Logo

hitatchi pj-tx200 eller optoma hd70

Skriv et svar
10/3/2006 11:26:03 AM #1 av 4
Postet av: musi
Jeg skal nå gå til anskaffelse av projektor for hjemmekinobruk. Jeg er helt ny i gamet, men har lest det meste av tester. Jeg har nå sirklet meg inn på disse to projektorene (etter å ha eliminert sanyo z4 til fordel for hitatchi). Hitatchien er en lcd projektor, mens optomaen er en dlp projektor. Utover dette synes de å være nokså like for meg. Jeg har ikke lest noen ordentlige tester av hd70, bare en review som ikke var så veldig omfattende. Hitatchi vet jeg jo har kommet godt ut i omtrent alle tester.

Hd70 er jo en helt ny projektor, mens hitatchi 200 er på vei ut til fordel for 300'en. Hd70'en ligger litt lavere i pris enn hitatchien, ca kr 10.000 inkludert takfeste og kabler. Tilsvarende for hitatchien er ca 10.500-11.000 (uten takfeste), så det er altså ikke mye som skiller.

Jeg er veldig usikker på hvilken av disse jeg bør gå for. Han på hifi-klubben var en ihuga dlp fan som ikke hadde noe til overs for lcd-projektorer, så han var nok litt farget av det når han anbefalte hd70 (men han var faktisk også litt usikker).

Fordeler med dlp er etter det jeg har forstått sortnivå og skarphet, stemmer dette? Så vidt jeg har forstått er det ingen andre fordeler. Den store ulempen er vel regnbueeffekt og muligens noe dårligere brukervennlighet (og mindre zoom). Jeg har hørt at det er større sjanse for å se denne regnbueeffekten dersom en har skjeve hornhinner. Dette gjelder både meg og min samboer, altså er jeg også litt nervøs for dette. Han på hifi-klubben mente imidlertid at dette ikke var noe reelt problem lenger.

Hva anbefaler dere? Er det noen som har erfaring med disse projektorene (og da gjerne hd70, ettersom denne er helt ny og ikke testet i særlig grad). Hva ville dere valgt forutsatt at prisen ble nøyaktig den samme?

Når det gjelder lerret, så kommer jeg til å gå for et adeo greyline 16:9 rammelerret på 90-100", dette koster 2.999 hos nettdata. Kjempebillig!! Virker ganske bra også.

Totalpakkepris for begge projektorene med takfeste (kun hd70), rammelerret og kabler blir ca 13.500 inkluder frakt. Synes jo det er ganske akseptabelt.

Jeg blir veldig takknemlig for noen råd om hvilken projektor jeg bør velge (og helst så snart som mulig, hadde tenkt å bestille i dag).

-M-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2006 6:48:01 PM #2 av 4
Postet av: Torja
HD70 kjenner jeg ikke til, kansje noen andre vil svare. For å sjekke ut rgb flimmer må du prøve å få sett en dlp pj i aksjon. (Butikk ,venner). Ser du ikke det med en gang, så er det heller ikke noe å bekymre seg for.
Fordeler ulemper er kort fortalt at LCD projektorene er best utstyrt med lavt støynivå, mulighet for linseforskyvning av bildet(lens-shift), skarpe og godt mettete farger. Svakheten ligger i kontrastnivået som på tross av hva produsentene oppgir ligger på rundt 700:1. Kontrast utover dette skapes av en aktiv iris(struper lyset i mørke scener).

DLP projektorene har et høyere prisnivå, med lavere utstyrsnivå. Det fins vertikal lens-shift på enkelte og prisen har rast nedover den siste tiden. Kontrastnivået er derimot langt høyere og det er tilgjengelig i ett og samme bilde. Det vil si at du ser flere detaljer i bildet, spesielt i mørke scener. Spennet mellom hvit og sort er større og man opplever langt flere nyanser mellom lyst og mørkt. Bildet virker litt høyere oppløst, da avstanden mellom vært bildepunkt er mindre i DLP PJ enn i LCD. Langt mer realistisk dybde i bildet.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/5/2006 10:52:59 AM #3 av 4
Postet av: musi
Da er det altså klart, det ble en hd70. Ikke fordi jeg var helt overbevist om at dette var den beste av disse to projektorene. Tvert i mot, jeg har jo enda til gode å snakke med noen som faktisk har sett denne i aksjon. Men ut fra de testene jeg har lest, så synes den å gjøre det bra. Den ser heller ikke ut til å komme så veldig mye dårligere ut enn sin storebror hd72, som har fått veldig gode kritikker. Det som gjorde utslaget for oss var imidlertid at tx200 ikke var på lager før rundt den 20. oktober (og da med fare for ytterliger utsettelse). Vi er svært utålmodige, og hadde ikke tid til å vente på dette. Vi valgte derfor å hoppe på denne. I tillegg ble den sterkt anbefalt på hifi-klubben, så da får vi vel stole på det.

Skal prøve å legge inn et nytt innlegg når vi har fått satt den opp ordentlig.

I tillegg til prosjektoren bestilte vi et 100" adeo greyvision 16:9 rammelerret. Tror det blir bra! :P

-M-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/6/2006 10:18:48 AM #4 av 4
Postet av: musi
Ville bare informere om at vi i siste liten gikk for en mitsubishi hc 1100, som vi fikk et glimrende tilbud på. Er veldig spent på hvordan den vil bli, ettersom jeg knapt har sett en eneste test av den...

-M-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar