Logo

Hjelp - ingen lyd i høytalerne!

Skriv et svar
10/15/2007 8:01:20 PM #1 av 10
Postet av: Redrum
Hei.

For å ha sagt det med en gang så er jeg rimelig blank på dette området - så det aner meg at det er noe innlysende jeg har oversett.

Situasjonen er som følger:

Jeg har en Denon AVR 1507 og to stk Argon 7220 høyttalere. Når jeg kobler disse sammen (på noe jeg tror er rett måte) får jeg ikke lyd i høyttalerne. Hva kan være galt?

Jeg skal koble flere elementer sammen i dette systemet, bl.a. dvdopptaker, flatskjerm, vhs/dvdspiller, men jeg ville teste først at jeg hadde lyd i høyttalerne. No go. Forsøkte med autoinnstillingene til Denon, da fikk jeg lyd - men bare skurr - idet den testet FL og FR, noe jeg antar står for front left og front right.

Trenger jeg FLERE høytalere for å få oppsettet til å fungere? Jeg vet at jeg ikke får optimalt lydoppsett med kun to, men dette er et framvisningsoppsett for småfilmer på jobben, så enkel stereolyd holder i massevis - men jeg får altså ikke til det. Noen som kan hjelpe en stakkar?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 8:11:09 PM #2 av 10
Har du koblet de likt med + - / mørk lys fra kablene og likt til forterkeren?

"viktig er at man kobler "+" og "-" (vanligvis rød og svart) terminal på hver forsterker kanal til den korresponderende terminal på hver høyttaler. For å gjøre det enklere er kablene som regel merket med en rød stripe på "+". Koblet slik vil alle høyttalerne jobbe i fase. Hvis man ikke får høyttalere i fase vil man få en merkelig lyd med dårlig bass"

Har du prøvd dette?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 9:20:47 PM #3 av 10
Postet av: Redrum
Jepp - mener jeg har gjort det ja. Problemet er at jeg får ikke lyd i det hele tatt utenom den automatiske sjekken. Har forsøkt å søke inn radiostasjoner - og det står kanalnavn i displayet, men det kommer ingen lyd, selv ikke med hodetelefoner. Er det noe feil med recieveren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 9:23:08 PM #4 av 10
Åssen kabler bruker du, har du stillt in reciveren og dvdén til 2 kanals?

Riktig input mode?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 9:58:12 PM #5 av 10
Postet av: Redrum
Usikker. Høyttalerkabelen er en såvidt meg bekjent standard kabel - hvit, ganske tykk isolering.

Hva gjelder input mode så vet jeg ikke helt - den virker låst på "analog only".

Når jeg kjører autooppsettet får jeg en feilmelding som jeg har lest meg fram til betyr at den ikke "finner" høyttalerne. Husker ikke ordlyden i farten - som sagt er utstyret på jobben. Takk for svar uansett - setter pris på alle mulige forslag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 9:58:56 PM #6 av 10
Postet av: Redrum
Forresten "2-kanals"? Hvordan gjør jeg det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/15/2007 10:36:52 PM #7 av 10
selv om den er hvit er den nok merket med en litt mørkere og lysere del.
Med input mode mener jeg hvilken kilde reciveren står på feks "DVD".

Prøv og sett in dvd spilleren, da må du sette inn enten rca eller optisk kabel til reciveren for lyd og en scart eller hdmi for bilde til tven.
Deretter sjekker du lydinnstillingene på spilleren.

to kanals, sikkert bare å velge mellom forskjellige programmer

er ikke kjent med denon menyen, men vet det er mange andre her som har det, kan sikkert hjelpe deg bedre de.
Hvis du ikke får svar så les manualen engang til, eller ring hifiklubben eller hvor du kjøpte den, tror nok de vil hjelpe deg.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/16/2007 12:14:18 AM #8 av 10
Postet av: Torja
Koblet til medfølgende måle mikrofon da du kjørte auto oppsett? Hvilke høytaler utganger koblet du disse to høytalerne til? Hva står det bak på receiveren? Viktig at du kobler til Main speker og A, ikke B utgangen. Sjekk at høytaler er for A ikke B utgangen(Sjekk i displayet foran om det står Main speker og A). 2 kanals vil si stereo. Er bare å prøve seg fram her.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/16/2007 7:23:19 AM #9 av 10
Postet av: Redrum
Takk for svar

Ja, jeg brukte den medfølgende mikrofonen da jeg testet autooppsettet, og jeg forsøkte først å koble høyttalerne til A-utgangen, så i B. Siste testene jeg har gjort har vært i B-utgangen, så det kan være en forklaring - får testet det i ettermiddag.
Så langt jeg kan se av kablene så er de ikke forskjellige - jeg har bare sørget for å koble + mot + og - mot - i høyttaler og receiver. "Main speaker" har jeg ikke sett noe sted - er det A-utgangen?

tokanals har jeg ikke funnet noe ut av foreløpig. Input mode er greit - jeg har den innstilt rett - og bildesignalet går igjennom til tven. Men altså fortsatt ingen lyd.

Skal teste om jeg finner ut av dette tokanals, og forsikre meg om at jeg kobler via A-kanalen. Takk for innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/16/2007 2:20:17 PM #10 av 10
Postet av: ingobingo
Kan hende at det er at du må velge at forsterkeren skal ta inn lyd via hdmi....og at dvdspilleren skal sende ut lyd via hdmi...
Gå inn på Setup på fjerkontrollen får du da on screen diplay opp...(oppsette av forsterken, OSD?)...ser alt riktig ut på input setup...

Har du prøvd og koble til forsterken analogt med phono plugger?


Hvis du kobler plus og minus på høyatlerene eller resiveren feil får du forsatt lyd, bare den høres ikke bra ut....
Når du kjører auto setup på lyden tester forsterkeren din dette også og feilmelding ville ha kommet opp...(tror eg i allefall på denne forsterkeren)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar