Logo

HDMI vs Scart

Skriv et svar
10/11/2007 1:23:36 PM #1 av 4
Postet av: gvalstad
Jeg har en gammel altiboks fra Lyse, den har scart tilkopling og ikke hdmi. Kan jeg da ha "digital tv"?

Kundeservice sier: Scart er som andre signalledere en enhet for å sende et signal, om det er analogt eller digitalt vil ikke ha noen som helst form for innvirkning for kvaliteten på lyden eller bildet frem til din TV.

Er dette riktig eller bør jeg stå på for å få en dekoder med hdmi?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2007 2:37:05 PM #2 av 4
Vi har hatt "digital tv" i en del år nå. Altså vi mottar digitale signaler, men de fleste mottakerne er analoge. Altså ingen digitale utganger

Scart og hdmi er ikke like bra.
HDMI er digitalt og taper ikke informasjon slik som scart gjør, og kvaliteten på kabelen er ikke like varierende som scart.

Men husk at du må ha en flatskjerm for å bruke hdmi.

Stå for ditt valg med kjøp av en dekoder med hdmi, da dette skal gi litt bedre kvalitet på vanlige SD kanaler og mye bedre på HD kanalene (HD kun på CD)

Har du tenkt å kjøpe Riks tv eller Canal Digital?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2007 4:30:02 PM #3 av 4
Postet av: ingobingo
Jobbet en stund for lyse i stavanger så har en del erfaring med denne boksen. (hvis det er fiber to the home du har FTH) liten grå boks.
Denne boksen har som sagt ingen hdmi, men bare scart.
Signalet du får inn fra lyse er digitalt med det blir om gjort til analogt inne i den grå boksen. Så du har allerede digital tv, men det er ikke i Hd.
Bildekvaliteten er ikke den store forsjellen da nesten ingen tv kanaler sender i HD.
Fordelenen med HDMI er at den sender digitalt signal hele veien til tv ditt,og derfor kan den sende mye mere infomasjon slik at signale kan bli i Hd,det er også mye mindre påvirking av støy og signal tap med HDMi.

Lyse har snakket om at de skal oppgradere tunerene (boksene) sine slik at de kan levere HD. Men har nok ikke prioritert dette da nesten ingen kanaler viser 100% av sendingene sine i HD.
Det er nok ikke sikkert at digitalt bakkenett er bedre løsning for deg, da det er så godt som bare nrk (og bare en miro del av sendingen) kommer til og sende i HD...
Parabol løsninger viser litt mere sendinger i HD.

Men Hvis du har et godt tv så kjøp deg en bedre scart kabel (Feks e moster kabel på elkjøp eller noe), for den du fikk av Lyse er Elendig (gratis og medfølgene kabler er som oftes det)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2007 8:38:27 PM #4 av 4
Postet av: gvalstad
Det er den grå, trege boksen ja. De har nå gått over til Motorolabokser m/hdmi og jeg vil helst ha en slik boks...

Kan det kalles "digital tv" så lenge ikke alt er digitalt da? Synes det høres tvilsomt ut.

Her er hele svaret jeg fikk (jeg ringte inn spørsmålet, så det er tyngre å gjengi ordrett)
-----------------------
Hei!
Viser også dette som et svar på spørsmålet du stilte til vår kundebehandler over telefon den 11.10.2007 kl. 1200.

Scart er som andre signalledere en enhet for å sende et signal, om det er analogt eller digitalt vil ikke ha noen som helst form for innvirkning for kvaliteten på lyden eller bildet frem til din TV.
Det er kun kanaler som leverer med formatet HDTV som man ikke kan kjøre over en scart kabel. Selv om signalet fra dekoder ikke er i HDTV formatet er det fortsatt digitalt. Dette er snakk om definisjon på oppløsning. I dag er det dessverre bare et fåtall kanaler som sender HDTV formatet.
Viser til Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Scart. De har en meget god beskrivelse på hva slags signaler en Scart kabel kan føre.
Signaltypen Video med RGB/PAL er satt som standard på alle våre dekodere. Det er som du beskriver et "analogt" signal. Dette fordi den følger en "norsk standard". Å bruke en scart kabel fra en Dekoder eller STB (Set Top Box) som er definisjonen på dekoderne våre, er som en ekstensjon av "tuneren" på ditt TV Apparat. Derfor har du en egen fjernkontroll for dekoder. Når du trykker på fjernkontrollen for dekoderen, bytter du kanaler digitalt, og scart kabelen sender det signalet og viser den frem på ditt TV apparat. I de fleste plasma og LCD TV'er (Som pr i dag defineres som Digitale TV Apparater). Er det jo også kopperledninger som fører signalet mellom komponentene i apparatet. Dette vil jo da også være "analogt" men det du ser på TV skjermen vil jo i teorien være Digitalt.
Håper dette forklarer missforståelsene.

-----------------

Er det bildekvalitetsforskjell nok til at jeg bør kreve ny dekoder?

(Jeg har forresten en Monster scart)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar