Logo

Helt blank - trenger noen råd

Skriv et svar
4/14/2008 7:12:45 PM #1 av 7
Postet av: Übernoob
Jeg har:
- En ganske gammel TV med SCART-utgang.
- En XBOX 360.

Men så har det seg sånn at jeg skulle ønske meg litt bedre lyd enn det TVen byr på. Tenker på et helt enkelt surround-anlegg/hjemmekinolyd til mellom 1 000 og 2 000 kroner. Men jeg vet rett og slett ingenting. Hvordan kan jeg koble dette for å få lyd fra både XBOX 360 og TV. Ser filmer og hører musikk fra XBOX 360-en. Fint om noen kunne hjelpe!

Jeg høres sikkert forferdelig amatør ut, og det er nok fordi jeg er det. Spør sikkert om ting jeg kunne funnet svar på på andre måter, men dere her inne virker såppass opplagte ut på dette området at jeg tenkte det var rett måte å finne ut av det. Trenger vel ganske enkelt en kort forklaring på hvordan man kobler og sånn. Helt fra begynnelsen, har INGEN kunnskap.

Takk for eventuelle svar! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/14/2008 7:41:54 PM #2 av 7
Hei!

Skal du koble til XBOX 360 til TV kan du benytte deg av en AV-Scart kabel. For flerkanals lyd kan du benytte deg av en optisk kabel. Benytter du deg av Phono (en rød og hvit kabel)-kabelen vil du også kunne få flerkanas lyd, men da Dolby Pro Logic, altså lik lyd på flere kanaler, derfor anbefaler jeg deg av å benytte en optsik kabel.

Tilkoblingen foregår da slik:
AV-Scart fra 360 til TV
Optsik fra 360 til reciver/forsterker

Når det gjelder hjemmekinoløsninger i den prisklassen du har foretatt deg så har jeg lite erfaring i det siste. Men kommer med ett anbefalt sett:
http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 9&cid=5433

Den er jo ganske lekker og minimalistsik etter min smak og passer perfekt med Xboxèn, den har også ett akseptabel anntall innganger for tilkoblinger av flere kilder. Så en del på andre annlegg i den nedre prisklassen, men de har svært begrensede tilkoblingsmuligheter spesilt mtp digitale innganger, de andre er mer egnet for dem som kun skal se på film med akkuratt det anlegget. Med Pioneer anlegget er det 2 optiske og 1 coaxial inngang, da er du mer sikkret. Skal fortsette å lete etter anbefalte modeller i den nederste prisklassen, men vil ikke anbefale å gå noe lavere en den overnevnte.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/15/2008 5:12:44 PM #3 av 7
Postet av: Übernoob
Mange takk for storartet svar! :) Den koblingsgreia hørtes fabelaktig ut, takk for den.
Men det er altså ikke mulig å få dette til å funke med alle mulige sett på markedet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/15/2008 7:44:09 PM #4 av 7
"Übernoob" skrev: Men det er altså ikke mulig å få dette til å funke med alle mulige sett på markedet?


Det er ingen selvfølge nei, så sjekk dette før du skal kjøpe-
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/15/2008 8:18:52 PM #5 av 7
Postet av: Übernoob
Sorry mange sikkert håpløse spørsmål, og at jeg sikkert virker grådig gjerrig, men har et veldig lite rom som skal fylles med lyd, og en enda mindre lommebok (om mulig). Men funker denne koblinga, så jeg får lyd på 360'n med dette annlegget?
http://prisguide.gamer.no/product.php?productId=77666&view=specifications
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/15/2008 8:36:41 PM #6 av 7
Stod veldig lite opplysninger om denne, men ifølge den danske bruksanvisningen har den 1 RCA inngang, så du ville kunne få benyttet deg av Dolby Pro Logic via 360, ikke Dolby Digital 5.1.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/15/2008 8:38:58 PM #7 av 7
Postet av: Zleepyme
Tror ikke dette anlegget har digitale lyd innganger, men analogt(rød og hvit kabel) kan sikkert kobles inn.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar