Logo

høyttalerkabler til bak høyttalere

Skriv et svar
4/27/2010 11:03:01 PM #1 av 7
Postet av: teebee
da har jeg invadert min nye leilighet med esker og poser. første jeg fikset var selvfølgelig hjemmekinoen :D
nå slapper jeg av med en tvserie før neste utfordring, bygge og reopp sengen så man får prøve og sove i nytt hi (og om mulg komme seg opp og på jobb i anstendelig tid):)

har 2 små utfordringer; hvordan få nettverkskabel fra stue til bod og hvilken høyttaler kabel jeg skal kjøpe til bakhøyttalerne. og trenger hjelp av dere for å bestemme meg for det siste.

planlegger å strekke høyttaler kablene i kabelkanaler fra reciever via tak\vegg over verandadør\stuevindu og ned til gulvet igjen som en taklist.
en liten omvei men tror det kommer til å se best ut istedet for utenpå gulvlisten med skarpe kanter inn til døråpningen.
kablene jeg har nå, og som er alt for kort, er rosa monsterkabler fra expert (om det sier dere noe). siden jeg må kjøpe nye kabler for å komme til bakhøyttalerne så tenkte jeg om jeg trenger så "kraftige" kabler til små bakhøyttalere. kan noen gi meg eksempel på hvilke kabler jeg kan kjøpe? trenger ikke dyre kabler da jeg ikke vet hva bra lyd er :P

håper på raskt svar da rosa kabler over parketten ikke ser helt bra ut :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/28/2010 9:28:29 AM #2 av 7
Postet av: Torja
Kjøp de kablene som passer din lommebok og samvittighet best, du :D
Ellers, gratulere med nytt krypinn. Herlig med eget sted. Prioriteringene er også helt riktige og støttes helhjertet. Jeg ville kansje fått koblet kaffetrakteren til før oppkobling av seng, men det er meg(man kan fint ligge på en madrass første natta i alle fall :mrgreen: ).
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/28/2010 10:58:55 AM #3 av 7
Postet av: teebee
får vel høre med ekspertene på elkjøp og ekspert hva de mener :P

jeg er ikke gammel nok for å drikke kaffe :D så har ikke noe for å lage den drikken (bortsett fra vannkoker og kassaroller) så slapp og kaste bort tiden på det prosjektet.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/28/2010 3:29:38 PM #4 av 7
Postet av: Torja
"teebee" skrev:får vel høre med ekspertene på elkjøp og ekspert hva de mener :P


Ville nesten helst hold meg unna dem, hør heller med "expertene" på Clas-Ohlson og Biltema, du. Evt hvis du må på Hi-fi klubben eller Stereofil.no
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/29/2010 9:10:32 PM #5 av 7
Kjøp noen rimelige kabler, det er såpass mye annet som spiller MYE større rolle en høytalerkablene.

De fleste selgere vil nok anbefale noen av de dyrere kablene, så ville nok ikke stolt blindt på hva de sier. Les heller litt rundt på forumet om det er noe som interesserer deg - og test gjerne om du hører noe forskjell selv.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/30/2010 6:31:50 AM #6 av 7
Postet av: ABUJ
Elkjøp har helt greie kabler til 10-12 kr meter'n 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/12/2010 10:02:35 PM #7 av 7
Postet av: Kullers
Du bør absolutt IKKE gå under 2,5mm på høytalerkablene, pga motstand. Jo lengre kabler, jo tykkere bør de være. Siden du spør om kabler til bak-høyttalerne dine må du ha tykke nok kabler.
Jeg tror kabler på 2x2,5 mm burde være nok, alternativt kan du gå opp til 2x4 mm kabler, men de er litt dyrere.

Når du kobler opp, unngå skjøter på høyttalerkablene.
(Hvis du MÅ skjøte, sørg for å lodde med loddesølv og isolér godt. Loddeskjøten må dekke minst 1/2 cm av hver ende på kobbertrådene. Altså sørg for å lodde sammen nok "flate" for best kontakt og minst mulig motstand.)

Clas Ohlson har 25m rull med 2x2,5 mm høyttalerkabel til kr 279,- og 25m rull med 2x4mm kabel til kr 399,-

Biltema: 25m rull med 2x2,5mm, kr 349. De ser ikke ut til å ha 25m rull med 2x4mm, kun 10m rull til kr 219,-

Noen som kjenner til om det er noen kvalitetsforskjeller på høytalerkabler fra f.eks ClasOhlson kontra et overpriset merke som f.eks Monster? Forutsetter at kablene som sammenlignes er like tykke, feks 2x2,5mm eller 2x4mm.

Alle høytalerkabler er laget av kobbertråder ikke sant? Eller finnes det noe som leder bedre enn kobber? (kan ikke huske å ha sett høyttalerkabler av noe annet enn kobber noen gang)

Hvis det er forskjeller, hva gå disse ut på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar