Logo

Hvilken prosjektor egener seg for mitt bruk?

Skriv et svar
8/7/2006 12:32:52 PM #1 av 5
Postet av: bolli
Jeg skal kjøpe prosjektor for første gang nå snart, og jeg skal bruke den til å se på film/DVD. Jeg er usikker på hvilken prosjektor som passer til mitt behov. Jeg trenger litt hjelp fra folk som er gode på dette området. Jeg er opptatt av å oppnå et veldig godt og skarpt bilde(ikke falmende og uskarpt sånn som på en TV). Jeg hadde tenkt meg et bilde som ikke er så langt i fra kinokvalitet, hvis det er mulig da. Lyd skal jeg ordne selv. Jeg er mest opptatt av et godt bilde.

Jeg skal montere prosjektoren i en veldig mørk kjeller(slår av alle lys når jeg ser på film der nede). Kjelleren er veldig stor, så jeg kan regulere avstanden fra prosjektor til lerret så mye jeg vil. Jeg vet ikke om jeg skal montere prosjektoren i taket eller plassere den på noe.

Bildet skal være ganske stort; Muligens 150-200".

Jeg har egentlig tenkt å bruke PC med DVI-utgang som kilde/input for å se film, fordi jeg har hørt at det er best med 100% digital input. Er dette den beste løsningen?

Jeg har hørt om HDMI også, men jeg har ikke HDMI på PC'en min eller på min DVD-spiller så det blir utelukket foreløpig. Jeg har også hørt at DVI gir et bedre bilde på store skjermer(150-200") enn HDMI.

Hva er best av DLP-og LCD-prosjektor til mitt behov? Jeg har hørt at man kan se "ruter" med LCD-prosjektor hvis bilde blir for stort. Høres ikke helt bra ut etter min mening. Finnes det noen LCD-prosjektorer uten dette problemet?

Jeg har tenkt til å bruke fra 10 000-12 000kr på prosjektor, og jeg lurer på hvilken prosjektor som egner seg best for meg. En prosjektor med DVI-inngang ville kanskje være best? hvis det er tilgjengelig.

Er det noen som kan veilede meg litt?

Ole
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/7/2006 2:42:44 PM #2 av 5
Postet av: pnerbye
En projektor som "skjuler" hønsenettingen er jo PTAE-900. Sjekk ut den litt nærmere. Den gjør rett og slett pixlene litt "uskarpe" slik at de flyter i hverandre.

Ellers bør du kontrollere om du er utsatt for regnbueeffekten før du handle DLP. Særlig i den prisklassen du legger deg i.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/7/2006 3:11:04 PM #3 av 5
Postet av: boly
Slik jeg ser det har du 3 lcd prosjektorer og velge mellom. Epson TW600, Hitachi TX200 og Panasonic PT-AE900E .

Av disse er tx200 kåret til best i test på TV2 og DVD & Hjemmekino.
PT900 er som forige innlegg sier litt blury, men på en god måte.
Mens tw 600 er en skikkelig skarp pj.

Har selv tw600 og er meget fornøyd med den.

Sørg bare for at den har hdmi eller dvi inngang, at den er hd klar og widescreen (1280 x 720) Alle som er nevnt over er meget gode pj's, og alle har det du trenger av tilkoblinger.

Er du ikke plaget av regnbue effekt bør du også titte på dlp pj, der har jeg desverre ingen erfaring, så der må andre trå til og villede....

PS. det er ingen forskjel på bilde kvalitet mellom dvi og hdmi, bare at hdmi overfører også lyd.

Det er heller ingen problem med rutemønster på lcd, kun hvis du sitter for nært lerretet.( som på god gammel tv)
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/7/2006 3:51:19 PM #4 av 5
Postet av: Torja
Akkurat som boly sier bør du sjekke ut om du er følsom for RGB flimmer og få en prøve titt i butikk eller kjente. Sjekk gjerne LCD også. Jeg gjorde meg disse betrakninger når jeg tittet etter PJ, kansje det hjelper litt:
Har nylig oppgradert hjemmekinoen i stua med projektor. Har sett på flere, først og fremst DLP projektorer, da jeg har vært i forskjellige butikk lokaler og sett på disse her. Har funnet ut at jeg er relativt lite følsom for RGB flimmer, så tok sjansen på DLP framfor LCD.

Har ikke angret på dette. Ut i fra det jeg har lest skal faktisk kontrast og ikke minst at rasteret mellom punktene er ca 14 % i forhold til LCD ca 40 %, være i favør av DLP. Bedre opplevd dybde og sortnivå med flere detaljer i bildet. Ikke det at LCD er noe dårlig, men er man lite plaget av DLP sine svakheter så ville man tro at det beste bilde ligger her.

Nåja, prisforskjellen mellom DLP og LCD er stor, spesielt hvis man ønsker høyoppløste bilder. Her har aktuelle kandidater for meg vært Mitsubishi HC3000, Optoma HD72i, BenQ PE7700 og altså LG AN110. Pga kasteavstand, lerret størrelse og problemer med offset så har jeg lurt lenge på LG sin projektor. De få tester som har vært å finne, har vært relativt positive i forhold til bildestøy. Med vertikal lense skift og muligheter for å forflytte denne sidelengs på et bord syns jeg den var en aktuell kandidat for meg. Da prisen så plutselig falt syns jeg den er et funn. Nå ligger den under 14000,- og som høyoppløst DLP med vertikal lense skift må det være årets DLP?

Lykke til... :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/7/2006 8:19:55 PM #5 av 5
Postet av: bolli
Takk for råd og veiledning! Jeg skal sjekke om jeg er utsatt for regnbueeffekten før jeg gjør et videre kjøp. Men ellers tusen takk for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar