alt vil sendes i HD. Så snakk om en høyere oppløsning vil jeg tro tar lang tid før kommer, men på IFA messen var det Tvér som hadde en oppløsning på 8096*4096 etc. Lettere kalt Ultra HD.

Altså; Det er vanskelig og forutse når det vil komme tvér med en enda høyere oppløsning en dagens høyeste standard (1920*1080). Da det betyr skifting av kostbart utsyr og teknikk. Har sett prosjektorer med oppløsning på 2048*1568 eller noe fra Barco, men til dags dato finnes det få medier som benytter dette.

Så en oppløsning høyere en dagens Full-HD vil først og fremst benyttet til PC-spill, folk som jobber med IT og bildebehandling eller utvikling. Samt på kinoer.

Hvorfor tommer?
Hvorfor ikke? Er jo en standard målenhet som skal gjøre det enklere. Og hvor tøft er det å si:
Jeg har nettopp fått meg en 106 cm* 75.9 cm* 31.6 cm stor flatskjerm! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar