Logo

Hitachi vs. Panasonic

Skriv et svar
12/5/2004 3:27:26 PM #1 av 25
Postet av: Rolfis
Hei.

Driver å skal kjøpe ny tv, og da tenker jeg 37" plasma.
Ser at Panasonic TH37PA30 får mye skryt, men så vidt jeg har forstått så har ikke den støtte for HDTV.. Det andre alternativet er Hitachi 37PD5200 http://live.hitachidigitalmedia.com/http://ebizwebprod.hitachi-eu.com:84/NASApp/DMG/viewProduct_1.jsp?productid=357 Noen som har noen kjennskap til den sistnevnte? Den skal være klargjort for HDTV..

Rolfis
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2004 4:30:37 PM #2 av 25
Postet av: LateEntry
Har ikke sett Hitachi tv'en, men har nettopp kjøpt meg Panasonic'en etter grundig research. Kan bl.a. opplyse om pa20 (modellen før pa30) var en bestselger i USA hvor de har hdtv. Har snakket med panasonic norge som våger å påstå at pa30'en er tilnærmet lik hdtv med digital dekoder. Dessuten har vel ikke Hitachi'en heller "ekte" hdtv standard.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2004 7:21:29 PM #3 av 25
Postet av: Roda
Velg Hitachi 37DP5200. Den er MYE bedre enn Panasonic sin 37 Vieira TV.
Var på Expert lørdag og sammenlignet disse to TV'ene. Hitachi var utrolig mye bedre, hovedsaklig var dette forskjellen:
* Oppløsning: Hitachi takler HDTV (1024x1024 oppløsning) mens Panasonic kun har 860x480, altså mye dårligere oppløsning.
* billedkvaliteten var etter min oppfatning mye bedre på Hitachi
* Hitachi har DVI inngang (veldig bra hvis du har en DVD spilelr med DVi utgang)
* Panasonic TV'en var skeiv og stor, tar veldig mye plass, og vanskelig og henge på veggen. Hitachi var mye mindre og nettere, men kanskje litt kjeldeligere design.
* Hitachi hadde driebar fot inklusiv i prisen, samt at man kan velge om høyttalerene skal henge fast på siden, på veggen via brakketer, eller under/over (monitor look).

Alt i alt virket Hitachi TV'en mye bedre, og da var de sammenlignet med akkurat samme kildesignal (digital tuner via scart). Du som har digital canaldigital tuner bør kjøpe en TV som er klar for HDTV, etter min mening. Lyse bredbånd (som jeg har) begynner å sende HDTV fra to kanaler i januar, i tillegg vil de sende ut warner bros filmer på salg via bredbåndet i HDTV-oppløsning.

Altså, ikke noe å lure på, gå for Hitachi, men det kan kanskje lønne seg å vente litt, jeg tror prisen faller noen lapper på nyåret (koster nå 30 tusen hos Expert).

mvh Rune, som hadde samme utgangspunkt som deg, men nok kommer til å vente til våren før jeg kjøper.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2004 8:44:21 PM #4 av 25
Postet av: Rune
På best Buy som er Expert sin nettbutikk koster denne 28k

Hitachien har mange gode egenskaper og første inntrykket er nok for de fleste at Hitachi er best. Spesielt lysstyrken legger folk merke til siden Panasonic er relativt dunkel og butikker ofte er sterkt opplyst.

Når det gjelder oppløsning er ikke forskjellen så stor. Den reeele oppløsningen er 1024 x 512 på Hitachi. 1024 x 1024 er en litt vridning av sannheten.

Personlig tror jeg at man blir fornøyd med begge, men det som gjør at jeg ville valgt Panasonic er graderinger i farger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2004 4:24:18 PM #5 av 25
Postet av: Roda
Hei igjen.

Ville bare tillegge at da jeg gikk inn i Expert-butikken var jeg egentlig kun interesert i Panasonic TV'en. Da selgeren (som forøvrig var utrolig kompetanserik til å være selger) spurte hvorfor jeg var interesert i Panansonicen, svarte jeg jo at jeg hadde lest en del tester og blader hvor denne TV'en hadde fått meget gode karakterer.

Så gikk han videre og fortalte om spesifikasjonene på Hitachi. Forskjellen i billedkvalitet mellom Hitachi og Panasonic var helt enorm. Og da tenker jeg ikke spesielt på lysintensitet, men generelt på billedkvalitet. Da vi tok på et stillbilde, som innehold kanaloversikten fra den digitale tuneren, som viste NRK, TV2 etc med flaggsymbol bak hver kanal (feks norsk flagg bak TV2), var forskjellen i billedkvalitet ufattelig. Fargene i det norske flagget fløt utover i Panasonic'en, og både flagget og den relativt lille kanalteksten så virkelig ille ut, i tillegg flimret bildet ganske mye. Mens Hitachi var klokkeklar, ingen utflytning i flaggfarger, ingen flimring i billedet, generelt helt topp bilde. Påpeker igjen at de hadde akkurat samme mating, via scart fra digital parabol tuner .

Jeg oppfordrer alle til å sammenligne disse to TV ene selv med egne øyne. IKKE kjøp plasma TV basert på tester i Lyd&Bilde etc, du må oppleve det selv, ellers kan du gå på en skikkelig smell....

PS! forstår ikke helt at 1024x1024 ikke er "helt sant". Det står jo så i spesifikasjonene. I tillegg sa selger at Hitachi faktisk taklet 1300x1024 (husker ikke eksakt om det var 1280, 1300 eller deromkring), men at da oppskalerte Hitachi dette selv. Altså kunne man benytte "høyeste" oppløsning på PC når man koblet dette til...

mvh Rune- som var Panasonic tilhenger- men nå liker bedre Hitachi.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2004 5:06:30 PM #6 av 25
Postet av: Rune
Det som er poenget med oppløsningen er at to og to linjer viser akkurat det samme. Dermed vil den reele oppløsningen være 1024 x 512.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2004 5:32:41 PM #7 av 25
Postet av: incubus
Jeg hadde samme problemstilling - Hitachi eller Panasonic. Etter grundig research (var også på expert...) falt valget på Panasonic og jeg ANGRER IKKE. Jeg har koblet den opp mot en Denon ADV 500. Kjører Monster komponent kabler - progressive scan. Bildet på DVD er svært svært lækkert ! Panasonicen henger på veggen, orginalt veggfeste. Da jeg var på Expert kjørte de Robbie Williams på dvd på begge skjermene - bildet var dårligere på Hitachien - ingen som helst tvil om det... Gråtoner/graderinger var mye mer synlig - det skal dog sies at begge skjermene sikkert var helt feil innstilt. Men jeg er som sagt MEGET godt fornøyd med Panasonicen og med en god dvd spiller leverer den helt flotte bilder.

og til roda - jeg opplevde akkurat det motsatte av det du gjorde på expert... det sier vel litt det og...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2004 6:07:41 PM #8 av 25
Postet av: Rune
Dette viser at folk har forskjellig smak, når man vurderer bildekvalitet. Viktigst er at man selv er fornøyd.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2004 8:08:48 PM #9 av 25
Postet av: LateEntry
Opplevelsen du kan få i butikken kan være mildt sagt forvirrende, det fikk iallefall jeg oppleve på elkjøp. Både selgeren, tv innstillingene (fra farge/kontrast etc til hvilke kabler og innganger i tv'en som blir brukt) demonstrete det motsatte av hva jeg utfra tester og hva jeg har lest på diverse forum hadde forventet. Heldigvis stolte jeg mer på bakgrunnskunnskapen jeg hadde fått fra testene og valgte panasonic'en som jeg nå etterhvert er mildt sagt kjempefornøyd med. Mulig Hitachi er betre (skulle vel egentlig bare mangle siden den er ca 5000 dyrere) Vet at panasonic selger relativ godt for tiden, og det kan være leveringsproblem (jeg måtte vente ca 1 mnd), kan hende enkelte butikker er sugne på å få solgt ut andre tv'er som hoper seg opp på lagrene også, følte iallefall at jeg ble utsatt for den taktikken. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2004 8:10:42 AM #10 av 25
Postet av: FILM
Kjøp Hitachi. Den er mer fremtidsrettet.

http://www.smartson.se/default.ASP?WCI= ... estId=3043
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2004 11:24:26 AM #11 av 25
Postet av: PS
Har nettopp kjøpt Hitachi 42" PD5200.
Jeg også sammenliknet denne med Panasonic og begge har jo meget bra bilde, den avgjørende grunnen til at jeg valgte Hitachi var at denne er mere fremtidrettet med DVI inngang og HD klar. Prisen på disse er er jo nesten lik.
Det jeg har å utsette på denne er en del støy som iriterer meg veldig. Susing bak fra TVn som forandrer seg etter hvor mye lys det er i bilde.
Er dette noe som alle plasmaer har?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2004 11:36:29 AM #12 av 25
Postet av: FILM
Jeg har samme plasmaen, men hører ingen støy fra den. Tyst som graven :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2004 7:53:11 AM #13 av 25
Postet av: PS
Takk for svar. Jeg må nok få sjekket denne støyen på verksted. Mulig en trafo som støyer litt ekstra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2004 3:04:34 PM #14 av 25
Postet av: FILM
Tror nok det er trafoen. Det har vært problemere med enkelte skjermer.

http://www.avforums.com/forums/showthre ... light=5200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/10/2004 4:38:16 PM #15 av 25
Postet av: ter_kris
Artikkelen i VG sier du kan spare en god del på å bruke prisgarantien på Lefdal. Kanskje noe å vurdere hvis det ikke allerede er for sent? Greit å spare noen 1000 ved kjøp av skjerm!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101671
-tk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar