Logo

Foredrag på Hi-fi klubben på kvelden 1.Mars

Skriv et svar
3/2/2006 3:07:32 PM #1 av 1
Postet av: Torja
I går kveld inviterte Hi-fi klubben, avd. Grensen Oslo sentrum, til foredrag om Dali sin høytalerserie IKON. Foredragsholderen var akustikkingeniør og direktør i Dali, Lars Worre fra Danmark.

Siden det ikke ser ut til at noen andre fra hjemmekino.no var til stede eller har lagt fram noen tråd om dette våger jeg meg på å gjøre dette nå. Hvis jeg går ut av mitt ”mandat” og legger meg borti ting jeg verken har greie på eller har lov å fremføre her i vårt utmerkete forum, så bare si i fra. Typoon7 får bare ta balletak på meg hvis jeg kommer med upassende stoff.
Ett konkurrerende forum har derimot laget artikkel og lagt fram bilder hvis man ønsker mer utfyllende opplysninger. Dette er bare litt egen synsing om happingen og for de som ikke frekventerer dette andre forumet så ofte.

Potetgull, saltstenger og brus ble spandert av Hi-Fi klubbens personale, som var servillig til stede.

Lars Worre var imponert over det antall frammøtte nordmenn som trosset snø storm og kulde. Dette hadde ikke skjedd i Danmark, la han spøkefullt til. Han var både engasjert og svært kunnskapsrik når det gjaldt høytalerkonstruksjoner og Hi-Fi.

Selve powerpoint foredraget ble profesjonelt framført av Worre på lapp topp og flatskjerm. Mye Dali høyttaler historie fra den spede begynnelse på begynnelsen av 80 tallet som en side avdeling til Hi-Fi klubben, etter vært selvstendig fabrikk med ca 80 ansatte. I tillegg til Dali sin lyd filosofi og høyttaler teknikk. Mye teknisk stoff ble presentert og jeg syns vel det ble i meste laget for meg, men spennende nok.

IKON seriens høytalere ble inngående forklart, bl.a. hvordan man slet med å bygge bånd diskanten og få til delefrekvensen på 13kHz med soft domen. Måneder med tilpassing og justeringer for å få det så optimalt som mulig. Ikon er en, etter Worre, nedskalert versjon av Helicon serien. Bånddiskant og soft dome er et forsøk på å kombinere to verdener, og det er et svært vellykket forsøk

Innimellom hørte vi litt på anlegget som besto av ett par Ikon 6 og Thule DVD/CD spiller og integrert forsterker. Mest ble det spilt rytmisk musikk og blues. Det låt ærlig og med en oppløsning oppover som nesten ingen ende ville ta. Men det er så lenge bånddiskanten er i øre høyde, må i vite.
Straks man reiser seg opp og hodet rager godt over bånddiskanten forsvinner mye av detaljene på toppen. Dette fordi den vertikale spredningen er svært smal. Da hører man bare soft domen. Men de fleste pleier å sitte når man lytter til musikk. På innspillingene kunne man høre blåselydene i saksofonene og bevegelser i tromboner. Det hørtes ikke ubehagelig ut, bare så dønn ærlig og veldig, veldig riktig for meg.

I kjelleren kunne man nyte hjemmekino med Ikon 7 med den største senterkanalen i serien Vokal 2. Denne senterkanalen var forbløffende liten men med stor lyd og utrolig detaljert. Ingen problemer med å følge med på tale, stemmer og annen lydinformasjon i sentrum. Uten subb, ikke det trykket man ønsker seg i hjemmekino. Men Ikon 7 har enda mer informasjon og trykk i bass området etter egen mening enn Ikon 6. Her ble Ikon spilt på av Denon elektronikk, nærmere bestemt AVR 3806 og DVD spiller 3910 med denon link imellom. Svært god lyd og hadde ingen problemer med å drive disse høytalerne etter min mening. Hvor kraftig forsterker man trenger var Lars Worre litt forsiktig med å si, da han mente dette var lettdrevne høytalere. Ikon 6 blir spilt bra/godt med rundt 100w per kanal, mente han, under forutsetning at man har ett litt avslappet forhold til watt begrepet.

Alt i alt en interessant og vellykket kveld.
PS; turen hjem var alt annet enn spenende pga vær og oslo sporveiers manglende trafikk :evil:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar