Logo

Døde Pixler! Mystisk

Skriv et svar
1/15/2006 1:00:37 PM #1 av 13
Postet av: robeh5
Veldig rart fenomen!

Jeg har en 3m s10 800*600 LCD prosjektor.

Jeg bruker et wall table som lerret.

Jeg har koblet prosjektoren via VGA kabel til mediacenteret mitt.

Det som er så rart er at jeg får døde pixler (som jeg kaller det) rundt bildet som blir vist på lerretet.

Ta en titt på et eksemel jeg har laget:



Her ser dere selve bildet, og det som er i grått er det jeg kaller for døde pixler og som bildet ikke gjengis i. Når jeg trykker SETUP MENY på prosjektoren, så får jeg menyen på området i de døde pixlene.

Men hvorfor får ikke jeg bildet også der? Jeg har prøvd alle mulige innstillinger, men bildet vil ikke bli større på 4:3 eller 16:9.

Noen som kan hjelpe?

Jeg har kontaktet 3m norge, og de måtte kontakte 3m usa for de forstod ikke problemet......
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 2:53:26 PM #2 av 13
Postet av: Ken
Har du en funksjon som heter overscan? Jeg testa så vidt på en ny Pana 900 og der kunne vi sette noe jeg mener het overscan i menyen. Da kom bildet helt ut i "synsfeltet" til projektoren.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 3:10:29 PM #3 av 13
Postet av: robeh5
Hei!

Overscan har jeg på prosjektoren, men jeg kan ikke velge den. Den er på menyen, men kan ikke merkes.

Any clue?

I brukermanualen står dette om Over Scan:

Adjust the Over-scan Ratio:
Large �� Small
• This item can be selected only at a VIDEO input, a S-VIDEO input or a
COMPONENT VIDEO input.
• When this adjustment is too large, a certain degradation may appear at the
frame area of the picture. In such a case, please adjust small.
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 4:54:11 PM #4 av 13
Postet av: Rikky
Kjører du 800*600 fra kilden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 5:32:05 PM #5 av 13
Postet av: robeh5
Ja, det gjør jeg.....

Om jeg så bytter denne til en høyere, blir størrelsen den samme, men oppløsningen høyere.....
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 6:04:06 PM #6 av 13
Postet av: Ken
Hvilket program bruker du for å spille av DVD? Har du prøvd f.eks TheatreTek? Du må forsøke å få skjermkortet ditt til å sende ut et fullt bilde. På min bærbare f.eks så kan jeg sette: Scale image to panel size, hvis jeg ikke setter denne, så får jeg akkurat det du viser på din skjerm, altså et bilde som ikke utnytter hele panelstørrelsen.

Iom at menyen din viser hele menyen, så må du prøve alt du kan å få kilden din til å sende et annet format. Evt lån en bærbar eller annet utstyr som har bedre skjermkort drivere. Driverne har ofte alt å si for hvor mye du kan tilpasse diverse oppløsninger etc. Kanskje kan du gi oss litt mer info om hva kilden din er, operativsystem etc etc.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 6:09:28 PM #7 av 13
Postet av: Ken
Husk også at 800x600 er et 4:3 format, så for å vise en widescreen sending/film så får du letterbox, men dette fikser jo glatt din software DVD-spiller. Ditt problem er jo at ikke avspilleren bruker hele din "panel size".

• This item can be selected only at a VIDEO input, a S-VIDEO input or a
COMPONENT VIDEO input.

Dette betyr at din projektor ikke støtter overscan via VGA. Sikkert ikke uvanlig, da det er PC'en som normalt skal styre hele oppløsningsproblematikken hva angår lengde/bredde forhold. Noe den skal gjøre glimrende om bare driveren justeres riktig.[/quote]
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 8:02:29 PM #8 av 13
Postet av: robeh5
Står jo ikke noe i produktinformasjonen at prosjektoren ikke støtter overscan. Altså ingen som nevnte det når jeg kjøpte den. Prosjektoren er jo også ment til PC bruk, så dette er jo veldig rart hvis er tilfellet.
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 9:21:17 AM #9 av 13
Postet av: Ken
Tror ikke du skal være redd for det, den støtter jo helt klart PC, men du må få PC'en din til å sende ut et signal som utnytter hele "panel size" som jeg snakket om tidligere.

Prøv gjerne med andre PC'er / drivere til ditt skjermkort. Eller gjør som flere her, bruk et verktøy som heter PowerStrip som er en skjermkort driver som legger seg utenpå skjermkortdriveren hvor du kan tilpasse det meste. Husk bare at dette er et relativt kraftig verktøy og at du kan seriøst klusse til systemet ditt. Hvis du ikke har erfaring med slik ting, les nøye i hjelpefila FØR du starter!

Link til PowerStrip (som forøvring fungerer stort sett uavhengig av skjermkort type):
http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 9:28:55 AM #10 av 13
Postet av: Ken
Poenget med Overscan er at i manualen så forklares det at det virker på vanlig VIDEO (kompositt), S-Video og komponent men altså IKKE på VGA. Dette tror jeg er vanlig og det er også grunnen til at du ikke kan velge OVERSCAN når du har valgt VGA som kilde.

Test dette ved å velge overscan f.eks når du ser et vanlig DVD-signal fra komponent eller hva annet du har tilkoblet.

Jeg tipper at de fleste som har projektor her heller ikke kan kjøre overscan på VGA/DVI input. Hadde vært interessant å vite om noen har det i det hele tatt? Om en ukes tid kan jeg evt sjekke dette på en Panasonic 900 (duden som har den er på ferie!)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 12:22:41 PM #11 av 13
Postet av: Rikky
"Ken" skrev:Tror ikke du skal være redd for det, den støtter jo helt klart PC, men du må få PC'en din til å sende ut et signal som utnytter hele "panel size" som jeg snakket om tidligere.

Projektoren er 800*600 og dermed 4:3, og film i widescreen vil bli letterboxed i forhold til panelet uansett hvordan du snur og vender på det, med mindre du bruker en anamorfisk linse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 1:54:15 PM #12 av 13
Postet av: robeh5
JA, det stemmer....men det hjelper meg lite! for bildet SKAL være utfylt i heile prosjektorens lysbilde også i VGA. Noe den ikker er hos meg! PRøvde med et NVIDIA 6600 GT kort...samme problemet.....
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 2:30:49 PM #13 av 13
Postet av: robeh5
Nå har jeg installert POWERSTRIP

Hvilke innstillinger må til for å stille inn større bredde og høyde? Noen som vet....takker for hjelpen så lang!
Mvh

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar