Logo

Hva er nytt på hjemmekino

Skriv et svar
9/7/2008 8:10:08 PM #1 av 8
Postet av: Toffy
Altså, jeg har ett gammelt system. Dette skal nok vidre brukes som vanlig stue kino. altså unga skal se og bruke.

Jeg har solgt min lille leilighet, og nå har jeg plass til eget kino rom.

Dette rommet er i kjeller, med bettong vegger gulv og tak. tak høyden er 3M så jeg har allerede isolert taket ekstra med 30cm. og gulvet får ekstra 10cm. veggene får 20cm ekstra isolering.

Rommet blir da retangulært siden en pipe kant forsvinner i etter isoleringen. (det er ventilasjonpipe)

Rommet blir nå 5m bred og 8m langt. altså veldig nøyaktig 40kvm. (gjorde dette med hensikt, da jeg mener dette er perfekt størrelse for hjemmekino)

Selve høyttalere skal jeg bygge, og da 7.1 system er tanken.
Jeg bygger 7 helt like høyttalere, bortsett fra att senter skal ligge, derfor en annen diskant plassering på denne.
Altså jeg velger peerless. 2Veis system (mange vil kalle det 2,5Veis) altså 1" diskant og 3 stk 8" mellomtone / bass. Hvor den ene spiller mellomtone og bass, mens de 2 siste spiller kun bass.
Avrulling blir ikke så voldsomt dypt, men -3db 35Hz

Sub skal bygges av 4stk 12 SLX suber med egen sub forsterker. I motsettning til Eltek, så skal jeg porte kassa, bare for å få trøkk, vet att lukka kasse spiller dypere.

Men forsterker og DVD spiller??

Hva skal jeg se etter? Bluray, HD?

Effekt, i teorien skal alle høyttalera mine ha maks ca 400W Nominel. men tviler på att jeg må ha så mye effekt.

Lerret og projektor er allerede bestilt. valgte OPTOMA HD80.

Jeg har ikke bestemt budsjet enda.
Men har jo allerede lagt inn 100 000,- på rommet og prosjektor/lærret og høyttalere (har bestilt) Samt sofa osv.
Så vet ikke hva det siste altså forsterker og dvd spiller kan/bør komme på. trenger ikke tuner.
Ikke viktig med intrigert heller. men det er kanskje det greieste uansett.
Jeg regner med att optisk kabel fortsatt er å foretrekke?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/7/2008 8:25:38 PM #2 av 8
Postet av: Torja
Blu-ray er det nyeste så jeg anbefaler dette på det sterkeste. Ellers fins det mange tråder å sjekke her.
viewtopic.php?f=12&t=11039
viewtopic.php?f=30&t=10936
Lykke til. Veien er en del av målet.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/7/2008 8:31:33 PM #3 av 8
"Toffy" skrev:

Men forsterker og DVD spiller??

Hva skal jeg se etter? Bluray, HD?

Jeg regner med att optisk kabel fortsatt er å foretrekke?


Det lureste er å kjøpe en reciver med HDMI og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes via Blu-Ray. Jeg vil selvfølgelig anbefale deg en Blu-Ray spiller til dette formålet, da forskjellene mellom DVD og Blu-Ray er store. Lagringskapasiteten er over 5 ganger så mye på en BD-plate som en standard DVD (8.7 VS 50GB), dette gjør enkelt fortalt at det er plass til mer informasjon og man slipper dermed å komprimere lyd og bildet i så høy grad. Bildene vil derfor bli skarpere, og flere detaljer vil kommer til syne. Husk at det ikke bare er oppløsningen som er bedre, fargene er mettere og det er ett større dybdeforhold i bildet. På lyddelen er det kommet nye høyoppløslige lydformater. Dette gjør at vokalene kommer bedre frem, det er bedre dynamikk og det er flere detaljer i lydbildet som man tidligere ikke har lagt merke til. En Blu-Ray spiller koster rundt 3000 Tusen +-.

For mer informasjon angående hva du bør se etter ved kjøp av reciver står det meste forklart her:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Les innlegget å si deretter hva slags andre kilder en BD-spiller det er du skal koble til, men jeg vil anbefale deg ihvertfall å bruke 5 tusen kroner, da får du feks en Yamaha RX-V663. Jeg anbefaler 663 grunnet at Yamaha lager svært gode recivere og gir mye iforhold til pris vs ytelse. Yamaha er engasjerende og dynamisk og har en nokså nøytral lydsignatur. 663 har gode tilkoblingsmuligheter, ikke bare mtp HDMI; men også at den har pre-out slik at du kan koble til en ekstern effektforsterker hvis du ønsker mer effekt. (se guide). Trenger du flere HDMI kontakter, mer krefter, flere avanserte muligheter etc, må du opp i pris.

Mer informasjon om reciveren finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Mer informasjon angående Blu-Ray finner du her:
http://www.hjemmekino.no/guide/bluray.aspx
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/8/2008 5:32:17 PM #4 av 8
Postet av: Toffy
Hm! den linken skreiv mye om Reciver. Men det gjelder vel stort sett det samme med inntrigert forsterkere.

Og Bluray er nok tingen. Er det automatisk hdmi på bluray?

Den forsterkeren du linka til fikk jeg ingen god følelse for. også var det reciver.

Trur 100W nominell blir lite, når høyttalera tåler 400W nominell, uten å regne med diskanten. Diskanten er faktisk 180W nominell. Skall jo tross alt fylle 40Kvm. og dessuten så har jeg 2 X 800W nominell til subwooferen. Jeg krever jo att resten holder følge ;-)

Men fult så diger forsterker trenger jeg sikkert ikke, men 100W blir lite.

Jeg kjører samme type ellementer på mit nåværende anlegg, men med kun 1 stk 8" i stede for 3 stk.
Og bruker en Denon AVC A10SE på 125W nominell, og dynamisk effekt på over 200W. og den er for liten egentlig, men det går greit.(AVC A10SE var den grommeste intrigert forsterkeren da den kom av Denon sine utvalg, like etterpå kom A1 som hadde 7 kanaler på 175W nominell) Denne A10 koste 16 000 den gang.)

Men jeg er ikke avhengi av Denon.
Jeg føler en inntrigert forsterker på ca 7 X 250W er hva jeg trenger. Eller svarer det seg med forforsterker og flere effekt forsterkere? Føler att det blir noe dyrt.

Som sagt, Tuner skal jeg ikke ha i kjelleren. Hører ikke på radio.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/8/2008 6:52:11 PM #5 av 8
Postet av: Toffy
Er dette en forforsterker som er god nok? for hd og bluray??

http://www.rotel.com/UK/Products/Produc ... ab=2&Pic=1

det står : Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Prologic IIx, DTS, DTS_ES, DTS96/24, LPCM (up to 192K), HDCD, MP3, MPEGMultichannel

For det skulle jo være greit å bruke effekt forsterkere??

For da kan jeg kjøre 1 2X200W og 1 5X200W forsterker.

total pris kommer da på solide: 50 500,-

Problemet er att jeg ikke finner noe rimligere alt. Tenkte helst 250W pr kanal, men da snakker en dyriske priser.

eller er denne ett ok alt til forforsterker? 12 000,- Sparer bare 3 000,- i forhold til den andre, men hvem er best?

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... grafit.htm

Men hva av effekt forsterkere?

Tenkte på denne DVD spiller.

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... r_sort.htm

Dumt spørsmål: Jeg kan spille vanlige DVD plater også?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2008 7:44:03 PM #6 av 8
"Toffy" skrev:Hm! den linken skreiv mye om Reciver. Men det gjelder vel stort sett det samme med inntrigert forsterkere.

Og Bluray er nok tingen. Er det automatisk hdmi på bluray?


Ja, det er det


Den forsterkeren du linka til fikk jeg ingen god følelse for. også var det reciver.


Hvorfor ikke? Poenget mitt er at du kan bruke denne som ett samlingspunkt for kildene dine, som romkorreksjon, og som surround/video-prossesor for så deretter koble til en effektforsterker for mer effekt. Hvis ikke må du evt først kjøpe en prosessor og deretter en effektforsterker, det er svært få surroundprosessorer i normal prisklasse som har støtte for de nye høyoppløste lydformatene. Du er da avhengig av at spilleren kan dekode alle lydformatene internt og at den har analoge utganger.

Trur 100W nominell blir lite, når høyttalera tåler 400W nominell, uten å regne med diskanten. Diskanten er faktisk 180W nominell. Skall jo tross alt fylle 40Kvm. og dessuten så har jeg 2 X 800W nominell til subwooferen. Jeg krever jo att resten holder følge


Har tatt opp dette tema i linken jeg ga, men jeg forstår hva du mener.



Som sagt, Tuner skal jeg ikke ha i kjelleren. Hører ikke på radio.


Dette er intigrert i omtrent alle recivere.

Er dette en forforsterker som er god nok? for hd og bluray?? Link

Problemet med denne er at den ikke har støtte for de nye høyoppløste lydformatene og at den heller ikke har romkorreksjon. Ellers er Rotel ett godt merke med god lydkvalitet, men helt up-to date er den ikke.

eller er denne ett ok alt til forforsterker? 12 000,- Sparer bare 3 000,- i forhold til den andre, men hvem er best?


Heller ikke denne har støtte for de nye høyoppløste lydformatene; men det ser ut til at den har støtte for MPCM (se guide) som i utgangspunktet er like bra. Jeg anbefaler deg også å se på Yamaha RX-V1800 og Onkyo 876, da dette er to merker som gir mye for pengene og som har fått gode omtaler i presse.


Tenkte på denne DVD spiller.

Link
Dumt spørsmål: Jeg kan spille vanlige DVD plater også?


Jeg ville anbefalt deg å også se på blant annet Panasonic og BDP30 og Sony S350 for å se om det er noe spesiell forskjell på kvaliteten, jeg vil annta at Denon spilleren er bedre på den vanlige DVD-delen og på CD-delen, men Blu-Ray kvaliteten er nok ganske identisk. Og ja; den kan spille av DVD. Det kan alle Blu-Ray spillere.

Lykke til på jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2008 8:29:40 PM #7 av 8
Postet av: Toffy
Av det jeg kan se, så har denne, Bluray og HDDVD og HDMI

og er ikke stort dyrere en Rotelen.

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... grigio.htm

Det ser nok ut som jeg går inn for denon Bluray. Da det er veldig enkelt for meg å komme meg til Hifi-Klubben.

alt:

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm ... 95&id=1316

Denne hadde nok blitt det beste trur jeg. kraftignok antar jeg også. Men 60 000,-

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm ... 97&id=1272

Er det verdt det? for å få alt i en flott pakke + Bluray spilleren? blir jo nesten 67 000,-

Om jeg velger den siste NAD jeg nevnte. blir det jo ca 15 000,- mindre. men den har jo ikke helt de samme spsifikasjonene, selv om den har for Bluray og HD DVD i følge hva som står i teksten.

Men igjen. Design er mye bedre med det dyreste alt. Og får en 100% matchende Bluray spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2008 8:34:02 PM #8 av 8
Postet av: Toffy
"Toffy" skrev:Av det jeg kan se, så har denne, Bluray og HDDVD og HDMI

og er ikke stort dyrere en Rotelen.

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... grigio.htm

Det ser nok ut som jeg går inn for denon Bluray. Da det er veldig enkelt for meg å komme meg til Hifi-Klubben.

alt:

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm ... 95&id=1316

Denne hadde nok blitt det beste trur jeg. kraftignok antar jeg også. Men 60 000,-

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm ... 97&id=1272

Er det verdt det? for å få alt i en flott pakke + Bluray spilleren? blir jo nesten 67 000,-

Om jeg velger den siste NAD jeg nevnte. blir det jo ca 15 000,- mindre. men den har jo ikke helt de samme spsifikasjonene, selv om den har for Bluray og HD DVD i følge hva som står i teksten.

Men igjen. Design er mye bedre med det dyreste alt. Og får en 100% matchende Bluray spiller.



Ett alt. er jo den Yamaha saken, og rotel forsterkere. og en av de Bluray spillerne jeg har nevnt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar