Logo

Crt er jo bedre enn Plasma?!?? Eller....

Skriv et svar
1/6/2005 10:18:37 PM #1 av 13
Postet av: kaytona
Før jeg begynner så må jeg få si at dette området er jeg grønn på!!

For drøyt 1mnd siden så kjøpte jeg meg et Philips 37" plasma skjerm som jeg var veldig missfornøyd med, elendig bilde!! Flimret, fargene forandrer seg, og lystyrken blinker! Nær bilder blir som å spille på et gammel commandore 64 spill;)

Etter at jeg kjøpte tv så har jeg lest på forskjellige nettsider og i forkjellige forum, har også vært litt rundt og pratet med butikker som skal ha peiling på dette.

Slikt som jeg forstår det så er CRT tv bedre enn Plasma tv..! Eller har jeg missforstått da?

Jeg trodde jo virkelig at et plasma skjerm til 25 000kr ville være bedre enn
en crt skjerm til 8-10 000kr før jeg kjøpte plasma.

Nå etter at jeg har lest på nettet og snakket med folk, og ikke minst erfart
hvordan plasma skjermen min var så virker det som om CRT tv-er [u]mye[/u] bedre enn plasma?!!???

Hva mener folket der ute? Er det bedre bilde, lyd etc, etc på en vanlig crt skjerm eller??

Har jo også fått med meg at HDTV er tingen som kommer og at vanlig crt tv ikke støtter dette, men det må jo være flere ting for "den vanlige mann i gaten" som gjør plasma bedre enn crt? Og da tenker jeg ikke på størrelser eller plass (eller stråling), men på bilde kvalitet, lydstøy, osv??


Sitat fra Lars-Christian Jensen
Hi-Fi Center Kjeden:

"Det finnes flere ting som kan påvirke bildet på en skjerm: en god DVD spiller, kabler, god satelitt-mottaker. Det aller viktigste er kvaliteten på skjermen. For å få god kvalitet på flatskjermer må du fremdeles litt opp i pris (det er jo litt dumt å betale 25000 for noe man blir misfornøyd med). Vi har tilbud på en hitachi 37" til kr 29995.-. Dette er en skjerm med bra kvalitet.

De fleste skjermer er HDTV-kompatible. Dette innebærer at TV'en nedkonverterer HDTV bildet for å tilpasse det sin egen oppløsning. Skal du ha skjermer som har ekte HDTV oppløsning bør du opp på Pioneer sine skjermer som koster over 40000.-.

Når HDTV vil bli sendt på kabel eller kringkastingsnettet er vel ikke helt klart. Det er snakk om å gå over til digitalt bakkenett i 2007 - 2008. Da blir jo HDTV plutselig svært aktuelt."



Men dette taler jo egentlig mot plasma... Hvis men må handle inn tusenvis av kroner i utstyr for og få bilde bra (så er det signalet fra kable selskap også da..) mens på en vanlig crt skjerm så er ikke dette "så" nødvendig. Selvfølgelig så blir det meste bedre med godt utstyr!

Og hvis det er snakk om og gå over til digitalt bakkenett ført i 2007-2008 så hvor tid kommer HDTV?? Om 5-10 år så er jo de fleste Plasma skjermene erstattet av en ny teknologi....

Leste også et sted at det ville komme noen nye tv-typer på markede i 2006. Husker ikke akkurat hva spesifikasjonene på disse tv-ene men det var bygget på CRT og LCD, noen som vet noe mer om dette?

[b]Håper ikke jeg har skrevet et så pass lang innlegg at ingen gidder og lese det!!

Må også få med at jeg er ikke noe stor fan av CRT skjermer, heller ikke Plasma! Som jeg begynner med så er jeg egentlig litt grønn på dette og håper dermed på litt hjelp, nå som plasma skjermen min skal tilbake til Elkjøp må jeg jo kjøpe meg et nytt tv og vet ikke helt hva...

Håper det er noen som gidder og svare!
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 10:57:57 PM #2 av 13
Postet av: arntos
Høres ut som det er noe galt med skjermen din eller så har du dårlig signal. Symptomene du beskriver har jeg ikke sett til på noen philips plasma, verken 37PF9965 eller 37PF9946. Sjekk signal er mitt tips, de liker gjerne signalet digitalt!

Men ang HDTV, mitt tips er at det er lenge til vi få rdet til allment skue. Viasat sier jo at det koster for mye bare å få sendt sendinger i widescreen pr i dag, også er vi bekrymet for at en skjerm vi kjøper ikke støtter fremtidige signaler. i 2010 kanskje, mitt råtips :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 5:49:13 AM #3 av 13
Postet av: turbo1979
Plasma og LCD har ingen sjanse mot CRT, det er ingen hemmelighet. Grunnen til at alle, på død og liv, skal ha flatskjerm er fordi de kan henges på veggen, tar liten plass, er "trendy" og de er status symbol. Bare få år siden var det uoppnåelig for den vanlige mannen i gate å kjøpe plasma, nå får du ingangs-billett-plasma-tv til 13990!
MEN, skal du ha størrelse på skjermen vil crt'en fort bli enomt stor og tung. Min 32" CRT veier 56 kilo om jeg ikke tar feil! Og den er vel 60 cm dyp, ikke spesielt pent nei.
Jeg kan røpe at jeg kjøper meg Pioneer PDP 505 HDE om få dager, men det er ikke fordi den er så fordømt bra. Nei, den skal jeg kjøpe fordi den er schwær, takler 720p, er utmerket til HTPC, gir et av de bedre bildene på plasma og den er uten tvil markedets peneste.
Bildemessig vet jeg at dette er et stort skritt tilbake fra min Philips 32 " 9616.
CRT har spesielt overtak på flatskjermer når det kommer til analoge signaler eller signaler av dårligere kvalitet(les: upc kabel tv) Men når det kommer til pc-signaler, playstation, hdtv og digitale signaler av høy kvalitet synes jeg at flatskjermer presterer alt fra ålreit til meget bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 8:37:25 AM #4 av 13
Postet av: kaytona
Med disse nye tv-ene som vil bygge på crt og lcd teknologi høres veldig spennede ut. De skal begynne og masse produsere dem i år og vil bli lagt ut på markede i 2006.

Tror kanskje det kan være litt lurt og vente 1 år eller 2 før man kjøper en plasma skjerm i dag! Hvis ikke man har nok penger da!!

Jeg bytter nok plasma skjermen min inn i et vanlig crt tv i dag.... (Tror jeg)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 9:06:29 AM #5 av 13
Postet av: Rune
Plasma og spesielt LCD har enda langt dårligere bilde enn hva gode CRT skjermer klarer å prestere. Det er selvsagt forskjeller på plasma skjermene, men for mange så syns de at bildekvaliten er alt for dårlig til at de vil investere i dette. Nå er jo utvalget selvsagt ikke så stor av store CRT apparater og jeg mener noe av den opplevde reduksjonen i kvalitet kommer av at man går opp i størrelse. Da oppdager man mye raskere hvor dårlig kvalitet det er på parabol/antenne.

Hadde jeg hatt økonomi til det ville jeg også slått til med en 505 pga av størrelse og HDTV kompatibiletet. Så selv Bikini Destination i HDTV kvalitet på en Pioneer 435 her om dagen. Bare den filmsnutten var verdt en slik investering. :wink:

Hvis du skal bytte TV i dag så har Elkjøp tilbud på Philips 32PW8719 til 9995. Det er en billig, men god 36" CRT.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 11:04:32 PM #6 av 13
Postet av: Stiffa
Hei Kaytona!
Har du levert tilbake tv'en til Elkjøp nå?

Dersom du ønsker kan jeg få vist deg Panasonic 37PA30 med signaler fra Telenor Avidi, PS2, dvd osv. Og da kan du få bedømme resultatet selv.

Jeg synes kvaliteten på bilde er fantastisk, kriminelt gode farger.
Ingen av de problemene du nevner at du har på Phillips'en din.

Har Panasonic TAU 32" crt-tv. Kåret til årets tv for ca. 3 år siden, og jeg mener PA30 overgår denne bildemessig. Lydmessig er nok crt'en min mye bedre.

Send meg en melding, så kan vi avtale tid.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 6:50:37 AM #7 av 13
Postet av: Stiffa
Er det dette du tenker på da :?:

SED - Surface Conduction Electron-Emitter Display :idea:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 8:34:42 AM #8 av 13
Postet av: kaytona
"Stiffa" skrev:Er det dette du tenker på da :?:

SED - Surface Conduction Electron-Emitter Display :idea:


Jepp det stemmer! SED-tv.

Jeg var og så på Panasonicen og et Hitachi, tror det het Hitachi 37PD500.
Tvene sto rett ved siden av hverandre og der syns jeg Hitachien så best ut.

Selgeren annbefalte Hitachi og når jeg sa at Panasonicen ble kåret til det beste i Lyd og Bilde så sa han at dette var før Hitachi skjermen kom ut...??

Skal alltid stole på selgerene, men dette er en beskjent så han bør jo ikke lyge så vannvittig mye!!

Hvis jeg kjøper noe i dag så tror jeg det blir Hitachi skjermen, men jeg er jammen ikke sikker! Tror kanskje kabel tv har alt for dårlige signaler!

Hvis jeg tar Hitachien i dag og blir missfornøyd med det så kan vi gjerne ta en tur og se på den Panasonicen.

(Vuderer og kjøpe meg en crt skjerm! Men skal gi Plasma en sjanse til.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 11:20:56 AM #9 av 13
Postet av: regor
Hos Expert får du høre at Hitachi er best uansett... Selgerene der er lært opp til å si det. Har kranglet mye med de..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 12:53:09 PM #10 av 13
Postet av: arntos
Det er jo bare Expert som selger hitatchi, tror ikke det er så mange andre steder du får kjøpt de. Og da er det jo ikke så rart at de anbefaler disse skjermene. I disse dager får du kjøpt Th37PA30 fo runder 20 000 inkl bordstativ, hadde jeg da kjøpt meg en HITATCHI til 10 000 mere? NOPE :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 1:14:01 PM #11 av 13
Postet av: incubus
Jeg har selv en fantastisk 32" Philips WS tv som sikkert veier 60 kg. Den står på loftstua sammen med hjemmekinoanlegget mitt. Tv'en gir knallfine bilder. På stua hadde jeg en 29" Sony tv, men så ble det slik at vi kjøpte plasma. Jeg var innom HiFiklubben, Expert, Eljøp osv. Leste i alle slags avforum på nett samt div. tester. Valget falt til slutt på Panasonic th37pa. Nå har jeg en Denon adv-500sd dvd receiver og et micropod 5.1 sett koblet opp mot tv'en. Jeg bruker en monster komponent kabel og bildet på panasonicen er fantastisk. En ren nytelse å se film ! Jeg ser ikke så mye film på loftstua lenger... Når det gjelder HDTV så takler denne panasonicen både 720p og 1080i, dette iflg. Panasonic selv. Men husk dette: HDTV sendinger på bred basis er nok mange år frem i tid, og sannsynligvis
mye lenger frem enn det mange skal ha det til!!
Husk at vi enda ikke har begynt med bakkebaserte, riksdekkende digitale
TV- sendinger i Norge, og det vil bare være første steg i retning av HDTV,
som vil følge en god stund etter de regulære digitale sendingene!

Til mitt bruk (tv og dvd) gir panasonicen og denon spilleren SUPRE bilder. Jeg synes også det er stas å stappe memory stick'en fra kameraet i tven....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 1:22:14 PM #12 av 13
Postet av: kjelle
enig at dette er en god tv.har hatt en 42" selv.men leverte den inn igjenn pga mangel av dvi...angrer kansje litt.men vurderer å kjøpe en ny en når prisen synker litt.37" under 20k er absolutt å anbefale.men bruk en skikkelig dvd spiller! mange som slurver med dette og syter over dårlig bildekvalitet.til en plasma så må jo man jaffal svi av 5k på en skikkelig dvd spiller.(spør du meg)
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 4:01:40 PM #13 av 13
Postet av: Tiger
Moralen er vel at dersom man skal KUN se film fra en god DVD-spiller (eller HTPC med rett skjermkort) kan en plasma være en grei løsning.

Så snart man skal se ordinære TV-sendinger, så er en god CRT fortsatt best.

Når HDTV blir standard signal for NRK og TV2 vil man måtte bytte ut CRT-en med en plasma (eller annen flatskjermteknologi).

Det blir feil (for meg) å kjøpe en flatskjerm nå som ikke har ekte HDTV-oppløsning (720).

Men at plasma er kult kan man ikke nekte for, men en god investering for å benytte på vanlige TV-signaler er det ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar