Logo

Hjelp til valg av 32"-42" TV, receiver mm. Ca 25k

Skriv et svar
12/24/2007 1:58:27 AM #1 av 11
Postet av: elflink
Hei, og god jul!

Etter å ha sittet med en alt for gammel Sony CRT i mange år, er tiden inne for å gi etter for HD-hypen. TV, Receiver, høyttalere og kanskje ny DVD-spiller skal handles inn. Budsjettet, hvis alt skal kjøpes inn på en gang, blir maks 25 tusen. TV skal/må handles i løpet av januar. Jeg har mange spørsmål, og håper at noen glupe hoder her kan hjelpe meg litt på vei.

TV:
Jeg er først og fremst på utkikk etter en ny TV, om det er plasma eller LCD jeg bør gå for kan dere kanskje hjelpe meg med å avgjøre. Vi sitter ca 2-2.5m unna TV-benken, så størrelsen bør vel være et sted mellom 32" og 42". Ellers kan jeg nevne at rommet har spotlights i taket, og at jeg ikke er så glad i refleksjoner.

Bruksområdene blir varierte. Det blir mye spilling, jeg elsker å spille, og har for øyeblikket Xbox 360, Wii og en PS2, som alle brukes ganske mye. Det hender også at jeg drar frem eldre konsoller (vi snakker helt tilbake til 8-bit her), så det er fint om disse ikke vil se helt håpløse ut på min fremtidige skjerm (men det er kanskje å håpe litt mye). Sega Dreamcast skal kobles til via VGA-port. PS3 skal kjøpes inn meget snart. Filmer/TV-serier på går det også mye i, men foreløpig har det gått i standardoppløsning. Ellers blir det jo noe vanlig TV-titting, mest sport og musikk. Vi har kun analog kabel inntil videre, men jeg antar at vi får digitalt kabeltv før sommeren.

Jeg er også avhengig av å kunne koble til en (bærbar) PC, jeg har lyst til å kunne sitte i sofaen og surfe på storskjerm. Har fått med meg at jeg trenger 1:1 pixelmapping, men synes det er ganske mangelfull informasjon om hvilke skjermer som støtter dette. HTPC har jeg ikke planer om enda, men det kommer sikkert etterhvert det også.

Så generelt trenger jeg et lass med tilkoblingsmuligheter. Men det er kanskje ikke nødvendig å ha alle tilkoblingsmulighetene rett på TVen, jeg har også planer om å gå til anskaffelse av en surround-receiver, mer om det senere.

Innsynsvinkel er viktig, jeg har en 32" LCD-TV fra LG (32LC42) på lån hjemme nå, og jeg er ikke helt fornøyd med denne på dette punktet. Det bør være mulig å legge seg ned i sofaen uten at bildet blir merkbart dårligere?

Det skulle være det viktigste når det gjelder TVen. Jeg har egentlig en smertegrense på ca 15 tusen på TV-kjøpet, litt må være igjen til resten hvis det er mulig :)

DVD-spiller/opptaker:
Jeg har i skrivende stund en DV-400 fra Pioneer, og er godt fornøyd med denne. Men det er muligheter for at jeg kan kjøpe meg noe bedre, hvis det er penger igjen i budsjettet. At den er sonefri, eller lett kan gjøres sonefri er veldig viktig. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg trenger en god opptaker, da jeg ser ganske lite på TV, og foreløpig sitter med analog kabel, som tar seg ganske dårlig ut på 32" LCDen som jeg har her nå.

Dedikerte Blu-ray og HD DVD spillere har jeg ikke behov for enda, jeg regner med å bruke Xbox 360 addonen og PS3 til dette en stund fremover.

Da skulle det vel egentlig bare være lyden igjen...

Receiver og høyttalere:
Jeg har et helt greit stereo-oppsett stående koblet til TVen nå. Det kunne vært gøy å fått flerkanalslyd til både filmer og spill, og jeg har fått med meg at nye receivere har flust med tilkoblingsmuligheter. Dette kan ha innvirkning på hvilken TV jeg velger, jeg trenger ikke nødvendigvis ørtenhundreogfem tilkoblinger på TVen hvis jeg har det på receiveren, og kan velge mellom video/lyd-signalene der.

Det største problemet mitt med tanke på flerkanalslyd er rommet. Jeg legger ved et skjermbilde av en tegning jeg lagde kjapt i SketchUp for å illustrere:



Bildet er ufullstendig, men gir en grei idé hvordan TV-kroken ser ut. Målene er ganske nøyaktige ihvertfall. Bak sofaen står det en ganske massiv PC-pult. Det er rimelig vanskelig å få satt opp noen satellitthøyttalere slik ting er nå, ihvertfall hvis jeg skal få satt opp noe som folk ikke snubler i til enhver tid.

Ikke er rommet spesielt god egnet for surroundlyd heller, med tanke på at jeg ikke får hatt høyttalerne midt i rommet. Kanskje aktiv romkorrigering (eller hva det nå heter), eller noen andre flotte teknologier kan rette på dette?

Uansett, jeg hører mye på musikk, og god stereolyd er fortsatt å foretrekke om jeg må velge mellom flerkanal og god stereo. Jeg er veldig åpen for anbefalinger både når det gjelder receiver og høyttalere.

Oppsummering:
Som jeg tidligere har nevnt er det totale budsjettet mitt denne gangen maks 25 tusen. Jeg kan nøye meg med å kjøpe TV først, for å kjøpe lydanlegg nærmere sommeren, hvis det ikke er mulig å sette sammen en pakke som holder seg innenfor budsjettet.

Dette ble litt lenger enn jeg først hadde planlagt, men jeg tror jeg skal ha fått med det meste her.

All hjelp mottas med stor takk!

Ha en fortsatt fortreffelig jul!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/24/2007 12:42:23 PM #2 av 11
Som Tv ser det ut som at plasma er tingenfor deg, da denne gir ett bedre bilde spesielt på analoge signaler det og at det er bedre kontrast og sortnivå. Så jeg ville anbefalt denne:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=86622

Fått masse skryt i media og har blitt meget populær blant folket, har vært utsolgt i store perioder.

Ser at du trenger en del tilkoblingsmuligheter til reciveren, en reciver som har en nok av disse samt en god lyd med støtte for de nye høyoppløste lydformatene er Onkyo 605:
http://www.elgiganten.no/PartDetail.asp ... 9;c:100085

Har blant annet fått 5 i Hjemmekino, 4 i Lyd og bilde og ble kåret til "product of the year" av EISA. For test se her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3537&p=50

Dem billigste og beste høytalerpakken er denne:
http://surround.no/product/6280/6284/43 ... oofer.html

Dynavoice f6 fikk 10 av 10 i Lyd og Bildes årskavalkade 06-07 og dette er høytalere som gir svært mye for pengene. Suben av XTZ er også en meget god budsjettmodell, for test se her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/25/2007 9:55:29 PM #3 av 11
Postet av: elflink
Hei, og tusen takk for et fyldig svar!

Har lest om TH-42PV70/TH-42PX70, og det ser ut til at dette er en veldig god TV. Det eneste jeg er litt skeptisk til her, er hvordan denne er til PC-bruk. Til HTPC-bruk er den sikkert fin, men jeg tenker mer på hvordan det blir når jeg skal koble til en bærbar PC og skal bruke TVen som skjerm. Og hvordan er plasma når det gjelder innsynsvinkel? Og det paranoide spørsmålet, innbrenning... Hvordan er nye plasmaskjermer på dette? Kan jeg ha MTV snurrende mange timer i døgnet uten å få logoen fastbrent i hjørnet til evig tid? :)

Receiveren ser også bra ut, men jeg lurer på om det blir litt snaut med totalt 3 HDMI-porter (effektivt 2 fra receiver og 1 fra TV). Med Xbox 360, PS3, DVD-spiller/recorder, digital kabel ser det ut til at jeg trenger minst 4, og det kunne vært greit med én ekstra også, just in case. Finnes det en tilsvarende receiver (dette blir sikkert litt dyrere) med så mye som 4 HDMI-porter?

Angående høyttalere så tror jeg at jeg kommer til å vente litt her, for å heller legge mer penger i receiver og TV. Jeg har helt greie høyttalere for stereo-bruk, og beholder nok disse frem til sommeren. Så blir det enda bedre høyttalere da :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/25/2007 10:09:28 PM #4 av 11
Hvordan plasma er til PC bruk er jeg ikke sikker på da jeg ikke har prøvd, noen sier dette går helt fint mens andre ikke. Angående innbrenning på nyere plasma skjermer er dette et mindre problem, det kan forekomme noe som heter retention, eller en midlertidig innbrenning som foregår i noen få minutter før det forsvinner igjen. Hvis du først har fått det, kan det behandles med en "snøbehandling". Altså på nyere plasmaskjermer er egentlig ikke innbrenning noe å beskymre seg over. Plasma har mye bedre innfalsvinkel enn LCD generellt, LCD har blitt bedre, men plasma er fremdeles best der.

Om det er snaut med 2 HDMI innganger? Spørs litt hvor mye man trenger, men husk at dette er en reciver som gir mye for pengene, hvis du velger å gå opp til 8-9 Tusen kan du få en reciver med opptil 4 innganger, den eneste i din en prisklasse under 10 Tusen er Yamaha RX-V1800. Har denne selv, uten at det skal ha noe å si :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/27/2007 10:50:21 PM #5 av 11
Postet av: elflink
Store muligheter for at jeg skaffer meg en TH-42PV70/TH-42PX70 snart ja. Funker det dårlig med PC så får det heller bare være, til den prisen så kan jeg ikke få alt uansett :)

Yamaha RX-V1800 ser mer og mer interessant ut for mine behov. Tenkte jeg skulle ta en tur til uken og høre på den. Kommer til å måtte øke budsjettet (hvem ville vel trodd det?! :)) for å få noen fete fronthøyttalere. Er nesten nødt til å prioritere fet stereo først, da det blir mye musikklytting. Foreløpige kandidater, før jeg har fått tatt en lytterunde er Klipsch RF-62, B&W DM683 eller DALI IKON 6. Sikkert flere modeller jeg bør sjekke ut i samme prisklassen. Musikken går hovedsaklig i rock, selv om det også høres på både jazz, metal, klassisk og hip hop. Tanken er at jeg supplerer med "resten" av høyttalerene jeg trenger for 5.1 etterhvert. Hva tror dere?

Nå havner jo dette her litt utenfor "TV apparater", så kanskje jeg bør lage en ny post under et av audio-forumene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/27/2007 11:17:37 PM #6 av 11
Gjør det, eller eventuelt flytt tråden selv og gjør om navnet til "elflink`s hjemmekino " etc :wink: . Så kan vi hjelpe deg nærmere, sett da også en prisklasse som vi kan forholde oss til.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/28/2007 11:02:34 AM #7 av 11
Postet av: orso
Det er sjelden jeg anbefaler LCD, men spørs om ikke det er bedre til ditt bruk. LCD er glimrende til spillkonsoll og PC og sliter ikke med gjenskinn. (Til film og TV er derimot plasma å foretrekke.) Du må betale en god del mer for en LCD som er noelunde tilsvarende Pansonic plasmaen i samme størrelse. Alternativet er da å gå ned i størrelse. Og jeg vet ikke om LCDer har VGA inngang. Du kan forresten også få Panasonic plasmaen i 37" med litt mindre oppløsning. Til 2-2,5m synes jeg 37" er en fin størrelse. 42" fungerer det også, men noen synes det blir for stort.

Vil absolutt anbefale deg et par gode høyttalere og steroforsterker fremfor et surroundanlegg i middels kvalitet. Viktig at du velger høyttalere utifra rommets størrelse og plassering. Det ser veldig smalt ut på bildet, og jeg ville ha vurdert et par gode stativhøyttalere framfor gulvstående som krever mer bredde og luft rundt seg. Hvis du ikke har mulighet til å plassere anlegget på langsiden? Veldig mange går i fellen og kjøper høyttalere som er for store og da låter det ikke bra. Så er du låst til den plasseringen som er på bildet, så velg heller noen gode stativhøyttalere. Dynaudio 110 og 140 er glimrende og Dali Mentor 2 er også meget gode. Så kan du eventuelt supplere med subwoofer hvis du føler behov for det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/28/2007 2:35:17 PM #8 av 11
Postet av: elflink
Takk for et bra svar. Jeg vurderer vel fortsatt om jeg skal velge mellom LCD og Plasma, tror nesten jeg får kjøpe en plasma fra Elkjøp eller noe, så jeg har 30 dagers returrett :) Er endel ting jeg har å utsette på den LCDen som står her nå. Når det gjelder spillkonsoller, vil ikke plasma være like bra som LCD på dette, hvis ikke bedre? Bedre sortnivå, ikke noe etterslep og bedre kontrast kontra høy oppløsning blir vel det vi står igjen med.

Når det gjelder receiver og høyttalere er jeg usikker. Regner med at jeg skal ta en tur ut i forskjellige HiFi-butikker i Oslo, hvis de holder oppe i romjulen da... Skal prøve å få hørt på modellene du anbefaler, de tøyer vel budsjettet enda litt ekstra, men det er ingen hindring :) For surround, hvilke høyttalere fra Dynaudio supplerer 110/140-serien godt? Og for Dali Mentor 2? Iflg Lyd&Bilde så krever Dynaudio-høyttalerene en kraftig forsterker, vil en Yamaha RX-V1800 duge greit?

Veggen ting står ved nå, er 167 cm bred. Jeg kan, hvis det ikke vil ødelegge lyden for mye, sette en høyttaler litt utenfor veggen, så jeg har vel kanskje 180 cm + jeg kan bruke pr nå. Har planer om å bygge om litt når jeg får råd, og da blir "multimediaveggen" ca 230 cm bred. Hvor mye plass bør man egentlig ha rundt gulvstående høyttalere, og hvor mye trenger man rundt stativhøyttalere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/28/2007 3:09:17 PM #9 av 11
Postet av: orso
Ville tro at Dynaudio har en matchende senter til 110 eller 140. Bakhøyttaler kan man fint bruke noe fra en rimeligere serie. Samme med Mentor. Til senter bør du bruke samme serie, men bak kan f.eks bruke noe fra den rimeligere Concept serien. Usikker på om Yamaha 1800 vil være kraftig nok og være en god match til Dynaudio. Effektdelen i sourroundreceivere er ofte det svake leddet. En mulighet er å utvide senere med effektrinn.

Gulvstående krever litt god avstand til vegger og rack. Det er viktig for å unngå bassproblemer og få bra med luft i lydbilde. Stativhøyttalere kan vanligvis stå nærmere vegger. Finnes også gulvstående som kan stå ganske nærme veggene (System Audio og Carlson). For stereoperspektivet er det viktig med bra bredde mellom høyttalerne. Både for gulvstående og stativer, men jo større høyttalerne er jo viktigere er det.

Du får ta noen lytterunder og spørre om råd i butikker. Dynaudio 140 regnes av mange som refereranse høyttalere i sin prisklasse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/28/2007 5:00:24 PM #10 av 11
"bomholt" skrev: Gulvstående krever litt god avstand til vegger og rack. Det er viktig for å unngå bassproblemer og få bra med luft i lydbilde. Stativhøyttalere kan vanligvis stå nærmere vegger. Finnes også gulvstående som kan stå ganske nærme veggene (System Audio og Carlson). For stereoperspektivet er det viktig med bra bredde mellom høyttalerne. Både for gulvstående og stativer, men jo større høyttalerne er jo viktigere er det.

Du får ta noen lytterunder og spørre om råd i butikker. Dynaudio 140 regnes av mange som refereranse høyttalere i sin prisklasse.


Jeg har gulvtsående høytalere og opplevde best resutalt ved å plassere de ca 30 Cm fra bakvegg. Det spørs jo som sagt litt hvor mye plass han har, men dette får nesten trådstarter se ann selv. Har ikke hørt Dynaudio, men Dali mentor er virkelig gode høytalere. Men kan godt komme med andre anbefalinger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/28/2007 5:03:47 PM #11 av 11
"bomholt" skrev:Det er sjelden jeg anbefaler LCD, men spørs om ikke det er bedre til ditt bruk. LCD er glimrende til spillkonsoll og PC og sliter ikke med gjenskinn. (Til film og TV er derimot plasma å foretrekke.) Du må betale en god del mer for en LCD som er noelunde tilsvarende Pansonic plasmaen i samme størrelse. Alternativet er da å gå ned i størrelse. Og jeg vet ikke om LCDer har VGA inngang. Du kan forresten også få Panasonic plasmaen i 37" med litt mindre oppløsning. Til 2-2,5m synes jeg 37" er en fin størrelse. 42" fungerer det også, men noen synes det blir for stort.


Omtrent alle LCD tvèr på markedet har VGA inngang, du kan eventuelt bruke DVI-HDMI hvis skjermkortet støtter dette.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar