Logo

Center over og under lerret?

Skriv et svar
11/29/2005 10:57:02 AM #1 av 9
Postet av: pnerbye
Dette er igrunn noe som er blitt diskutert tidligere, men jeg ønsker å ta det opp igjen.

Ideelt sett skal diskant og mellomtone helst være på rekke i fronten. Det lar seg sjeldent gjøre hvis en har et litt stort lerret. Mange setter da center under lerretet som en kompromissløsning. Alternativt kan lerretet være litt høyt på veggen, men da blir jo lyden langt under senter av bildet.

Noen produsenter av lerret perforerer duken slik at center kan stå bak lerretet. Dette blir et kompromiss både for lyd og bilde.

Hva om en kobler en stereo effektforsterker til center pre-out og plasserer center over og under lerretet? Vil ikke dette bli den beste løsningen? Dette rimer også med manges mening om at en bør ha litt mebran-areal i center nettopp fordi mye lyd kommer herfra på film.

Eller bør en rett og slett bare putte penger i frontene og kjøre phantom center?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 3:00:10 PM #2 av 9
Postet av: Flageborg
Dette er en grei Senterløsning som kan anbefales: :D :D :D Senter_102_0559.jpg Senter_102_0559.jpg ( 15.9072265625 KB) Vist 676 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 3:12:47 PM #3 av 9
Postet av: Atle Torp
Du er inne på noe vesentlig Petter, og som Flageborg illustrerer, så finnes det knapt noen bedre løsning enn det!

Perforert lerret vil i enkelte tilfeller og ved ugunstige vinkler dempe for mye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 3:16:24 PM #4 av 9
Postet av: pnerbye
Jeg ventet i grunn på et svar fra deg, FLageborg! :lol:

Hvis jeg handler 1 par gulvstående som center koblet til en stereo effektforsterker på pre-out, og kobler en center over lerretet i tillegg koblet på høyttalerutgang. Begynner det å hjelpe da? :)

Har du noen seriøse tips setter jeg pris på det. Jeg bor for nærme Kjeller til å kunne bruke slike systemer dere driver med på sørlandet! :lol:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 3:19:43 PM #5 av 9
Postet av: pnerbye
"akto" skrev:Du er inne på noe vesentlig Petter, og som Flageborg illustrerer, så finnes det knapt noen bedre løsning enn det!

Perforert lerret vil dempe for mye.


Jeg har jo studert kinoen din, og der blir jo ikke akkurat diskantene på rekke. Ikke at jeg tror dette forringer lyden noe særlig, men for optimal opplevelse bør vel helst lyden løftes inn i bildet?

Dessuten er jo membranflate et poeng her.

Kan bli dyrt for meg dette! :lol:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 4:40:47 PM #6 av 9
Postet av: Flageborg
Du må ha like høytalere over og under lerret. Tidligere hadde jeg et par JBL Control OVER lerret og de 2 som du ser nå....UNDER lerret. Følgende problem oppstod: Det er MER diskant i de som stod under lerret og derfor opplevdes "vispere" på trommer slik at de lå i underkant av lerret, mens de vanlige mellomtonene havnet midt i lerret.

Slik det nå er plassert, lik høytaler BÅDE over og under lerret, kommer all lyden fra SENTER av lerret. Pass på, jeg har også tilmålt avstanden fra lytteposisjon til senter OVER lerret og den er LIK avstand til senter UNDER lerret - VIKTIG !!! Hva betyr det? Jo, senteren OVER lerrett stikker litt lenger ut og er vinklet litt ned mot lytteposisjon.

Når du skal måle.........tenk deg at du sitter midt inne i globusen og skal ha lik avstand til ALLE høytalerne, i ALLE retninger. :wink:

SURROUNDed by sound....................in the middle - MIDGARD - der hvor DET skjer !!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 5:00:32 PM #7 av 9
Postet av: pnerbye
Dette høres litt spennende ut. Kan bli litt dyrt hvis jeg går for en Focal.JMLab Cobalt frontrekke. Jeg kan jo også spare til en oppgradering senere.

Synd at ikke flere produsenter av receivere lar oss bestemme hva vi ønsker å bruke de 7 kanalene til selv. Ofte er det begrenset til "bi-amping" av frontene eller feks Yamahas dialogue lift.

Takk for gode råd! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 7:51:49 PM #8 av 9
Postet av: Atle Torp
"pnerbye" skrev:

Jeg har jo studert kinoen din, og der blir jo ikke akkurat diskantene på rekke. Ikke at jeg tror dette forringer lyden noe særlig, men for optimal opplevelse bør vel helst lyden løftes inn i bildet?



Dette er helt rett, men jeg har rett og slett ikke mulig til 2 stk senter. Derimot har jeg nest best løsning, vinklet senter mot sweetspot. Og så er senteren stor, ikke i forhold til Flageborg sin, men dog.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2005 8:43:18 PM #9 av 9
Postet av: pnerbye
Det er vel først og fremst lyd som beveger seg fra side til side som kan avsløre høyttalerplasseringen, og det forutsetter vel at seern/lyttern aktivt prøver å legge merke til dette.

Hvis jeg går for Cobalt-rekke foran tror jeg at jeg bremser litt på ideen, mens jeg med Chorus kanskje kan ta meg råd.

Jeg tar meg 5 uker ferie/permisjon, ifbm konas nedkomst, fra 7/12. Regner med at jeg innimellom barnehyl og koneskrik kan snike meg ut å prøvelytte litt på hifihuset. 8) :twisted:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar