Logo

dB-måler...

Skriv et svar
1/27/2005 5:09:14 PM #1 av 18
Postet av: Schumacher
Har inntrykk av at disse automatiske kalibreringsmetodene som følger med mange recivere,enten det er mikrofon på fjernkontrollen eller det medfølger en mikrofon i pakken når du kjøper reciveren er temmelig unøyaktige greier.Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt en bilig og bra dB-måler på nettet...???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/27/2005 7:10:43 PM #2 av 18
Postet av: Rune
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1833
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/27/2005 8:08:18 PM #3 av 18
Postet av: Knut
"Schumacher" skrev:Har inntrykk av at disse automatiske kalibreringsmetodene som følger med mange recivere,enten det er mikrofon på fjernkontrollen eller det medfølger en mikrofon i pakken når du kjøper reciveren er temmelig unøyaktige greier.Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt en bilig og bra dB-måler på nettet...???


Hei,
jeg satte opp min mors nye forsterker, en H/K AVR 430, med automatisk kalibrering. Hun har 5.1 surround med alle høyttalere plassert i forskjellig lengde fra ideell lytteposisjon. Kalibreringen gikk veldig bra, og lydbildet ble veldig korrekt. Hadde ikke klart å stille inn like bra så fort som automatikken gjorde det. Det er vel bare volum som måles i den automatiske kalibreringen, er det ikke? Da kan vel listen legges litt lavere...

Knut
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/28/2005 8:56:17 AM #4 av 18
Postet av: Schumacher
Knut....

Har inntrykk av at denne kalibreringsmetoden på fjernkontrollen av H/K sine recivere som kalles Ezset er rimelig unøyaktig.Når man har kalibrert en utgang og synes at verdiene man får er litt pusssige,la oss si at man får +1 på left front og +4 på right front.Deretter stiller man inn begge kanalene på +3 og kalibrere alt på nytt.Så får man grønt lys på alle kanalene også etter at man har vært inn å justert manuelt på kanalene etter en automatisk kalibrering.Da vil jeg si at dette er temmelig unøyaktige greier...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/28/2005 9:03:56 AM #5 av 18
Postet av: Schumacher
Ok Rune....

Men hva er prisene på målerne,og må man ta kontakt pr tlf får å bestille...??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/28/2005 9:15:03 AM #6 av 18
Postet av: Rune
Hvis du ser øverst på sidene til Eltek så står det link til netbutikk. 414,- for Welleman
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/28/2005 10:36:33 AM #7 av 18
Postet av: nilspm
avshop.no har Radio Shack digital lydmåler til kr. 699,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/21/2005 7:17:42 PM #8 av 18
Postet av: Ronny
"Schumacher" skrev:Har inntrykk av at disse automatiske kalibreringsmetodene som følger med mange recivere,enten det er mikrofon på fjernkontrollen eller det medfølger en mikrofon i pakken når du kjøper reciveren er temmelig unøyaktige greier.Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt en bilig og bra dB-måler på nettet...???


Har bare gode erfaringer med å kalibrere høytalerene med fjernkontrillen.
Har en H/K avr 3500, og en H/K avr 630 som begge har mic i fjernkontrollen.sistnevnte har også dbmåler i displayet på fjernkontrollen.
Så min erfaring er at det funker. men det hjelper jo å bruke ørene å hode litt også da..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/21/2005 9:10:08 PM #9 av 18
Postet av: Schumacher
Funker gjør det sikkert,men gir det ett godt og nøyaktig resultat...???
Etter min mening nei.Ett eks for å understreke det.Jeg syntes at det var for lite lyd i surroundkanalene mine.Utgangene stod til +1 med autokalibrering med micen i fjernkontrollen.Deretter justerte jeg opp kanalene manuelt til +3 .Deretter tok jeg en full autokalibrering.Micen i fjernkontrollen godkjente +3 som utganganivå uten å justere i det hele tatt,en funksjon som hadde satt utgangsnivået til +1 dagen før.
Ett annet eksempel.referansenivået på forsterkeren skal jo være -15 når man skal bruke Ezset.For å kontrollere hvor følsom micen er kan du trykke på SPL kjapt og indikatorlampa tennes,gult for lavt,grønnt "rett" og rødt for høyt.Prøv så med din egen stemme og se hvor stor forandring lampa tåler når den er på grønn før den skifter til gult eller rødt...!!!!
Da tror jeg du må si deg enig i at denne metoden er rimelig unøyaktig....
Det går jo an å bruke hodet som du sier...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/22/2005 8:07:49 AM #10 av 18
Postet av: Ronny
"Schumacher" skrev:Funker gjør det sikkert,men gir det ett godt og nøyaktig resultat...???
Etter min mening nei.Ett eks for å understreke det.Jeg syntes at det var for lite lyd i surroundkanalene mine.Utgangene stod til +1 med autokalibrering med micen i fjernkontrollen.Deretter justerte jeg opp kanalene manuelt til +3 .Deretter tok jeg en full autokalibrering.Micen i fjernkontrollen godkjente +3 som utganganivå uten å justere i det hele tatt,en funksjon som hadde satt utgangsnivået til +1 dagen før.
Ett annet eksempel.referansenivået på forsterkeren skal jo være -15 når man skal bruke Ezset.For å kontrollere hvor følsom micen er kan du trykke på SPL kjapt og indikatorlampa tennes,gult for lavt,grønnt "rett" og rødt for høyt.Prøv så med din egen stemme og se hvor stor forandring lampa tåler når den er på grønn før den skifter til gult eller rødt...!!!!
Da tror jeg du må si deg enig i at denne metoden er rimelig unøyaktig....
Det går jo an å bruke hodet som du sier...


Vel jeg brukte hodet å kjørte kalibreringen mange ganger på min H/K 630 å fikk samme resultat hver gang. Det er dbmåler i displayet på fjernkontrollen.
Men derimot på avr 3500 fikk jeg litt variasjoner helt til jeg byttet batterier i kontrollen.
Har aldri hatt så jevn lyd i oppsettet så nå,men smaken er så baken....delt i 2.
p.s....Har målt høytalerne med egen dbmåler å fått samme resultat.
Som sagt dette er jo bare min mening.sier ikke at andre må være enig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/22/2005 3:57:58 PM #11 av 18
Postet av: Schumacher
OK,men har du testet hvor følsom micen i fjernkontrollen er...???
Prøv å justere manuelt på utgangene etter at du har tatt en autokalibrering å se om forsterkeren setter nivåene tibake på samme punkt etterpå.Dette er litt interessant for meg også hva resultatet blir,det kan jo være at micen eller noe annet ikke er helt topp hos meg...???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/22/2005 4:55:02 PM #12 av 18
Postet av: Ronny
"Schumacher" skrev:OK,men har du testet hvor følsom micen i fjernkontrollen er...???
Prøv å justere manuelt på utgangene etter at du har tatt en autokalibrering å se om forsterkeren setter nivåene tibake på samme punkt etterpå.Dette er litt interessant for meg også hva resultatet blir,det kan jo være at micen eller noe annet ikke er helt topp hos meg...???


Heisann igjenn.. Justerte alle høytalerene opp 3 db å kjørte autokalibreing etterpå. den justerte 4 høytalere ned på samme nivå untatt senteren. den ble bare justert ned 2 db. Prøv å bytte batterier kansje det hjelper. er altid nøye med det.. nå viser alle mine høytalere 70 db på -15 i lydstyrke på testen.. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/22/2005 8:36:15 PM #13 av 18
Postet av: Schumacher
Stoler ikke på at grønt lys på indikatoren er 70 db.Ikke på min hvertrfall når lampa lyser grønt med slike oppsiktsvekkende nivåforandringer som tåles på grønt lys ved manuell testing.
Vel vel....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/22/2005 8:45:57 PM #14 av 18
Postet av: Ronny
"Schumacher" skrev:Stoler ikke på at grønt lys på indikatoren er 70 db.Ikke på min hvertrfall når lampa lyser grønt med slike oppsiktsvekkende nivåforandringer som tåles på grønt lys ved manuell testing.
Vel vel....


vel har som sagt ikke lys men dbmåler på displayet i fjernkontrollen min da. er en h/k avr 630.
men har ikke prøvd å mase samtidig som jeg kalibrerer. er muse stille da..hehe
men skal prøve en dag for å se om det virker inn.
håper du får det til. lykke til i jallefall
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/28/2005 4:27:45 PM #15 av 18
Postet av: Knut
Ronny,
hvordan blir bakkanalene dine når du kjører Ezset? Har akkurat fått meg en AVR 630, og synes ikke bakkanalene er bra nok stilt inn ... de justeres nesten ikke i det hele tatt ... skal de være mye lavere enn front, eller like høye?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar