Logo

Hvilken Supra kabel skal jeg gå for?

Skriv et svar
8/8/2007 4:45:11 AM #1 av 10
Postet av: damnmyeyes
Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av noen nye høyttalerkabler til mine Proson Reality limited.

Jeg hører mye skryt om Supra kablene, tenkte jeg skulle gå for de, istedenfor de overprisede Monster kablene.

Jeg har kun tenkt til å bruke dem til front og center, kablene jeg bruker til bakhøyttalerene duger, så de skal ikke byttes.

Jeg lurer på hvilken av disse som gir best lyd til front og center:

Supra Classic 4

Supra Classic 6.

Supra Rondo 2x2.5 Antracit

Setter pris på all hjelp i hvert fall.
:=
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2007 8:13:47 AM #2 av 10
Postet av: orso
Du vil nok ikke høre forskjell på noen av de. Classic 6 (6kvmm)trenger du bare hvis du har veldig langt strekk. Mulig at Ronda har bedre skjerming, ellers er det nok ingen lydmessige forskjeller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2007 6:50:35 PM #3 av 10
Postet av: damnmyeyes
Ok, er det noen andre som er enige/uenige i det? Det hadde vært greit med innspill fra noen som har prøvd eller evt. bruker supra kabler til derss front/center høyttalere. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2007 8:06:23 PM #4 av 10
Postet av: kjelle
classic 4 holder i massevis.har brukt av dem selv,til mye større høytalere
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 9:52:19 AM #5 av 10
Postet av: kWern
Tja, jeg hadde gått for Supra 6kvmm nettopp pga mer kobber og større tverrsnitt, og hadde brukt dette selv på korte strekk. Mulig du må bruke noen bananplugger dersom forsterkeren din ikke takler så tykke kabler.

Har hørt om folk som sverger til å bruke strømkabler for bilstereo (tommeltykke kobberkabler) fremfor svindyre skolisser med sølvledere fordi tverrsnittet er viktigere enn prisen og merket på kabelen...

Det er mye lurium i dyre hifikabler. Og lurium er ofte kostbart...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 10:54:37 AM #6 av 10
Postet av: orso
"kWern" skrev:Tja, jeg hadde gått for Supra 6kvmm nettopp pga mer kobber og større tverrsnitt, og hadde brukt dette selv på korte strekk. Mulig du må bruke noen bananplugger dersom forsterkeren din ikke takler så tykke kabler.

Har hørt om folk som sverger til å bruke strømkabler for bilstereo (tommeltykke kobberkabler) fremfor svindyre skolisser med sølvledere fordi tverrsnittet er viktigere enn prisen og merket på kabelen...

Det er mye lurium i dyre hifikabler. Og lurium er ofte kostbart...

Det er ingen poeng med så tykt tversnitt som 6kvmm. Det er kun behov hvis man har svært langt strekk, vanvittig strømsterk forsterker (f.eks 2*500W) og spiller svært høyt. Og ha for tykt tversnitt kan ifølge noen være negativt. Jeg ville ha kjøpt maks 4kvmm tversnitt, 2,5kvmm holder sikkert også i massevis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 11:08:43 AM #7 av 10
Postet av: kWern
Du mener altså at det er mer motstand i en 6kvmm ledning enn i en 4kvmm ledning, og at en tjukk kabel stjeler strøm fra forsterkeren som egentlig skulle gått til høyttaleren? Nå har jeg ingen elektroakustikkfaglig bakgrunn, så den var ny for meg, men det klinger ikke godt i mine ører. Jeg trodde det motsatte var tilfelle, at man for lettere overfører signalet med en tykkere kabel (så sant det er nogenlunde rent kobber, vel og merke). :?:

Uansett så er Supra-kablene gode, de ser fine ut, er godt skjermet og er av fin kvalitet (har lange signalkabler for HDMI og optisk lyd fra Supra selv), men se ikke bort i fra at kabler fra Clas Ohlson eller Biltema kan gjøre samme nytten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 11:40:05 AM #8 av 10
Postet av: orso
Jeg har ikke nok kunnskap på området selv, men ifølge folk som har teknisk kunnskap så blir det hevdet at for tykt tversnitt kan være uheldig på forsterkere som ikke er så strømsterke. Jeg vet ikke hvorfor.

Noen hevder at en forsterker med 2*350W eller mer bør ha kabler med større tversnitt enn 4kvmm, men dette er også diskutabelt. Det er uansett bred enighet om man ikke trenger mer enn maks 4kvmm med en forsterker med mindre enn de nevnte wattene.

Dette med kabler er mye diskutert, men jeg tror det er best å holde seg til de fysiske lover og ikke diverse erfaringer fra folk. Blindtester bekrefter at folk ikke klare å skjelne mellom kabler så sant de er noenlunde bra laget.

Cobaltcable og Anticables lager kabler som gjør det kablene skal, og de er pene. De leveres også med plugger som er en fordel for å forhindre korrisjon. Haken er de må bestilles fra USA og frakt og moms kommer i tillegg. Men noen lydmessige forskjell fra Supra vil man nok ikke oppleve.
http://www.cobaltcable.com/
http://www.anticables.com/

Her en forøvrig en teknisk test av kabler for de som ønsker å sette mer inni dette:
http://www.audioholics.com/reviews/cabl ... face-off-1
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 2:44:14 PM #9 av 10
Postet av: damnmyeyes
Jeg tror jeg går for SUpra Classic 4. Takk for alle råd. :)

De kablene du linket til er kanskje fine, men utseendet på høyttalerkabler er ikke så viktig, Supra kablene ser bra nok ut de.

:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 9:07:37 PM #10 av 10
Postet av: orso
Anticables selges også i Norge:
http://www.hanor.as/audio/index.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar