Logo

Hjelp! Får ikke bildet til å fylle hele skjermen!

Skriv et svar
10/7/2006 2:34:03 PM #1 av 5
Postet av: musi
Jeg trenger desperat hjelp! Vi har nå kjøpt en mitsubishi hc1100 projektor. Alt funker som det skal og bildene ser helt supre ut. Imidlertid får jeg ikke til å fylle hele skjermen/lerretet med bilde. Når vi kjører dvd, og velger 16:9 modus (uansett modus egentlig), så er det en bred kant over og under bildet som ikke er i bruk (unntatt at teksten kommer på denne kanten). Har dette noe med at dvd sender i 576 oppløsnng mens vi har 720? Hva kan jeg i så fall gjøre med dette?

Jeg har prøvd alle slags innstilliner på projektoren, og det beste resultatet får jeg med valget som heter zoom1. Da forsvinner kanten over bildet, men nedenfor bildet er det fortsatt en bred kant på kanskje 30-40 cm som ikke er i bruk.

Jeg har snakket med noen som har hitatchi tx300, og de har en funksjon som gjør at en kan fylle hele bildet, uansett om dvden sender i kinoformat eller ikke.

Vær så snill å hjelp meg, er så irriterende å ikke få utnyttet hele lerretet når vi først har det.

Jeg håper virkelig at det er mulig å gjøre noe med dette...

-M-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/7/2006 2:58:39 PM #2 av 5
Postet av: Rune
Du er ikke første som spør om dette og er garrantert heller ikke den siste.

Det ingen måte å løse dette på som er fornuftig. Så lenge filmene er spilt inn i 2.35:1 format vil du ikke kunne fylle et 16:9 lerret uten å ødelegge bildet.

Det du kan gjøre er å anskaffe deg en anamorph linse, et 2.35:1 lerrret og henge opp gardiner som du trekker for kantene når du ser "16:9" film akkurat som de gjør på kino.

Dette er desverre en dyr løsning når slike linser koster mer enn din projektor.

Les mer om formatene her:
http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

Her er en produsent av 2.35:1 lerret
http://www.carada.com/Projection-Criter ... reens.aspx

Her er et lerret som har justerbar maskering:
http://www.projectascreens.nl/pages/det ... ductID=108
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/7/2006 6:13:37 PM #3 av 5
Postet av: Rikky
"musi" skrev:Jeg har snakket med noen som har hitatchi tx300, og de har en funksjon som gjør at en kan fylle hele bildet, uansett om dvden sender i kinoformat eller ikke.

Det finnes måter å fylle et helt 16:9-lerret på, men det blir feil uansett hvordan man gjør det. Det innebærer enten å kutte bort deler av bildet og miste detaljer, eller å strekke bildet i høyden og få gale proporsjoner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/7/2006 8:02:51 PM #4 av 5
Postet av: pnerbye
Er du sikker på at din DVD er satt opp med 16:9 som signal? Jeg styra en del med min projektor inntil jeg forstod at jeg måtte fortelle DVD'en at jeg hadde 16:9-bilde på mottaker av signalet.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/9/2006 8:11:39 AM #5 av 5
Postet av: musi
Jeg aner ikke hvordan dvd'en vår er stilt inn, den er ikke av nyeste dato akkurat (men veldig ordentlig og dyr da vi kjøpte den).

Jeg snakket med noen som hadde hitatchi tx300, han sa at han fikk fylt hele skjermen, han hadde en funksjon som gjorde det. Men det er vel kanskje sant at proporsjonene blir helt feil, så lenge filmen er laget i en enda smalere versjon.

Vi var nemlig inne på tanken om å bytte projektoren (tror vi skulle klart å få byttet, veldig fleksibel avtale, dog ikke til hitatchi :-/). Men det er kanskje likt på de fleste projektorer dette da, slik at det ikke er vits å tenke mer på det? Og hvis bildet uansett blir veldig strukkket, så er jo ikke det noe særlig.

Eneste som er greit er vel for så vidt at teksten på bildet kommer på det svarte feltet, slik at bildet slipper å bli ødelagt av en gigantisk undertekst.

For øvrig er vi superfornøyd med projektoren, bildekvaliteten er etter min oppfatning helt konge, men supre kontraster (ikke auto iris på denne). Sortnivået er veldig bra, og fargene ser veldig rett ut slik de var fra fabrikken, mulig at jeg stilte dem litt kaldere. Men vi er helt nye på projektorområdet, så vi stiller ikke særlig høye krav.

Vi har enda ikke fått takfeste, så nå har vi en litt provisorisk løsning på sofaen. Men det eneste som jeg synes er litt dumt (og som vi for så vidt var klar over), er at zoomen er dårlig, slik at vi akkurat ikke klarer å fylle et 100" lerret fra en avstand på ca 3,70. Mangler en cm og to i hver ende. Men med svart ramme så gjør det egentlig ingenting. Kan absolutt anbefale denne projektoren (men som sagt så har jeg ikke sett så mange andre heller).

-M-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar