Logo

HDMI kabler, priser og forskjeller

Skriv et svar
7/27/2007 7:40:47 AM #1 av 15
Postet av: OptiRock
Jeg har nettopp fått Panasonic 50" PX70 i hus, fikk den for 17995, eller 18490 på døra fra lefdal.com. Prisen har nå gått opp 1000 kroner. Så føler jeg har gjort et riktig røverkjøp. Har ligget i gresset og lurt som en slange en god stund nå, men nå måtte jeg hugge til. Var også den TVen jeg hadde lystpå, de nye 50" Pioneerene har jo ikke kommet enda såvidt jeg vet. Har uansett ikke råd til de. Før hadde jeg en fullscreen dritt TV. Her snakker vi himmel og helvete.

Uansett, nå trenger jeg HDMI kabler for å få best mulig bilde ut av min kjære vakre TV det fortsatt er nylukt av. Grunnen til jeg sier bilde er at jeg må sette hjemmekino lyd litt på vent.

Er jo en jungel av HDMI kabler der ute, med et veldig prissprik.
Spørsmålet mitt er derfor: er det noen av dere som har merket forskjeller på kvaliteten på HDMI kabler?
Har fått med meg at kvaliteten på analoge signalkabler varierer veldig, men forskjellene vil vel bli mindre nå som digitalkablene har kommet? Digitale signaler er vel i teorien bare ettall og nulltall etter hva jeg har skjønt, er det ikke da sånn at enten så kommer de fram, eller ikke?

Skal ha tre HDMI kabler til å begynne med, er derfor penger å spare. Selv om jeg gjerne betaler for kvalitet, men gidder jo heller ikke kaste penger ut av vinduet. Hadde tenkt å kjøpe denne her. Spesifikasjonene høres jo greit ut. Men man kan aldri være sikker. Og hva er greia med HDMI 1.3 kabler? Vil HDMI kabler som "bare" er 1.2 og under ikke kunne overføre de nye lydsystemene? Eller er alle HDMI kabler egentlig 1.3?

Hadde satt stor pris på om noen kunne svart på alle spørsmålene. Takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 8:39:28 AM #2 av 15
Postet av: Rune
1. Alle kabler er 1.3
2. Såfremst det blir bilde er det ingen forskjell annet en eventuell fysisk holdbarhet og hvor bra pluggen sitter. (og dyr trenger ikke være bedre der)
3 Clas Ohlson har også noen billigkabler
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... id=9624816
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 9:23:19 AM #3 av 15
Postet av: OptiRock
Takk. Har sett på de på Clas Ohlson, men tror jeg heller går for de andre pga utseende. Er vel iferd med å bli en hjemmekinofreak, ettersom jeg bryr meg om det. Hehe.

Fulgte det med HDMI kabel med din Toshiba HD-E1? Og er det vanlig at HDMI kabel medfølger dyrere DVD spillere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 9:30:07 AM #4 av 15
Postet av: Rune
Det fulgte med HDMI kabel og nei, det er absolutt ikke vanlig at det følger med. Jeg bruker den som fulgte med og jeg ser ingen grunn til å bytte til merkevare bortsett fra å få like kabler bak. (noe jeg sikkert kommer til å gjøre engang)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 10:20:46 AM #5 av 15
Postet av: OptiRock
Takk igjen for kontante og korte svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 11:53:15 AM #6 av 15
Postet av: orso
Eneste ufordelen med noen av de billige kablene er at de kan knekke lettere. Vær også oppmerksom på at med noen av de dyre (f.eks Monster), så er pluggen tunge og de kan falle ut av seg selv.
Anbefaler deg forøvrig å lese myte 7 i denne linken:
http://www.cobaltcable.com/pdfs/Common% ... lained.pdf
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2007 2:03:11 PM #7 av 15
Postet av: OptiRock
Morsom og interesant lesing. Det der med at forskjellene begynner virkelig å bli synlige når man går over 3 meter virker det som de bare sier for å skape en ny myte og dermed pushe kablene sine. Det er ihvertfall det jeg tenker. Står så mye fakta der så da må liksom det også være sant, sleipeste markedsføringen jeg har sett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 10:04:47 AM #8 av 15
Postet av: Vegard S.
Det er nok ikke bare tull at man trenger bedre kabler over lengre strekk, selv med HDMI.

1'erne og 0'erne blir så vidt jeg vet overført ved spenninger; lav spenning er 0, høy spenning er 1. Spenningen vil slik jeg husker det fra fysikken synke mer og mer etter hvert som den passerer gjennom kabelen. Slik vil det som var ment å være en 1 fra f.eks. DVDspilleren sin side kunne bli tolket som 0 av TV/prosjektor hvis det er et langt nok strekk til at spenningen har falt en del.

Bedre/dyrere kabler lover gjerne å beholde 1'erne over lengden de har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 10:12:35 AM #9 av 15
Postet av: orso
"OptiRock" skrev:Morsom og interesant lesing. Det der med at forskjellene begynner virkelig å bli synlige når man går over 3 meter virker det som de bare sier for å skape en ny myte og dermed pushe kablene sine. Det er ihvertfall det jeg tenker. Står så mye fakta der så da må liksom det også være sant, sleipeste markedsføringen jeg har sett.

Synes det motsatte jeg når det gjelder markedsføringen deres. Virker veldig ærlig.
Det er forøvrig en kjent sak at det er forskjell på HDMI kabler på lange strekk. Forskjellen ligger i at man kan risikere artifakter på skjermen med en HDMI kabel med for dårlig båndbredde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 10:31:37 AM #10 av 15
Postet av: Poon
"bomholt" skrev:
Det er forøvrig en kjent sak at det er forskjell på HDMI kabler på lange strekk. Forskjellen ligger i at man kan risikere artifakter på skjermen med en HDMI kabel med for dårlig båndbredde.


Hvor lange kabler er det snakk om?

Jeg har nettopp bestilt en 12m lang Supra HDMI kabel (link). Vil jeg kunne risikere det du nevner med denne kabelen? Ifølge produsentens hjemmeside skal det ikke være noen problemer med denne kabelen, men en vet jo aldri.

-Christian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 10:34:48 AM #11 av 15
Postet av: orso
"Poon" skrev:
"bomholt" skrev:
Det er forøvrig en kjent sak at det er forskjell på HDMI kabler på lange strekk. Forskjellen ligger i at man kan risikere artifakter på skjermen med en HDMI kabel med for dårlig båndbredde.


Hvor lange kabler er det snakk om?

Jeg har nettopp bestilt en 12m lang Supra HDMI kabel (link). Vil jeg kunne risikere det du nevner med denne kabelen? Ifølge produsentens hjemmeside skal det ikke være noen problemer med denne kabelen, men en vet jo aldri.

-Christian

Har hørt tidligere at folk har hatt problemer med Supra kablene på lange strekk, men mulig problemet er løst nå. Skal du bruke 1080p? I så fall må den ha støtte for det. Du merker nok fort om du får problemer eller ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 1:21:04 PM #12 av 15
Postet av: Poon
"bomholt" skrev:
Har hørt tidligere at folk har hatt problemer med Supra kablene på lange strekk, men mulig problemet er løst nå. Skal du bruke 1080p? I så fall må den ha støtte for det. Du merker nok fort om du får problemer eller ikke.


Min bruk begrenser seg nok til 720p. Håper jeg slipper å investere i dyrere kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 1:34:51 PM #13 av 15
Postet av: Poon
Ser at Lyd og Bilde har testet den 12m lange Supra kabelen og sier den fungerer meget bra, får håpe det stemmer.

Link til test: Link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 2:01:39 PM #14 av 15
Postet av: orso
"Poon" skrev:Ser at Lyd og Bilde har testet den 12m lange Supra kabelen og sier den fungerer meget bra, får håpe det stemmer.

Link til test: Link

Går sikkert bra. Kabel testene til Lyd&Bilde skal forøvrig du ta med en stor klype salt.

De skriver bl.a. følgende:
"Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass, sammenlignet med mer påkostede kabler, men det kan justeres i projektorens oppsett, og da er det så liten forskjell mellom de to, at bare de med de råeste projektorene vil holde fast ved MIT-kabelen."

Det de skriver her er bare tull. En av grunnene til at jeg sluttet å abonnere på bladet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2007 2:10:56 PM #15 av 15
Postet av: Poon
"bomholt" skrev:Kabel testene til Lyd&Bilde skal forøvrig du ta med en stor klype salt.

De skriver bl.a. følgende:
"Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass, sammenlignet med mer påkostede kabler, men det kan justeres i projektorens oppsett, og da er det så liten forskjell mellom de to, at bare de med de råeste projektorene vil holde fast ved MIT-kabelen."

Det de skriver her er bare tull. En av grunnene til at jeg sluttet å abonnere på bladet.


Ja, jeg er klar over hvordan mange av de "reklamefinansierte" bladene opererer, så informasjon fra disse tar jeg gjerne en eller flere klyper salt. Men håper nå kabelen fungerer anyway.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar