Logo

Høyttalere til hjemmekino - 10-15 k

Skriv et svar
8/11/2005 12:01:01 PM #1 av 15
Postet av: Joppe
Har kjøpt ny bolig og har tenkt å gå til anskaffelse av hjemmekinoanlegg. Har ikke god greie på dette og har prøvd å lese meg opp litt bla. annet på dette forumet. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke mer enn 10 k, men etter å ha lest litt har jeg bestemt meg for å øke budsjettet noe ;-)

Anlegget vil i utgangspunktet brukes mest til film, men det kommer nok også til å bli brukt noe til musikk. Har kikket på følgende pakker:

http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=4763

http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=4762

http://www.oslohificenter.no/t.html (Klipsch)

Er disse sammenliknbare i kvalitet/størrelse? Hvor stor forsterker må jeg ha for å drive disse? Forslag til forsterkere? Forslag til andre høyttalerpakker? Har sett flere kommentere dali/B&W-pakkene, men ingen som har hørt Klipsch? Vil gjerne ha litt inspill før jeg tar "runden" og blir offer for selgerne :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/11/2005 2:31:45 PM #2 av 15
Postet av: texaz
Her kommer noen forslag til :D

http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=7,109

Er selv meget fornøyd med jbl men det spørs vel hva du er ute etter av lyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/11/2005 3:21:55 PM #3 av 15
Postet av: jarlandre
Er disse sammenliknbare i kvalitet/størrelse? Hvor stor forsterker må jeg ha for å drive disse? Forslag til forsterkere? Forslag til andre høyttalerpakker? Har sett flere kommentere dali/B&W-pakkene, men ingen som har hørt Klipsch? Vil gjerne ha litt inspill før jeg tar "runden" og blir offer for selgerne :-)[/quote]

Klipsch er veldig bra. Røft utseende som ikke alltid imponerer hunnkjønnet kanskje, men absolutt noe du bør vurdere lydmessig.
Onkyo Receiver, Acoustic Energy Speakers
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/11/2005 10:12:30 PM #4 av 15
Postet av: Torja
"Joppe" skrev:
Er disse sammenliknbare i kvalitet/størrelse? Hvor stor forsterker må jeg ha for å drive disse? Forslag til forsterkere? Forslag til andre høyttalerpakker? Har sett flere kommentere dali/B&W-pakkene, men ingen som har hørt Klipsch? Vil gjerne ha litt inspill før jeg tar "runden" og blir offer for selgerne :-)


:) Velkommen til forumet, både dali, B&W og klipsch høytalener er gode. Dali pleier å ha svært lett drevne høytalere, forsterkeren trenger ikke så store muskler for å drive dem.

Når det ellers gjelder høytalere er det mye snakk om smak og behag. Du blir nok nødt til å ta runden for å lytte til de forskjellige typene og gjøre deg opp din egen mening.

Dali kan ha en litt "hard" spillestil syns noen, men er detaljerte og gode. B&W har en lydsignatur som er lett å bli glad i. Klipsch spiller med mye dynamik og er kjent for å ha gode høytalere for spesielt hjemmekino. Kansje ikke så gode på musikk, hvis rolig fiolin lyd med masse detaljer er viktig. Men som tidligere sakt det er en smaksak. Klipsch er en type høytalere man enten elsker eller hater.

Når det gjelder forsterker så skulle de fleste recivere klare å drive disse høytalerne godt. Spesielt disse Dali og B&W høytalerne er lettspilte. Reciver til rundt 4000 - 5000 K burde passe veldig bra. Hvor mye har du tenkt å spytte ut til Reciver? Ikke glem å gå til anskaffelse av sub, hvis film er viktig. Lyden blir vanvittig mye bedre med sub :twisted:

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/11/2005 11:36:04 PM #5 av 15
Postet av: Vector
Om du ser mest på film så ville jeg helt klart valgt Klipsch. Det låter så sinnsykt fett på film at du sitter med et smil helt oppi ørene!

De spiller så suverent på film. Jeg har hørt alt fra CV til JMlab, men aldri funnet noen høyttalere som låter så morsomt og kult på film som Klipsch gjør! Med en SVS subwoofer eller noe annet kraftig noe i fronten sammen med Klipsch, så slår det alt i sin pris klasse på film!

Men om du hører veldig mye på musikk og liker det "ekstra" fine. Så burde du velge noe annet. Klipsch spiller høyt og morsomt, og kan vere litt brutale. Så skal du høre masse på musikk og liker det ekstra fine, så ville jeg vurdert noen andre høyttalere!

Jeg fåreslår at du tar turen og hører på Klipsch. Da finner du ut om det er din høyttaler eller ikke. Jeg elsker lyden i Klipsch, noe andre folk er helt i mot! sånn er det bare.

Men i og med at du er nybegynner, så tror jeg at du er ute etter morrofaktor og ikke pen lyd. DA tror jeg Klipsch er et godt valg!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2005 11:47:37 AM #6 av 15
Postet av: Joppe
Takk for utfyllende svar! :-)

Hva med denne pakken? Audiopro...denne er vel større enn f.eks. Klipsch pakken?

http://www.bmaudio.no/default.asp?mnuMa ... nfo&pID=68

Kaster ut noen forsterkere jeg har kikket på også:

- Yamaha RX-457 / RX-557 (Er det noen forskjell av betydning på disse?)
- Denon AWR-2105

Er disse kraftige nok til f.eks AudioPro pakken også? Blir mange spørsmål. Skal på lytterunde....blir spennende! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2005 11:50:51 AM #7 av 15
Postet av: Vector
Det er en kjempe pakke!

Og tror ikke Yamaha forsterkeren du har funnet skal slite med og dra dem :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2005 12:19:21 PM #8 av 15
Postet av: Typhoon7
"Joppe" skrev:

- Yamaha RX-457 / RX-557 (Er det noen forskjell av betydning på disse?)
- Denon AWR-2105


Forskjellen på de to Yanahaene, kan du se her:
http://www.yamaha-hifi.com/compare.php?idprod=1221&country=NO&idcat3=2&archivset=&lang=n

EDIT: Funket visst ikke helt, men hvis du velger 457 og trykker "sammenlign" så funker det :)

557 har blant annet videokonverteringsmuligheter, noen flere tilkoblingsmuligheter og sone 2.

Så vidt jeg vet er ikke 557 så så mye dyrere enn 457, så jeg hadde valgt 557.

Det er en god pris på den pakken du linker til. Har dog aldri hørt den suben som følger med. Kjøpt løst kommer det høytaleroppsettet på rett over 16k (i Norge), hvis jeg ikke tar helt feil.

Hva du velger av Yamaha og Denon, blir en smaksak.
Lykke til med valgene og lytterunden(e)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2005 12:25:07 PM #9 av 15
Postet av: Larsis
Dersom du bor nære grensa til Sverige, ville jeg vurdert å kjøpe der og få det sendt til nærmeste postkontor over grensa. JBL Northridge pakken til Hifi-centeret får du til 8990 SEK hos Hallbäcks. Dette blir nesten 7000 rimeligere enn i Norge. Det skal sies at Hifi-centeret selger dette hjemmekinoanlegget i sølv til 9995, men den fargen er kanskje ikke den fineste.
Disse høyttalerne drives av en Yamaha rx-v750 receiver. Fungerer veldig bra på film i allefall. Har ikke spilt så mye musikk, så det kan jeg ikke uttale meg om.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2005 1:31:46 PM #10 av 15
Postet av: Torja
Største forskjell mellom denon og yamaha skal vistnok være at yamaha har fått litt kritikk på å være litt lite detaljert på musikk, om det har noen som helst betydning for deg. Yamaha er tøff i hjemmekinoen og mange sverger til dette merket.
:twisted:
Men jeg ville valgt denon 2105 da den har automatisk auto oppsett med mikrofon, dette har ikke yamaha 457 eller 557. Da må du opp i yamaha 657 med sitt YAPO oppsett. Dette er helt på høyden med denonen. Skal du ha yamaha(og prisforskjellen er liten) så ville jeg bestemt godt for 657.

Bedre med en god forsterker/reciver nå enn å angre senere.

Lykke til med planene :D

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/29/2005 9:03:37 AM #11 av 15
Postet av: Joppe
Ok, det ble AudioPro høyttalere (Black Diamond, Black Vector, Black Pearl og Sub 1.36) og Yamaha RX-V657 og Yamaha DVD-S657 (skulle egentlig ha 557, men den var utsolgt fra importør og jeg fikk 657 til samme pris). Hentet greiene på fredag, men har vært borte i helgen så jeg har ikke fått testet ennå.

Men i kveld....sliter litt med konsentrasjonen på jobb i dag ja ;-)

Takk for hjelpen til alle som har svart!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/29/2005 1:32:18 PM #12 av 15
Postet av: boly
"Joppe" skrev:Ok, det ble AudioPro høyttalere (Black Diamond, Black Vector, Black Pearl og Sub 1.36) og Yamaha RX-V657 og Yamaha DVD-S657 (skulle egentlig ha 557, men den var utsolgt fra importør og jeg fikk 657 til samme pris). Hentet greiene på fredag, men har vært borte i helgen så jeg har ikke fått testet ennå.

Men i kveld....sliter litt med konsentrasjonen på jobb i dag ja ;-)

Takk for hjelpen til alle som har svart!


Grattis :lol:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 9:06:31 AM #13 av 15
Postet av: Torja
Gratulere med ny receiver....

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 2:21:34 PM #14 av 15
Postet av: Typhoon7
"Joppe" skrev:Ok, det ble AudioPro høyttalere (Black Diamond, Black Vector, Black Pearl og Sub 1.36) og Yamaha RX-V657 og Yamaha DVD-S657 (skulle egentlig ha 557, men den var utsolgt fra importør og jeg fikk 657 til samme pris). Hentet greiene på fredag, men har vært borte i helgen så jeg har ikke fått testet ennå.

Men i kveld....sliter litt med konsentrasjonen på jobb i dag ja ;-)

Takk for hjelpen til alle som har svart!


Hvordan var førsteinntrykket av oppsettet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 2:32:50 PM #15 av 15
Postet av: Bombadil
Gratulerer blir nok bra dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar