Logo

hva er ditt spesial område??

Skriv et svar
2/10/2005 5:52:59 PM #1 av 25
Postet av: Bombadil
Hva er det du har spesielt mye peiling på innenfor hjemmekino??
Er det Prosjektorer, høytallere, recievere eller kan du for det meste mye om alt??

Jeg bare noe jeg lurer på.

Selv er jeg ikke så god i så mye, men jeg er på læringens vei. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/10/2005 6:26:56 PM #2 av 25
Postet av: Granberg
Det jeg kan mest om er vel projektor&lerret..
Begynner å få ganske bra peiling på recivere og høyttalere, men har selvfølgelig MYE igjen å lære :wink:

TV-apparater er vel det jeg minst om.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/10/2005 6:59:42 PM #3 av 25
Postet av: Rune
Syns det er flott at det er så mange medlemer som kan så forskjellige ting på forumet.

Grunnet utdanning og interesse er det vel TV/Projektorer jeg kan mest om og høyttalere jeg kan minst om. Syns det er svært vanskelig å ha oversikt over alle høyttalerproduktene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/10/2005 7:46:06 PM #4 av 25
Postet av: Alas
Definitivt høyttalere. Eller kan og kan, det er det jeg føler jeg har mest kunnskap om. Også litt om effektforterkere og den slags. Prosjektor er jeg så grønn som det kan gå an å få, tv likedan.
Derfor er forum en helt genial greie, folk som har samme interesser samles og utveksler meninger og kunnskap. Dermed kan flere nyte godt av den kompetansen som finnes. Selv om ting ofte er subjektivt og må leses med en klype salt.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/10/2005 8:14:36 PM #5 av 25
Postet av: mariusm
Mitt spesialområde går vel på Receivere, dvd-spillere og høyttalere...

prosjektorer og lerret er jeg ikke helt blank på, men ikke noen ekspert....

gadgets og kabler har jeg vel sånn normal greie på...

det jeg ikke har peiling på er htpc osv...
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/11/2005 2:19:46 AM #6 av 25
Postet av: nutts
En ting har iværtfall jeg merket. Drev mye med dette for noen år tilbake, tok opp igjen interessen nå i høst, fy fader, det er mye som har skjedd\endret seg. Her gjelder det å følge med på forumer og hjemmesidene til produsentene av utstyret.
Status: driver å suger inn informasjon daglig. ( er sykemeldt, så jeg har masse tid til å lese )
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/11/2005 8:57:13 AM #7 av 25
Postet av: hdanielsen64
Kan vel mest om film, kan ikke så mye om hjemmekino ennå. Men er utrolig interessert i det, da det gir en mye bedre filmopplevelse ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/11/2005 12:04:51 PM #8 av 25
Postet av: ^Twisted^
Jeg kan ikke noen ting :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/11/2005 4:06:34 PM #9 av 25
Postet av: kjelle
kan mest om recievere,dvd spillere,høyttalere og til dels også plasma.htpc er jeg helt grønn på.
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/11/2005 8:47:34 PM #10 av 25
Postet av: Jan A M
Høytalere, forsterkere/recievere, generelt lyd delen av hjemekino (og også stereo som bare er lyd :roll: ) er det som intereserer meg mest. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/20/2005 8:53:37 PM #11 av 25
Postet av: a|ex
Akkurat blitt medlem på dette forumet, og her er det dere kan regne med fra meg:

God peiling:

* DVD-film
* TV-apparater (plasma, LCD..generelt!)
* DVD-spillere
* Forsterkere & receivere (både hifi/stereo- og surround-komponenter)
* Høyttalere (forttrinnsvis til hjemmekinobruk, ingen ekspert på eksotisk 2-kanals high end)

Middels peiling:

*Spillkonsoller
* SACD/DVD-Audio
* CD-spillere
* Musikk forøvrig
* Kabler
* Romakustikk/romoptimalisering/kalibrering

Dårlig peiling:

* Prosjektor/lerrett
* HTPC
* DIY
* Parabolanlegg/satelittsystem


Ellers vil jeg påpeke at jeg er ingen ekspert på hvordan ting er skrudd sammen og fungerer innvendig i et produkt. Det jeg kan noe om på de områdene jeg føler meg litt "dreven" er først og fremst funksjoner, bruksområder, forskjeller og ulikheter og fordeler og ulemper mellom tilsvarende produkter og hvordan ting fungerer i praksis.

Håper å kunne bidra med noe konstruktivt! ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/21/2005 12:50:52 PM #12 av 25
Postet av: Snickers-is
Tror jeg sier høyttalere jeg. Føler meg mer eller mindre stødig på elektronikk også, så det får bli en god nr 2.

Jeg har bygget høyttalere i mange år (21 år har jeg funnet ut) og pløyd mye forskjellig literatur. Jeg har benyttet datasimulering i 10-15 år, begynnte med manuelle målinger for ca 15 år siden, gjorde min første databaserte måling for ca 5 år siden, fikk brukbare resultater med dette for 2-3 år siden og har hatt ekkofritt målerom i ca et halvt år. I dag benytter jeg LspCAD 6 PRO til simmulering og Clio til målinger. Jeg har 4 mikrofoner med veksler og separat nivåregulering slik at jeg kjører off-axis med tilpasset nivå, eventuellt kan måle enkeltelementer nærfelt for så å summere dem matematisk. Jeg kan også flytte hele filteret ut på arbeidsbenken og måle fortløpende endringer. I løpet av det siste året har jeg også bygget opp et snekkerveksted for å lage prototyper.

Så høyttalere er helt klart det jeg bruker mest tid på.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/21/2005 3:55:18 PM #13 av 25
Postet av: Tannoy
Synes det er interessant å følge med hva som skjer innenfor feltet så man lærer vel litt etter etterhvert...
Dessuten er dette en glimrende plass å få tips til det meste!
Jeg må si at det er mange her inne som sitter med enormt mye kunnskap!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/21/2005 5:24:46 PM #14 av 25
Postet av: a|ex
"Snickers-is" skrev:Tror jeg sier høyttalere jeg. Føler meg mer eller mindre stødig på elektronikk også, så det får bli en god nr 2.

Jeg har bygget høyttalere i mange år (21 år har jeg funnet ut) og pløyd mye forskjellig literatur. Jeg har benyttet datasimulering i 10-15 år, begynnte med manuelle målinger for ca 15 år siden, gjorde min første databaserte måling for ca 5 år siden, fikk brukbare resultater med dette for 2-3 år siden og har hatt ekkofritt målerom i ca et halvt år. I dag benytter jeg LspCAD 6 PRO til simmulering og Clio til målinger. Jeg har 4 mikrofoner med veksler og separat nivåregulering slik at jeg kjører off-axis med tilpasset nivå, eventuellt kan måle enkeltelementer nærfelt for så å summere dem matematisk. Jeg kan også flytte hele filteret ut på arbeidsbenken og måle fortløpende endringer. I løpet av det siste året har jeg også bygget opp et snekkerveksted for å lage prototyper.

Så høyttalere er helt klart det jeg bruker mest tid på.


Jeg sitter med inntrykk av at du er verdens fremste ekspert på høyttalerkonstruksjon snickers, det er helt rått hva du kan om det! *dypt imponert*

PS! Dette ekkofri rommet - er det noe du har fått til hjemme blant husets fire vegger? Hvordan gikk du i så fall fram for å få det til? Sitter med en følelse av at det er noe utenom litt vanlig demping og isolering som skal til.. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/21/2005 7:26:59 PM #15 av 25
Postet av: Snickers-is
"a|ex" skrev:Jeg sitter med inntrykk av at du er verdens fremste ekspert på høyttalerkonstruksjon snickers, det er helt rått hva du kan om det! *dypt imponert*


Det er hyggelig det, men jeg er redd du bommer kraftig der. Heldig vis, får jeg si, så er det mange som har mye å lære meg, for det er vel disse oppdagelsene (enten de er oppdaget av andre eller oppdages av meg selv) som gjøre det ekstra gøy.

"a|ex" skrev:PS! Dette ekkofri rommet - er det noe du har fått til hjemme blant husets fire vegger? Hvordan gikk du i så fall fram for å få det til? Sitter med en følelse av at det er noe utenom litt vanlig demping og isolering som skal til.. :)


Ja, det er et ganske lite rom. Det er på 3,1x2,9x2,4 meter og har demping på alle vegg/gulv/takflater. På gulvet er det i underkant av 40 cm demping, ca det samme i taket, omkring 60cm på veggene og ca en meter i hjørnene. Dempingen er en kombinasjon av Glava lydplater, Rockwool og Primacoustic lydplater.

Slik ser veggene ut


Deler av gulvet kan fjernes


Etter første runde med demping.


Døra er dempet på samme måte:


Den skrå døromrammingen passer akkurat når døra er lukket. En wire erstatter håndtaket fra innsiden.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar