Logo

Fra Stereo til surround lyd........hva skal hvor

Skriv et svar
1/10/2007 8:21:00 PM #1 av 4
Postet av: TVA
Får håpe noen kan gi meg svar på hvordan jeg skal koble mitt pioneer xv-dv360 surround anlegg til min tv som er en Samsung 37"plastma med alle innganger utenom hdmi, men dvi-D og en force tuner. Vi har prøvd alle koblinger, men får bare stereo lyd. Ved avspilling dvd fungerer surround. I tillegg er lyden på surround anlegget forsinket i forhold til tv-lyd. Hvilke kabler skal hvor. Ved bruk av surround anlegget vil den ikke gi surround lyd selv om det er program som støtter surround lyd. Skjønner ikke en pøkk. Har og en kabel fra tv til dvd som har dvi kontakt på tvn og hdmi til dvd. Den er i, men lyden er ikke der. Hva gjør jeg galt :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2007 8:43:55 PM #2 av 4
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg skjönner ikke helt hva du mener her?
Hvis du spiller av en DVD så har du altså lyd i alle kanaler?
Du må ha en digital kabel (optisk) fra Force-tuneren og inn i receiver/forsterkeren for å få 5.1-lyd på de kanaler som sender slikt. Ellers vil du bare få vanlig stereolyd.

Hvis jeg har forstått det riktig så har du en DVI-HDMI-kabel der DVI-kontakten er koblet til TV'en og HDMI-kontakten koblet til DVD-spilleren?
DVI stötter kun bilde, ikke lyd.

TV-lyden bör du skru helt ned, da denne ikke fungerer sammen med surroundanlegget.

Er dette et anlegg med DVD og forsterker i samme boks?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2007 8:44:19 PM #3 av 4
Postet av: Torja
Bare husk at DVI bare overfører bilde, ikke lyd. Plasma/LCD har gjerne en forinket lyd i forhold til lyd anlegget.

Derfor har en del nyere receivere såkalt Lip-synck, som forsinker lyden litt.

Hvis du kobler tv bilde og lyd via tv, så får du kun sterio lyd. Blir ikke bedre enn kilden. DVD, gir 5:1 digital lyd hvis receiver støtter dette og du har 5:1 høytaler system.

Hvor mange høytalere har du og hvordan overføres lyd via dvd og forsterker?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/11/2007 7:29:11 AM #4 av 4
Postet av: TVA
"AndreWerdenskrieg" skrev:Jeg skjönner ikke helt hva du mener her?
Hvis du spiller av en DVD så har du altså lyd i alle kanaler?
Du må ha en digital kabel (optisk) fra Force-tuneren og inn i receiver/forsterkeren for å få 5.1-lyd på de kanaler som sender slikt. Ellers vil du bare få vanlig stereolyd.

Hvis jeg har forstått det riktig så har du en DVI-HDMI-kabel der DVI-kontakten er koblet til TV'en og HDMI-kontakten koblet til DVD-spilleren?
DVI stötter kun bilde, ikke lyd.

TV-lyden bör du skru helt ned, da denne ikke fungerer sammen med surroundanlegget.

Er dette et anlegg med DVD og forsterker i samme boks?


Ja det er det. Vi har kabel for lyd, hva den heter vet jeg ikke, men den ene er rød og den andre hvit. Den går fra dvd til tv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar