Logo

Hjelp meg å velge prosjektor....

Skriv et svar
1/5/2005 8:53:30 PM #1 av 6
Postet av: clund
Har fått inntrykk av at mange av dere vet hva dere snakker om så derfor håper jeg dere kan komme med noen tips ang. valg av prosjektor.
Jeg har et kjellerrom på 3,5m x 5m som jeg skal bruke til hjemmekino. Jeg har mulighet til å ha det helt mørkt i rommet.
Hvilken prosjektor til under kr 10.000,- anbefaler dere.
Bor langt nord i landet og har derfor vanskelig med å prøve forskjellige prosjektorer før jeg kjøper, så da må jeg bare stole 100% på deres ekspertise :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2005 9:02:25 PM #2 av 6
Postet av: FallenA
:D
Hei !
Styrer med det samme som deg, og kan så langt se at BenQ 5120, og Toshiba MT200 er 2 svært aktuelle PJ`s.
Mye godt å lese på furumet, noe som også gjør meg litt rådvill.
Heldigvis er det en del steder her som lar meg se pruduktene før jeg kjøper.
En viktig ting å sjekke før du kjøper en DLP Prosjektor er om du er sensitiv for RGB flimmer/støy (regnbuer). Dersom du er det bør du kanskje se etter en DLP PJ i en litt høyere prisklasse, eller se etter en LCD PJ.

LYKKE TIL !
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2005 9:15:26 PM #3 av 6
Postet av: clund
Har hørt om denne "regnbueeffekten" og vil selvfølgelig unngå denne. Unngår man denne effekten på LCD-prosjektorer?
Hva er bra/dårlig med LCD i forhold til DLP?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2005 9:46:37 PM #4 av 6
Postet av: Typhoon7
Toshibaen som er nevnt over har jo fargehjul på 4x med 6 segment så sjansen for å oppleve regnbueeffekt er mindre enn på nevnte BenQ da denne har 2x med 5 segment.

Ikke alle er utsatt for dette fenomenet.

Jeg har sett Toshibaen i aksjon og jeg synes den var bra overraskende til prisen.

Etter rombeskrivelsen bør toshibaen passe bra.

Kjøper du utenfor fast utsalgssted, eks via nettet, har du jo 14 dager angrerett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 1:42:38 PM #5 av 6
Postet av: Granberg
under 10000 er benq 5120 absolutt best så lenge du ikke er følsom for regnbuer.
Har hørt om denne "regnbueeffekten" og vil selvfølgelig unngå denne. Unngår man denne effekten på LCD-prosjektorer?
Hva er bra/dårlig med LCD i forhold til DLP?

man unngår regnbueeffekten på LCD-projektorer.
LCD har bedre oppløsning pr. krone enn DLP men dårligere sortnivå og kontrastnivå.
les mer i projektorguiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 2:41:24 PM #6 av 6
Postet av: FallenA
Klipper inn dette fra innlegget mitt i et annet forum da det er svært relevant !
Testet BenQ 5120 i dag, og må si at billedmessig var dette kanon-mye for pengene. Litt skuffende at jeg faktisk kunne se regnbuer !
Kankje ikke nok til at det vil være plagsomt i lengden, men nok til at jeg vil tenke meg om, og vurdere andre alternativer før jeg bestemmer meg.
Toshiba MT200 var billedmessig ikke så forskjellig fra BenQ at den forsvarte prisforskjellen. (Jeg kunne i enkelte sekvenser også se regnbuer på denne).

Har dere noen andre alternativer i denne prisklassen jeg burde sjekke ut ?
Kanskje jeg burde kikke etter LCD ?
Det aner meg at om så er tilfelle, skal det mye til å finne en god PJ i denne prisklassen !

Noen Forslag ?


FallenA :cry:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar