Logo

Hva bør høyttalerne stå på?

Skriv et svar
11/10/2005 10:06:33 PM #1 av 12
Postet av: torge
Håper på noen gode tips her.

Jeg driver og skal sette opp anlegget mitt igjen, etter 6 mnd i "demontert" tilstand. Gulvet der dette nå skal stå er flislagt, og da lurer jeg på hva høyttalerne bør stå på. Er det mest fornuftig med spikes, eller er det bedre med noen "silicon pads" eller noe slikt?

Og også, hvordan fester man enklest, og best bakhøyttalerne på veggen?

For øvrig, er det betongvegger i hele rommet. Vil vel tro at dette ikke er helt ideelt. Hva burde jeg gjøre med veggene for å få best mulig lyd, forholdene tatt i betraktning?
Arti læll....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/10/2005 10:20:20 PM #2 av 12
Postet av: kid
Til flisbelagte gulv liker jeg best "gummi-spikes", synes disse fungerer utmerket. ;D
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/10/2005 10:24:01 PM #3 av 12
Postet av: arntos
Velkommen til forumet.


Vil tro at "silicon pads" eller gummi knotter av noe slag vil fungere greit på flis.

Høytaler på vegg, finnes mange fine fester, orginale og universale. Disse fester du til betong veggen med f.eks 6mm ekspansjonsbolter. Sitter som støpt. Borr hull først og slå inn bolten. Bare husk at dette ikke fungerer på LECA, kun ren betong.

Lydmessig hadde det kanskje gjort seg med noen lyddempende matter for å hindre litt gjenklang osv. Her er det sikkert andre som har bedre erfaring enn meg selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2005 10:41:42 PM #4 av 12
Postet av: HoJ
Jeg ville uten tvil ha godt for silicon pads, da spikes ikke er så bra for flisene..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/25/2005 8:12:55 AM #5 av 12
Postet av: torge
Ja, det ble Valhalla VT Feet, og det virker helt fint!

Takk for gode tips. :D
Arti læll....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 11:12:49 PM #6 av 12
Postet av: Wodger
Litt i seneste laget, men skitt au... Kanskje noen andre kan ha nytte av informasjonen:

Jeg vil anbefale Tema Isolator. Disse ga hos meg markant bedre lyd både i forhold til Pulsar Points aluminium og Valhalla VT Feet. Større lydbilde og mer informasjon i bass og diskant. Har prøvd dem med både Tannoy Mercury M4 og Audiovector M3 Signature med samme resultat.

Må dog ærlig innrømme at jeg grunnet mangel på slike ikke har sammenlignet med vanlige spikes. :oops:

Ulempen med disse gummiføttene er jo at høytalerne står litt mindre stødig, men det har du sikkert allerede merket med Valhalla-føttene :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/1/2005 6:59:51 AM #7 av 12
Postet av: Audiophile-Arve
Flislagde golv er vanskelege. Tradisjonelle spikes må stå på noko om du ikkje skal ha øydelagt golvet, og då forsvinn litt av vitsen. Har nokre til utprøving akkurat no som har ein fornuftig "ettøring" med forseinking under, som kan brukast i slike samanhengar. Elles sel dei nokre typer på hificenterkjeden med eigen underdel.
Sjølv brukar eg Soundcare, der eit eige hus av sink tek i mot spiken innvendig. Desse fungerer best for meg lydmessig, då dei strammar opp bassen og gjer dynamiske nyansar tydelegare. Dessutan er dei skrudde fast under høgtalarane som vanlege spikes, og det gjer dei lette å flytte.
Dempeføtter fungerer annleis, og eg tykkjer at dei ikkje fungerer godt hos meg, sjølv om andre meiner det motsatte.

Men det flislagde golvet er også ei akustisk utfordring. Håpar du har skråtak eller mykje demping, slik at lyden ikkje vert jallete.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/30/2005 9:09:08 AM #8 av 12
Postet av: torge
Jo, rommet ellers er nok også en veldig stor utfordring akustisk sett. Det er slett ikke skråtak (tak-ess plater), og alle veggene er i betong. Så jeg føler absolutt behovet for noe slags demping på veggene.

Hva kan det være fornuftig å ha på veggene, som ikke gjør at rommet ser ut som et lydstudio (les: slik at frua også aksepterer det...)
Arti læll....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/30/2005 9:10:04 AM #9 av 12
Postet av: torge
Jo, rommet ellers er nok også en veldig stor utfordring akustisk sett. Det er slett ikke skråtak (tak-ess plater), og alle veggene er i betong. Så jeg føler absolutt behovet for noe slags demping på veggene.

Hva kan det være fornuftig å ha på veggene, som ikke gjør at rommet ser ut som et lydstudio (les: slik at frua også aksepterer det...)
Arti læll....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/30/2005 10:57:17 AM #10 av 12
Postet av: Audiophile-Arve
"torge" skrev:Jo, rommet ellers er nok også en veldig stor utfordring akustisk sett. Det er slett ikke skråtak (tak-ess plater), og alle veggene er i betong. Så jeg føler absolutt behovet for noe slags demping på veggene.

Hva kan det være fornuftig å ha på veggene, som ikke gjør at rommet ser ut som et lydstudio (les: slik at frua også aksepterer det...)


Det finnest takplater i gips som ser akkurat ut som "vanlege" takplater på 60x120 cm. Litt plundrete å sette opp, men elles svært dempande. Og eit tungt vegg-til-vegg-teppe gjer underverk for lyden (men er ikkje så gunstig for reinhaldet).

Dette er vanskeleg. Veggtepper av ulike (dess tjukkare, dess meir effektive i mellomtonen. Bass kan du ikkje gjere særleg mykje anna med enn å flytte høgtalarane og lytteposisjon. slag kan vere ei god hjelp. Veit du korleis dei skal plasserast (dvs. får du lov til å henge dei på reflekssjonspunkta) gjer dei stor skilnad.

Høgtalarvalet er også viktig. Linjekjelder og sterkt retningsbestemte høgtalarar (som horn) er mindre påverkelege for fyrstegongsrefleksjonar, men har andre utfordringar.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2006 10:49:28 AM #11 av 12
Postet av: torge
OK, så det har mer for seg å gjøre noe med gulvet, enn veggene...? Tror nok ikke at det blir veldig aktuelt å legge vegg-til-vegg teppe på de nylagte flisene ..... :wink:

Men et nokså fyldig teppe som dekker en del av gulvet burde jo kunne gå an.

Hva heter forresten de gipsplatene til å ha i taket? Kan de evt. legges på det eksisterende taket, eller burde jeg fjerne de platene som ligger der nå?
Arti læll....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2006 12:45:03 PM #12 av 12
Postet av: Audiophile-Arve
Såg desse platene hos Trond, så han kan sikkert fortelje meir om dei....
Festemåten var ved hjelp av ein slags klips.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar