Logo

Full HD eller ikke. Det er spørsmålet

Skriv et svar
12/23/2007 7:52:13 PM #1 av 3
Postet av: morbol
Mange sier at man i praksis ikke kan se forskjell på HD-Ready og Full-HD.
Det er nok korrekt når det gjelder TV-signaler. Men en TV idag er jo også en skjerm for PC. Og da er det betydelig forskjell på 768X1300 og 1080X1920.
Så da er det kanskje ikke så dumt å kjøpe Full-HD likevel?

Morten
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/23/2007 8:01:54 PM #2 av 3
Grunnen til at jeg pleier å be folk kjøpe seg en vanlig HD-ready skjerm kontra en med Full-HD er at vanlige HD-ready tvèr som oftest gir mer for pengene. Men det er selfølgelig en del gode Full-HD tvèr på markedet.
Det er andre faktorer som er viktigere enn oppløsningen som feks kontrast, sortnivå og evnen til å gjengi ett naturlig bilde.

Ja, hvis du skal bruke den som en PC skjerm er den en forddel med Full-HD, men bortsett fra størrelsen på ikoner etc er det ikke store forskjellen der heller syntes jeg, men hver sin smak.

Sitter jeg veldig nærme klarer jeg å skildre Full-HD fra HD-Ready, men hvem sitter vel klistret inn i en 42"?

Og til slutt for å være litt nesevis, så er det 1920*1080 som er Full-HD og hovedsakelig 1280*720 som er HD-Ready :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/23/2007 10:10:48 PM #3 av 3
Postet av: Rune
"morbol" skrev:Mange sier at man i praksis ikke kan se forskjell på HD-Ready og Full-HD.
Det er nok korrekt når det gjelder TV-signaler. Men en TV idag er jo også en skjerm for PC. Og da er det betydelig forskjell på 768X1300 og 1080X1920.
Så da er det kanskje ikke så dumt å kjøpe Full-HD likevel?

Morten


Jeg har Full-HD (1920 x 1200) PC skjerm på 24" og der har det absolutt sin hensikt da skrivebordet blir mye mye større og man får mye arbeidsplass til programmering og slikt. Jeg sitter da ca 50 cm unna skjermen. På min 50" hvor jeg har Full-HD klarer jeg ikke å lese teksten fra 3 meter. jeg må nesten 1 meter unna for å få samme brukbarhet som pc skjermen.

På film og TV titting er forskjellene langt mindre og veldig vanskelig å se. Men det "føles" jo litt bedre å ha full-HD. Oppløsningen passer jo med kildematerialet til HD DVD og Blu-Ray, men til gjengjeld må standardoppløste signaler oppskaleres enda mer.

Jeg syns det er veldig vanskelig å se forskjell på min Full-Hd og tilsvarende HD-ready på standard titteavstand på film. (2.5-3 meter for 50")
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar