Logo

Hjelp til valg av 40" LCD/Plasma. ca 15000,-

Skriv et svar
12/7/2007 7:27:55 PM #1 av 11
Postet av: haze
Hei!

Var en tur på Expert idag.. og snakka med en fyr...

Han annbefalte Sony KDL40T3500AEP til meg... han skulle bytte ut denne modellen med en ny som hadde kommet (husker ikke navnet) så jeg kunne evt få utstillings modellen til 13000,-

Men... er den noe tess? Den virket flott ivertfall...

Mine "kriterier".....

* Pris (ca) 15000,-
* Sitter ca 2,5m fra skjermen
* Dama pleier og sitte litt på skrå, så "sidevinkel" eller viktig (kansje litt knotete forklart den der men...)
* Tv sendingene blir digital ganske snart....
* Ser enn del på filmer. (Bruker LG rh7800h dvd opptager m/hdmi)
* Ps3 (kjøpe på nyåret)
* Full hd "?"

Tar også imot andre tips..
Ser det er noen som annbefaler Plasma når jeg ser mye på tv/film
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 7:51:23 PM #2 av 11
Altså:
Plasma har bedre sort og kontrastnivå. Plasma sliter heller ikke med etterslep som desverre fortsatt en del av LCD skjermene gjør. Synsvinkelen er også bedre der. Plasma sliter fremdeles litt med innbrenningsproblemer.

LCD har høyere oppløsning en de aller fleste plasma skjermene på markedet. De er også svært lyssterke og egner seg meget godt til spill og PC-bruk.

Så hvis du har mange vinduer og det er lyst i rommet så er LCD det beste valget da Plasma bruker en glassplate forran skjermen. Dette skaper refleksjoner og i dagslys vil bildet virke blasst og kontrastfattig, men nå rlyset er slukket derimot er det annerledes.

Dette er de generelle forskjellene mellom LCD og Plasma og begge har blitt bedre på en rekke områder.

Full-HD:
Det er andre faktorer enn oppløsning som spiller større rolle en oppløsningen. Kontrast, sortnivå, fargegjegivelse og bildebehandling er vell så viktig. Det er også svært vanskelig å skildre Full-HD og vanlig HD-ready på denne avstranden.

Mener å huske at det er en som har ganske lik problemstilling som deg for en liten stund siden, let litt så kanske du finner det.

Sony KDL40T3500 er ganske lik KDL40W2000 spesifikasjonsmessig og den har fått en rekke gode tester i media. Det finnes jo andre valg som de nye Full-HD tvéne til Panasonic plasmaene eller Samsung le-4087. Det er en jungel der ute og det finnes en rekke gode tvér så du må se hva som passer deg å dine behov. Det aller beste er hvis du har mulighet til å se på de selv.


Håper du forstod dette, hvis ikke si ifra.

Ønsker deg Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2007 7:44:09 PM #3 av 11
Postet av: haze
Oki! Takk for grundig svar! 8)

Lyst rom? Tja.. har 2 store vinduer på ca 1,5m * 1,1m + væranda dør....
men.. vil ikke si at det er spesielt lyst rom...

Har sett på følgene tver

* Panasonic PV/PX70
* Sony KDL40T3500AEP (40D3500AEP, forskjell på denne?)
* Samsung LE40M87 (men, lest tråd at det er mye problemer med denne?)
* Sony Bravia KDL-40W2000 (etterslep ved tv-signaler? litt "gammel"?)

"Det finnes jo andre valg som de nye Full-HD tvéne til Panasonic plasmaene eller Samsung le-4087" Denne du tenker på? Samsung LE40M87 ?


MEN! Er ikke lett og finne den "perfekte" tven for meg... men.. pr idag.. så er det Sony KDL40T3500AEP som ligger på "1valg" han fra expert annbefalte denne.. og den virket veldig fin også! :) så Panasonic PV/PX70 på "2valg"

Leste testen av PV70 tven... så bildene i tesen, mye gjenskinn i skjermen ja... rimelig pris på den.... den blir ikke for "billig" da.. framfor en tv til 15000,-?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2007 8:00:14 PM #4 av 11
Ja, det var Samsung LE40M87 jeg mente :wink:

Tenkte å skrive PX/PV70, men det er store leveringsproblemer på disse. Skal visst komme ett nytt parti hos Deal.no om ikke lenge. (PS: Det eneste som skildrer disse to modellene (PX/PV) er at PX har innebygd digital tuner, men dette er kun MPEG2; I norge bruker vi MPEG4. så dermed har det ingenting å so hva du velger.) For billig? Tvert imot, her får du en kjempe tv for prisen!

Sony KDL40T3500AEP (flere versjoner av denne?)
De siste betegnelsene er sikkert noe leverandøren har tilfløyet av diverse grunner.

Test av Sony Bravia KDL-40W2000 (etterslep ved tv-signaler? litt "gammel"?):
http://www.dingz.no/php/art.php?id=357821

Denne er også verdt å titte på:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=476

For test se:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3639&p=68

Skulle gjerne gitt deg ett klart svar og sagt at: Den er best. Men det er slik at jeg har ikke har fått sammenlignet disse mot hverandre og heller ikke fått sett alle og har heller ikke funnet noen tester som gjør det.

Ønsker deg lykke til i Tv-jungel valget! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2007 8:09:42 PM #5 av 11
Postet av: haze
Oki! Takker for rask respons! :lol:

Ingen test av Sony KDL40T3500AEP? Finner ikke noe selv ivertfall...

"Jeg synes det er merkelig å teste KDL40D3000 som ikke har vært å få tak i på det norske markedet siden produktet gikk ut i begynnelsen av september." (kommentar på den testen) men.. det har vel ikke så mye og si for meg evt.

Ser at Sony Bravia KDL-40W2000 for trekk på testen pga etterslep på tv signaler... blir dette plagsomt, eller kan dette justeres bort i innstillinger?
Og det blir ikke "gammel" teknologi, når det kom i begynnelsen av 2007?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2007 6:27:34 PM #6 av 11
Fant heller ingen tester av Sony KDL40T3500AEP. Etterslep er nok ikke noe man kan justere bort, da dette problemet ligger i bildebehandlingen og panelet.

Og jo det begynner å bli "gammel" teknologi når den kom i begynnelsen av 2007. Teknologien er istadig forandring, men det er sikkert en god tv idag også sammenlignet med andre modeller.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2007 1:50:38 AM #7 av 11
Postet av: haze
Oki! Men... vist DU skulle ta valget? Hvilken top 3 hadde du satt opp da? :wink:

Og.. hvordan er det med kabler? Jeg har pr idag en dvd opptager med hdmi og skal snart på sånn digial box med hdmi. Burde jeg kjøpe meg en sånn dyr hdmi kablel hos fks hifi klubben?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2007 10:05:27 AM #8 av 11
Postet av: Skallagrim
Når du tross alt investerer så mye penger i en ny TV så ta deg også råd til en skikkelig kabel. Kjøp en monster kabel til f.eks. 700 kroner eller der omkring. Da har du sikret god kvalitet hele veien.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2007 5:56:03 PM #9 av 11
"haze" skrev:Oki! Men... vist DU skulle ta valget? Hvilken top 3 hadde du satt opp da? :wink:

Og.. hvordan er det med kabler? Jeg har pr idag en dvd opptager med hdmi og skal snart på sånn digial box med hdmi. Burde jeg kjøpe meg en sånn dyr hdmi kablel hos fks hifi klubben?


Jeg hadde nok satt følgende topp 4 i din prisklasse og skjermstørrelse:
Panasonic PV70
Sony KDL40T3500AEP
Samsung LE40M87
Toshiba REGZA 42Z3030D


Men som sagt har jeg ikke fått sett disse, og dette svaret er basert utifra det jeg har lest av tester og har fått som tilbekelmeldinger.

Anbefaler deg faktisk også og se på denne Toshibaen som er testet mot Samsungen:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3476&p=68
Dette er den nevnte over bare at den er i en mindre version.

Og til det siste spørsmålet sier jeg, kjøp en billig kabel. Du vil ikke klare å se forskjell, les litt mer om dette her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9979

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2007 10:02:48 PM #10 av 11
Postet av: petre2006
Jeg har sett BÅDE Regza'en og PV'en til Panasonic, og Panasonic'en er etter mitt syn (plasma-syn) milevis forran. Men, er du på utkikk etter LCD kan jeg trygt anbefale Regza'en :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/14/2007 1:54:44 PM #11 av 11
Postet av: perholla
Har du tenkt på plasma?
Jeg har den nyeste Lg plasma TV den har bra kontrast 15000:1
harddsik på 80 Gb og USB så du kan koble external harddsik og avspille DIVX filer.
Den har meget bra bilde og er 42 " for 9490,- kr
tenke på den TV

LG 42" Plasma-TV 42PT81 1024x768, 15000:1, incl. 80GB HDD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar