Logo

HDTV i fra USA

Skriv et svar
11/13/2004 6:45:47 PM #1 av 6
Postet av: Sleepy1981
Hei!

Jeg bor for tiden i USA og siden ting er "litt" billigere her så hadde jeg tenkt og ta med meg en tv hjem. (Skal være her i ett og ett halvt år til) Jeg har kikket litt på flere modeller, og siden jeg vet det blir problemer med NTSC/PAL når jeg kommer hjem, har jeg sett på HDTV'er hovedsakelig. Ta f.eks. Panasonic 60" HDTV Monitor (PT-60LC14). Den oppgir at den innebygde tuneren er NTSC, noe jeg ikke kan bruke i Norge. Men den kan også kobles til HDTV tuner og støtter 480p/720p/1080i. Betyr det at jeg bare kan ta den med til norge, kjøpe en europeisk HDTV tuner og så er alt ok, eller er det forskjell på HDTV formatet alt etter hvor man er i verden (slik som med NTSC/PAL)?
Man kan også koble til PCen ser jeg. Kan man da bruke en vanlig pc med tv-kort og koble til??

Håper noen veit noe om dette!

Takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/13/2004 7:34:39 PM #2 av 6
Postet av: bajsmaster
Jeg ville ikke, selv om 1 og et halvt år, tippe at vi i overskuelig fremtid kommer til å få våre faste norske/nordiske kanaler i HDTV format....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/13/2004 8:29:25 PM #3 av 6
Postet av: Sleepy1981
OK, regnet egentlig med det, men har ikke så mye greie på dette jeg.... Men OM det skulle skje da, vil det fungere og kjøpe en europeisk tuner og koble til, eller vil det ikke fungere siden tven egentlig er NTSC?? Det jeg egentlig spør om er: er HDTV standarden lik over hele verden, eller er det forskjellige standarder som ikke er kompatible med hverandre a la NTSC og PAL??

Men vil det virke med den "pc-løsningen" da? Finnes det ingen "boks" som kan konvertere NTSC til PAL signaler uten tap av bildekvalitet?

Eller vet dere om plasma eller LCD tver som takler både PAL og NTSC??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/13/2004 10:36:05 PM #4 av 6
Postet av: Rune
Når det gjelder begreper så kan det være vanskelig å holde oversikt. Når det gjelder NTSC og PAL så er dette systemer som kun overføres via kompositt eller s-video.

Når det gjeldre overføring via komponent eller RGB så heter det 480i/p eller 576p/i. Det som du bør finnne er en TV som støtter 576p/i. Dette sikrer at du kan bruke eksterne tuner kjøpt i norge for å motta sendinger fra vanlig. HDTV tror jeg du ikke skal forvente å se via vanlige bakkesendinger på minst 4 -5 år. Den eneste som HDTV tuneren som er i salg i norge idag er en tuner som brukes sammens med HDTV kanalen HD1. Denne gir ut 1080i 50Hz. I usa brukes det 1080i 60 Hz. Du må sjekke om apparatet du vurderer takler 50Hz HDTV. For det er ikke alle som gjør det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/14/2004 3:00:04 AM #5 av 6
Postet av: Sleepy1981
"Rune" skrev:
Det som du bør finnne er en TV som støtter 576p/i. Dette sikrer at du kan bruke eksterne tuner kjøpt i norge for å motta sendinger fra vanlig.


Så hvis jeg finner en tv som støtter dette så trenger jeg ikke bry meg om det er NTSC eller PAL, har jeg forstått det rett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/14/2004 8:35:05 AM #6 av 6
Postet av: Rune
Ja.

Men hvis du finner en som støtter PAL også via kompositt/s-video så har du et større utvalg å velge mellom av tunere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar