Logo

første hjemmekinoanlegg

Skriv et svar
2/24/2005 3:05:47 PM #1 av 8
Postet av: tokland
Heisann!

Jeg har lenge ønsket å få et komplett hjemmekinoanlegg og føler nå at tiden er til stedet ( får snart lønn :) )

Jeg må inrømme at jeg ikke er så veldig kjent med hjemmekino forsterkere osv, men føler at jeg har litt kunnskap om vanlig stereo hifi. Jeg la nylig ut nad C320 ut for salg og håper at det vil gi meg noen kroner tilbake. Jeg var veldig fornøyd og heldig med valget av den forsterkeren.

Jeg har B&W DM 602 S3 som jeg vil jeg vil bruke som front høyttalere, bak og center kjøper jeg senere ( får ikke så mye i lønn hehe)
De høyttalerene er ikke akkurat de som spiller høyest og krever mest og har derfor sett mye på denon avr 1604 og denon 1705 receivere. Jeg er ikke ute etter å betale mange 1000 kroner for en forsterker som gir massevis av effekt når jeg overhodet ikke har bruk for det.

lurer på om noen har kjennskap til disse to receiverene, er det noe å anbefale? eventuelt andre alternativer?
hvor mye forskjell er det på receivere kontra forsterkere med hensyn til lydkvalitet osv.. ? begge recevierene er 6 kanals , hvordan blir det å ha kun 5 høyttalere..?

Jeg håper noen kan hjelpe meg på veien. førstegangen er alltid spesielt :)

mvh Tokland
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/24/2005 3:31:35 PM #2 av 8
Postet av: Typhoon7
Hvorfor vil du ikke legge litt i en reciver?

Du må tenke på at det er ikke kun effektdelen i en reciever som er viktig. Forforsterkerdelen er også viktig.

Jeg vet ikke hva du tenker på av center og bakhøytalere?

Hvor mye er du villig til å legge i en reciver?

Tidligere hadde jeg en av forgjengerene til Denon AVR 1604 (AVR 1600) og et system bestående av satelitter. Recieveren klarte fint å dra disse. Når jeg startet min siste oppgradering var recieveren den komponenten jeg byttet først.
Den ble byttet til en AVR-2805. Det ble som en helt ny verden. Ikke så mye på grunn av effekten (satelittene trengte ikke mer), men mest på grunn av forforsterkerdelen.

EDIT: Ikke noe problem å kun ha 5 høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/24/2005 4:37:37 PM #3 av 8
Postet av: tokland
Kan alltid gå litt opp i pris hvis det gir mer for pengene, men trenger jeg virkelig mer enn de to jeg har nevnt?

Kommer nok til å kjøpe b&W LCR 3. Bakhøyttalere har jeg ikke tenkt så mye på ennå..tips?

Vil denon avr 1604/denon 1705 få problemer med å drive dette systemet? front: b&W 602 s3 senter: b&W lcr 3 : bak: 2 små som passer inn.


Kan gå opp til ca 3500, men ikke lenger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/24/2005 5:54:48 PM #4 av 8
Postet av: Knut
Tenk langsiktig når du handler forsterker. Når du plutselig bestemmer deg for å gå opp drastisk i høyttalerstørrelse er det kjedelig å sitte der med en forsterker som ikke strekker til.
Jeg har også B&W 602 S3 - og i morgen skal jeg hente min nye Harman/Kardon AVR 630 (jippi jippi jippi jippi). Denne forsterkeren er OVERKILL til de høyttalerene, men en vakker dag skal jeg ha større høyttalere - og da vil jeg slippe å bytte ut forsterkeren også.
Det hjelper at den er på tilbud også da ... :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/24/2005 6:17:11 PM #5 av 8
Postet av: Typhoon7
Hvis det er Denon du vil ha, gå ihvertfall opp på AVR 1905.
Denne får du til 3500,-

1905 er den minste av Denon reciverene med pre out til alle kanaler. Det er kjekt hvis behovet for mer krefter skulle dukke opp. Du kan da koble til effektforsterkere på alle kanalene.

I tillegg har den flere digitale innganger,videokonvertering og en ekstra kanal slik at du har mulighet for 7.1 hvis det skulle bli aktuelt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/24/2005 8:51:46 PM #6 av 8
Postet av: tokland
trenger selvfølgelig ikke å gå for denon, men denon er de rimeligste jeg fant på hifiklubben. Tenkte meg en tur til hifiklubben i morgen. Satse på at de kan hjelpe meg.

Jeg kommer nok ikke til å skifte ut høyttalerne på mange år ( håper de holder noen år ). Flytter inn med kjæresten snart og det er ikke bare bare å ta med vanvittige hifi utsyr :) (sikkert noen som allerede har erfaring fra dette?) Tenker meg om ca 10 år tid hehe at jeg bytter ut og kjøper nytt :)

Tror at avr-1905 er noe som passer meg. Får teste den ut i morgen hvis hifhiklubben har den.

mvh Thomas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/27/2005 1:15:59 AM #7 av 8
Postet av: Torja
:D Hei,
hvis du ikke ennå har kjøpt Denon, så tenk litt på NAD sin dvdreceiver L70, følg linken:
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... htm?id=482
Ser bra ut, også for jenter...
Har en god veninne som har kjøpt nettopp denne med DALI Consept høytaler pakke til, og hun var kjempefornøyd i forhold til det hun hadde tidligere. Koster "kun" 3500,-. Passer utmerket til B&W pakken du tenker på også, tenker jeg.

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/28/2005 9:52:23 AM #8 av 8
Postet av: tokland
Har ikke kjøpt denon ennå. Ble anbefalt denon avr 1905. Naden som du nevnte ser og virker veldig greit. Skal høre med hiklubben på fredag (da jeg får lønn :) ) og høre hva de synes.

Takker for all hjelp. Fikk endelig solgt min nad c320bee :) Gleder meg virkelig til til fredag. Skal være hjemme lør og søn og bare teste ut min nyinnkjøpte receiver. Det er det som er kjekt :)

mvh Thomas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar