Logo

Fra stereo til hjemmekino - forslag ønskes

Skriv et svar
1/28/2008 9:27:22 PM #1 av 13
Postet av: sparkyslem
Hei,

jeg har planer om å gå over fra stereo- til surroundanlegg og ønsker innspill. Systemet jeg har i dag består av:

NAD C340 + B&W DM601 S2 | Sony CDP-XB930 | Yamaha DVD-S557
Xbox Media Center, som byttes med PS3 etterhvert
GET PVR
Samsung LE40M61B

Jeg er opptatt av god stereo lyd til musik.
Pga "WAF" ønsker vi surroundhøytalerer som kan festes på veggen/tak.
Kommer sannsynligvis til å beholde CD-spilleren, med mindre PS3 kan måle seg med en "ordentlig" spiller.
Spiller jeg en CD i min nåværende DVD spiller, miste jeg lyst til å høre på musikk :?

Har noen forslag til receiver + høytalerpakke helst i 8-10 tusen kroners klassen som kan passe? Hvis budsjettet er for knapt, hvordan bør jeg bygge ut over tid (f.eks starte med 2.1?)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/28/2008 10:38:31 PM #2 av 13
Hei!

PS3 er en megot god multimedia maskin og fungerer utmerket som BD-Spiller og bra som DVD-Spiller. Som CD-Spiller derimot syntes jeg at vokalen blir litt tynn og den mangler litt dynamikk. Men dette kan du finne ut av selv.

Siden du sier at du vil ha dem i vegg eller tak så kan vel denne falle i smak:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=95871

Har ikke fått hørt på akkurat de, men har hørt gode tilbakemeldinger på produktet.

Hvis du vil ha en god reciver til en billig penge vil jeg anbefale Yamaha RX-V661:
http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=16427

Denne har falt en del i pris i det siste, den har ikke støtte for de nye høyoppløste lydformatene, men konverterer signalene til PCM (Ukomprimert lyd) som i utgangspunktet er like bra. Den har 2*HDMI innganger, romkorreksjon og den har pre-out hvis du vil ha en forsterker for mer effekt. Yamaha har en ganske nøytral lydsignatur, men har likevel en veldig engasjerende reciver med massevis av krefter for prisen. Det som er forddelen er at du kan koble alle kildene til denne og med kun 1 kabel til tvèn. Den fungerer da som en switch. Les test av produktet her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=3164
(Er flere på forumet som har denne, kanskje de deler erfaringene sine også?).

Her har du ihvertfall ett stilig høytalersett og en reciver som er fremtidsrettet og har en engasjerende lyd. Var det noe i denne retningen du var på jakt etter?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2008 9:10:17 AM #3 av 13
Postet av: teebee
ser du vil erstatte xbmc med ps3. kommer jo ann på hvilke filer du bruker på xbmc, men jeg vil si at ps3 på ingen måte erstatter xbmc. man kan heller si at en ps3 supplerer xbmc. men som sagt, alt til sitt bruk.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2008 8:08:11 PM #4 av 13
Postet av: sparkyslem
Takk for tipset når det gjelder Xbmc vs PS3. Dette skal jeg se nærmere på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2008 9:27:07 PM #5 av 13
Postet av: sparkyslem
Jeg lurer på denne i forhold til Yamaha'en:
Harman/Kardon AVR247 (på tilbud til 4995,- om dagen.)

Leste at H/K kan passe bra til KEF, har du noe erfaring?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2008 9:33:57 PM #6 av 13
"sparkyslem" skrev:Takk for tipset når det gjelder Xbmc vs PS3. Dette skal jeg se nærmere på.


PS3 har jo masse av muligheter den også, du kan spille av Xvid og Divx, lagre bilder og video samt synkronisere med PC. Desutten kan du jo se Blu-Ray på den. Sier ikke at X-Box 360 er dårlig, den har mange flere spill tilghenglig bla. Men PS3 er en meget god multimedia-maskin den også, bare BD-delen er nesten verdt prislappen.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2008 9:42:04 PM #7 av 13
"sparkyslem" skrev:Jeg lurer på denne i forhold til Yamaha'en:
Harman/Kardon AVR247 (på tilbud til 4995,- om dagen.)

Leste at H/K kan passe bra til KEF, har du noe erfaring?


Jeg har ikke fått hørt på de nye til HK ennå, så det kan jeg egentlig ikke si noe om. Men de er kjent for å ha godt med krefter og ha en litt fyldig mellomtone. Det ser ut som den har en stor ulempe, det er at den kun har HDMI video-svitsjing. Dette vil si at du må en lydkabel ved siden av, jeg ville peronlig ikke kjøpt en reciver til 5-Tusen uten mulighet for MPCM.

Dette får du jo avgjøre selv, men MPCM gir ett enormt løft iforhold til eks Dolbu Digital.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/30/2008 8:26:49 AM #8 av 13
Postet av: teebee
"Tommy(Actionchicken)" skrev: Sier ikke at X-Box 360 er dårlig, den har mange flere spill tilghenglig bla. Men PS3 er en meget god multimedia-maskin den også, bare BD-delen er nesten verdt prislappen.


når man snakker om xbmc så snakker man som regel om en modda xbox, ikke om xbox 360. ps3 vs xbox360 er sikkert ps3 bedre. bruker kun min xbox360 til spill. har kanskje stappa en film i den en eneste gang uten å være for sikker.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2008 7:38:44 AM #9 av 13
Postet av: sparkyslem
"teebee" skrev:
"Tommy(Actionchicken)" skrev: Sier ikke at X-Box 360 er dårlig, den har mange flere spill tilghenglig bla. Men PS3 er en meget god multimedia-maskin den også, bare BD-delen er nesten verdt prislappen.


når man snakker om xbmc så snakker man som regel om en modda xbox, ikke om xbox 360. ps3 vs xbox360 er sikkert ps3 bedre. bruker kun min xbox360 til spill. har kanskje stappa en film i den en eneste gang uten å være for sikker.


Jeg har en modda Xbox, med Xbmc installert. Veldig fornøyd, men ønsker å ha minst mulige enheter på stuen. Jeg kommer til å vurdere PS3 opp mot Xbmc og de filtypene jeg ønsker å kunne spille. Jeg kommer til å kjøpe PS3 uansett, så det blir en vurdering om jeg trenger begge deler, kun PS3, etc.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2008 7:46:11 AM #10 av 13
Postet av: sparkyslem
Nå har jeg bestillt Yamaha RX-V661. Jeg har ikke bestemmt meg når det gjelder høytalerne.

Om jeg skal holde budsjettet, må det bli KEF KHT 2005.2.

Men, min bedre halvdel ("holder of the purse strings") vil helst ikke ha svarte/sølv høytalere på veggen - KEF kommer bare sort/sølv. Det er kun 2 alternativer jeg kjenner til som kommer i hvitt:

Tannoy Arena, til 15'
B&W MT10/20, til 10' / 13'

Om jeg bestemme meg for å bruke mere penger enn planlagt og kjøpe en av disse to pakkene, tror du at Yamaha'en vil holde mål? Hvilken pakke bør jeg kjøpe? Er det noe sted i Oslo jeg kan hører begge deler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2008 8:35:59 AM #11 av 13
Du kan høre Tannoy ved Grensen (Stereofil)og Hifiklubben ligger rett ved siden av. Oslo Hifi-Center ligger heller ikke langt unna.

Stereofil AS
Grensen 9
0159 Oslo

Hifiklubben:
Grensen 18
0159 Oslo

Oslo Hifi-Center:
Dronning Maudsgt. 1-3, 0250 Oslo

Men nå har du jo økt din prisklasse en del, åpen for andre alternativer? Ellers er det bare å ta med noen CDèr å begynne letingen etter god lyden :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2008 9:05:18 AM #12 av 13
Postet av: teebee
"sparkyslem" skrev:Jeg har en modda Xbox, med Xbmc installert. Veldig fornøyd, men ønsker å ha minst mulige enheter på stuen. Jeg kommer til å vurdere PS3 opp mot Xbmc og de filtypene jeg ønsker å kunne spille. Jeg kommer til å kjøpe PS3 uansett, så det blir en vurdering om jeg trenger begge deler, kun PS3, etc.


om du bruker din xbox til å spille filer pakket i rar eller iso filer (pakket i rar) så kan ikke ps3 ta over. ikke før de har klart å utnytte skjermkortet i ps3 iallefall.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2008 1:14:03 PM #13 av 13
Postet av: sparkyslem
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Du kan høre Tannoy ved Grensen (Stereofil)og Hifiklubben ligger rett ved siden av. Oslo Hifi-Center ligger heller ikke langt unna.

Stereofil AS
Grensen 9
0159 Oslo

Hifiklubben:
Grensen 18
0159 Oslo

Oslo Hifi-Center:
Dronning Maudsgt. 1-3, 0250 Oslo

Men nå har du jo økt din prisklasse en del, åpen for andre alternativer? Ellers er det bare å ta med noen CDèr å begynne letingen etter god lyden :wink:


Er nok kommet i gang. Neste stopp: Stereofil.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar