Logo

Garanti på pærer, fem år?

Skriv et svar
8/27/2005 11:29:51 AM #1 av 14
Postet av: kid
Heisann.

Har vært litt nysgjerrig på dette med "pære-garanti", sjekket ut noen veier å gå, hva en forbuker har lov til og slikt. Etter hva jeg klarte å finne i kjøpsloven, så står det klart og tydelig "Alle elektriske artikler og hvitevarer har en garantitid på fem år." Greit nok tenkte jeg, dette må da være noe?

Tok turen opp til Elkjøp, spurte hva de hadde garanti på et kjølskap "3 år" Så nevnte jeg dette med kjøpsloven og da fikk jeg beskjed om det samme "Alle hvitevarer har garanti på 5 år ifølge kjøpslovet" Dvs, ryker motoren på kjølskapet innen fem år, har man krav på dette fikset eller nytt kjølskap. Han jeg traff på elkjøp, innrømte at dette også måtte gjelde projectorer da jeg sammenlignet pæren i projectoren som motoren i kjølskapet.

Likevel er det mange butikker og kjeder som mener at når dem operer med en garanti tid, er det den som gjelder. Dette er feil, i Norge er det kjøpsloven som gjelder. Det at en bedrift i Norge selger en prosjector med lampegaranti på 3000 timer og sånt, er egentlig bare tull etter hva jeg har fått med meg.

Fint om noen kan dokumentere min lille forskning eller komme med øksa dersom jeg har feil, jeg vil bare hjelpe til i hjemmekino-miljøet. Mannen på elkjøp sa iallefall at dersom jeg hadde kjøpt projectoren der, hadde jeg hatt fem års garanti på pæren dersom den skulle ryki innen dette, han mente også at dersom andre butikker nektet for dette, var det bare å gå til forbrukerrådet.

Som sagt tidligere, jeg kan ta feil håper noen kan dokumentere dette eller rette meg, etter hva jeg har hørt må alle betale pærene sine selv.. :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 12:11:19 PM #2 av 14
Postet av: FallenA
Husk at du må skille mellom Garanti og reklamasjonsrett.
Garantien er noen som fabrikken/butikken selv selger.
Den kan da være så kort eller lang som de selv velger.
Ofte er det da slik at selger/fabrikant betingelsesløst ordner problemet, eller bytter i noe nytt.
Reklamasjonsretten derimot er noe vi forbrukere har gjennom norsk lov, den er satt til 2 eller 5 år, alt etter hvilken vare det gjelder. På elektriske artikler er det som regel 5 år.
I denne perioden kan du som forbruker kreve at selger ordner opp i problemene uten at det skal koste deg noe.
Mange selgere setter seg i mot denne reklamasjonsretten (Forteller om garantier, og vet ikke forskjell på dette og reklamasjonsrett), og det er da man skal involvere forbrukerrådet.
Uansett så tror jeg også at man stiller sterkt dersom pæra på en projektor ryker tidlig ;-)
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 1:05:39 PM #3 av 14
Postet av: arntos
"FallenA" skrev:
I denne perioden kan du som forbruker kreve at selger ordner opp i problemene uten at det skal koste deg noe.
Mange selgere setter seg i mot denne reklamasjonsretten (Forteller om garantier, og vet ikke forskjell på dette og reklamasjonsrett), og det er da man skal involvere forbrukerrådet.


Man har ikke krav på at selger skal fikse dette. Her er det service revksted som avgjør om det er reklamasjon eller ikke. Det kommer faktisk ann på hva som går i stykker på produktet. Reklamasjon vil si at man har klage rett i 5 år, ikke rett på gratis reprasjon i 5 år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 2:31:14 PM #4 av 14
Postet av: Tengs
Det er selger (utsalgsted) som er ansvarlig overfor kunden i forbrukerkjøpsloven, IKKE importør, produsent eller verksted.
Selger kan imidlertid innhente opplysninger / dokumentasjon fra verksted som stadfester om produktet er feil brukt, eller på andre måter behandlet slik at reklamasjon ikke gjelder.

Når det gjelder lamper i projektorer er det litt vanskelig å si sikkert hvordan dette skal håndteres i forhold til kjøpsloven.

Lampen er en "slitedel" eller forbruksvare på lik linje med andre lyspærer, batterier osv.
Det er derfor ikke uten videre hverken 2 eller 5 år reklamasjonsrett.

Det samme gjelder for eksempel på batterier til mobiltelefoner, bærbare PCer osv. Ofte har disse kortere reklamasjonstider.

Hovedgrunnen til at produsentene gir relativt korte garantitider på projektorlamper er at lampene er "skjøre" og levetiden vil være påvirket av en rekke faktorer.

- Om projektoren ofte blir slått av og på.
- Om projektoren får tilstrekkelig kjøling.
- Om projektoren blir utsatt for vibrasjoner.
- Om projektoren alltid får kjøre nedkjølingsfunsjonen etter bruk.
- osv... osv.

Det er selvfølgelig stor forskjell på en som bruker projektoren sin til hjemmkino, og har den montert i et stabilt takfeste, og en forretningsmann som kanskje rigger opp og ned flere ganger daglig og haster av gårde mens projektoren fremdeles er varm.
Disse vil jo selvfølgelig ha forskjellig levetid på lampene.

Dersom du tilhører den første gruppen kan det virke urettferdig dersom din lampe ryker etter 10 måneder, men alle disse faktoren vil være umulig å kontrollere.
Vi bruker derfor konsekvent produsentenes garantitider på lampene.

Jeg er helt enig i at garanti / reklamasjonstiden på projektorelamper som brukes til hjemmekino burde vært mye lenger, og sannsynligvis vil vi se en forbedring etterhvert.

( Benq har for eksempel endret til 6 måneder garanti på lampen på alle projektorer kjøpt etter 1. juli 2005 )

Det er heldigvis veldig sjelden at lampene ryker tidlig hos hjemmekinobrukere.


Vi har valgt å tilby et par tiltak til våre kunder.

1. En liten forsikring som kan kjøpes sammen med projektor, som gir utvidet lampegaranti til 1 år eller 1000 timer

2. Alle som har kjøpt projektor hos oss vil alltid få lamper til nettopris.
(Dvs. Vi skal ikke ha noen form for fortjeneste på lamper til våre projektorkunder.)


PS. Når det gjelder kommentaren fra selgeren hos Elkjøp tror jeg ikke det er særlig mye hold i den. De vil helt sikkert håndtere reklamasjon på projektorlamper på samme måte som andre, og ihvertfall ikke godta 5 år reklamasjon.
Husk at de selger projektorer med en fortjeneste på kanskje 3-500,- og lampepriser på rundt 3000,-
De fleste projektorlamper vil bli oppbrukt i løpet av 5 år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 10:24:05 PM #5 av 14
Postet av: kid
Hehe, syntes det var noe rart i dette jeg og, men syntes det var verdt en sjekk. Personlig har jeg min PT-AE700 fastmontert i taket, kjører low på pære og high på fan-speed. Lar den også bestandig få kjøre avkjølingsprosedyren, står på standby bestandig. Spent på å se hvor lenge pæren holder :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/8/2005 9:26:00 PM #6 av 14
Postet av: Tor Rasmussen
"Tengs" skrev:( Benq har for eksempel endret til 6 måneder garanti på lampen på alle projektorer kjøpt etter 1. juli 2005 )


Hvis jeg husker riktig gjaldt dette enkelte land i europa, og Norge var ikke et av disse landene.
I Storbritania får man derimot 6mnd garanti fra BenQ nå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2005 5:17:45 AM #7 av 14
Postet av: Ingeniør`n
Merkelig dette :?:

Pæren i en prosjektore er en av de dyreste og viktigste komponentene og er å regne som slitedel som ikke dekkes av reklamasjonsrett eller garanti. Kompressoren i en kjøleskap er en av de dyreste og viktigste komponentene og regnes ikke som slitedel. Dette skjønner jeg ikke noe av da begge delere slites ?

Jeg tror hele greie går på hva vi godttar. Hvis vi setter forten ned å sier at F... om vi kjøper dette produktet hvis vi må kjøpe ny pære til 5k hvis den ryker om 3 mnd, så vil det nok bli endringer på dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2005 5:58:44 AM #8 av 14
Postet av: Knut
Om en pære som ryker er reklamasjon eller ikke kommer an på hva avtalen med selger inneholder, evt om produsent har gitt en ekstern garanti.
Om det ikke foreligger en garanti fra produsent, f.eks BenQ, om at pæren skal holde i minst (f.eks) 3000 timer, bør man så se på hva man egentlig kjøpte.
For å finne ut hva man egentlig kjøpte må man se på avtalen. Avtalen, i juridisk forstand, er det kjøper har fått opplyst i f.eks annonser og samtale med selger - ovenfor forbruker er det altså ikke krav om en skriftelig kontrakt. All plausibel informasjon kjøper har fått (åpenbar skryt fra selger kan ikke legges til grunn) i forbindelse med annonsering, hva som står på esken, varedeklarasjon, radioreklame osv er å anse som en del av avtalen, og dette kan du som kjøper påberope deg. Ofte ser vi at projektorer selges med pærer med 2000-3000 timers levetid (riktignok under optimale forhold).
At projektoren er solgt med "løftet" at pæren skal holde i ca. 3000 timer er dette et argument du som kjøper kan gjøre gjeldende overfor selger.
Etter mitt syn kan kjøper som opplever at pæren ryker etter kort tid, f.eks 100 timer, helt klart reklamere på dette og kreve ny pære. Selger har jo når han solgte projektoren sagt at pæren har en levetid på 3000 timer, og når pæren holder i 100 timer er dette klart en mangel ved en svært viktig del av projektoren.
Om du kjøper en projektor som ikke sier noe om levetiden på pæren, og selger ikke sier noe om dette, er det en reklamasjon etter alminnelige regler i forbrukerkjøpsloven (om du er forbruker) om pæren ryker etter uakseptabelt kort tid.
Sier selger til deg at pæren skal holde i 3000 timer, og den ikke på langt nær gjør det, har selger gitt deg en ekstern garanti som gjelder parallelt med forbrukerkjøpsloven (ikke i stedefor loven). Dette er en garanti, og ikke en reklamasjonssak - her skal selger ordne opp uten å være vanskelig (det er jo derfor man gir garanti - forbrukerkjøpsloven er til bruk for vanskelige selgere)

Alle vet at pæren i en projektor vil ryke før eller siden - dette er noe man som kjøper av projektor aksepterer ved kjøpet. Pæren er enkel å skifte ut, og alt er lagt opp til at kjøper selv skal kunne gjøre dette. At pæren til en viss grad er en slitedel tror jeg er på det rene. Det blir ikke riktig å sammenligne pæren med et bilderør til en crt-tv, for disse holder i 25 år ved normalt bruk ... men å sammenligne de med vanlig lyspærer og batterier er heller ikke holdbart - projektorpærer er liksom en mellomting som er vanskelig å plassere i en klar bolk ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/9/2005 7:20:03 AM #9 av 14
Postet av: Kjell


Tengs skrev.
Det er heldigvis veldig sjelden at lampene ryker tidlig hos hjemmekinobrukere.


Vel jeg er ikke enig i dette når det gjelder BenQ PE7700 og Toshiba MT700. Disse er vel de projektorene som det blir klaget mest på når det gjelder prærefeil? Det er bare å lese pollen på avsforum.com så vil du se dette. Selv røyk min pære etter kun 90 timer, men det var gått tre måneder og derfor var garantien ute i følge garantivilkårene til BenQ.

Jeg vil på det sterkeste be dere sjekke hva slags lampegarantier som gis før dere kjøper, da dette er for dårlig, hvis en pære ikke holder mere enn 90 timer. Leser man pollen på avsforum finner en at det rapporteres stadig flere tidlige pærefeil på disse modellene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/8/2006 6:22:19 PM #10 av 14
Postet av: danielchr
"Knut" skrev:Om en pære som ryker er reklamasjon eller ikke kommer an på hva avtalen med selger inneholder, evt om produsent har gitt en ekstern garanti.
Om det ikke foreligger en garanti fra produsent, f.eks BenQ, om at pæren skal holde i minst (f.eks) 3000 timer, bør man så se på hva man egentlig kjøpte...... etc etc etc.


Synes dette var en veldig god tråd og et særdeles godt innlegg fra Knut som fortjener å bli dratt opp igjen.

Har noen hørt noe videre om forbrukermyndighetene og EE-bransjen har diskutert denne problemstillingen med reklamasjonstid på projektorpære?

Som det sies, så kan man anse en pære i en projektor som en vesentlig del av produktet og dets funksjonalitet. Og ved en vesentlig mangel på et produkt vil man i følge norsk forbrukerkjøpslov kunne kreve at selger retter feil/omleverer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/8/2006 9:05:32 PM #11 av 14
Postet av: kid
Gammel tråd. Pære = slitasjedel.
Hvor firkanta man skal være på dette kan diskuteres i evigheter, men forbruker stiller ikke sterkt.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/16/2006 7:35:16 PM #12 av 14
Postet av: danielchr
"kid" skrev:Gammel tråd. Pære = slitasjedel.
Hvor firkanta man skal være på dette kan diskuteres i evigheter, men forbruker stiller ikke sterkt.


Poenget her er jo at ut utgangspunktet så har forbrukeren veldig mye makt og forbrukeren kan ikke få dårligere rettigheter enn det som står skrevet i Forbrukerkjøpsloven. At de gir en garanti på 2 eller 6 måneder er veldig likegylig og uvesentlig, da man har kjøpsloven å støtte seg mot og garantien ALDRI skal gi deg dårligere rettigheter enn denne.

Men så igjen kan man jo sammenligne litt; Når man kjøper ny bil og man punkterer et hjul helt uten videre etter 3 mnd der man kan med sikkerhet fastslå at det ikke er noen ytre påvirkning av noe slag som kan for punkteringen. Vil da dette dekkes av en eventuell reklamasjon/garanti? Dette blir på en måte på samme måte som pæren og projektoren. Man får jo ikke brukt den ene uten den andre. Er det altså kun bilen/projektoren som dekkes av reklamasjon eller er det også i tillegg dens medfølgende deler? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/16/2006 8:08:19 PM #13 av 14
Postet av: Bidd@
BenQ's 6 mnd. garanti, uansett timer, gjelder foreløpig bare nye W100 som kommer nå i april. I England har alle pj'er fra BenQ denne garantien.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/17/2006 9:03:26 AM #14 av 14
Postet av: kid
Enig med tankegangen din danielchr..
Men, tviler på at forhandler ikke klarer å vri seg ut av den heller.

Kjøper man en is på pinne, spiser opp isen og sitter igjen med pinnen, tviler jeg på at man kan gå tilbake å si at slitasjedelen på pinnen er vekk før "garantitiden" var ute..og forlange ny.. Har du flaks, kan du vel møte en is-selger med litt humor, som gir deg en ny; gratis!

Min dårlige morgen-humor :wink:

:arrow:
Men dette med projectorer og garanti, synes jeg burde vært tatt opp en gang for alle, seriøst.. og i sammarbeid med norske forhandlere, der det ble en enighet om faktisk hva norske lover sier.. Så vi forbrukere ikke skal være så i tvil??

Noe må da hete kundeservice også? Som selger, hadde jeg heller tapt noen kroner på en pære og heller satset på at kunden kom til å kjøpe flere nyere projectorer med tiden, og gjøre seg en god fortjeneste der i steden. Men det er nå min, tankegang. Slik opererer iallefall jeg i bedriften jeg er i nå, kundeservice er et stort prioriteringsobjekt, selvom det kan gå på bekostning av fortjeneste.. Taper heller på et produkt der og da, for å tjene på det langsiktig med gjentatte kjøp fra kunde, samt en kunde som markedsfører bedriften med god service og kundebehandling.

Synes f.eks Nettdata har en god kunde løsning her, med å tilby alle kunder som har kjøpt projector via dem, pærer til innkjøps/liste-pris. Kommer nok til å bestille min neste oppgradering av dem pga. dette tilbudet.

Jobben venter, må jo ha noen penger til denne dyyre hobbyen. :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar