Logo

Bygge min først HTPC - hva trenger jeg

Skriv et svar
2/4/2004 2:57:06 PM #1 av 5
Postet av: Roar
Har akkurat mottat min Panasonc PTA-E500 projektor.

Er fornøyd med den, men slik jeg har forstått det så vil det være mye å hente på å bygge seg en HTPC for å fore projektoren med DVD og Divx.

Planlegger derfor å sette sammens en dedikert hjemmekino PC som jeg kan ha i stua.

Trenger derfor tips om hvilken komponenter jeg bør handle. (harddisk, cpu osv)

Trenger jeg et skjermkort med DVI eller holder dem med S-video utgang til projektoren?
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/4/2004 3:43:02 PM #2 av 5
Postet av: DrErling
Skjermkort: Aller helst radeon 9x00 med dvi. (9600XT er et godt kort)
Hovedkort: Anbefaler socket-A da du får mest for pengene her. Abit nf7-s v2 er et godt og stabilt kort.
Prosessor: Alt etter hva du skal gjøre med maskinen kan du velge prosessor. Skal du drive med opp/ned skalering og diverse filter er det kun det beste som duger. XP2600+ har god ytelse/krone. Duron 1400 klarer fint de fleste braser bortsett fra filter/skalering og duger hvis du bare skal spille dvd/mp3 osv.
Minne: 512 (2x256mb) pc3200LL (corsair) er å foretrekke. (1Gb (2x512) hvis du har råd)
Harddisk: Velg etter lommeboka. Har du råd får du mye for pengene på 200Gb nå. (1200,- på hardwarebutikken nå om dagen)
Kjøling: Anbefaler en stor/bra ribbe med en stillegående vifte.
Kabinett: Har du kone? Da må du ha et fint kabinett, ellers blir det bråk. Jeg er litt innhabil når det gjelder å anbefale kabinett fordi jeg jobber i et firma som selger htpc-kabinetter.... men jeg synes ærlig talt du skal sjekke ut kabinettene på http://www.artpc.no Kan anbefale MIST 350W strømforsyning fra microplex.
Lydkort: Veldig mange HTPC entusiaster velger m-audio lydkort. "Revolution 7.1" er et kort som koster 1300,- og yter meeeget bra. Får omtrent utelukkende gode referanser.

Alt i alt kommer det an på hvor mye penger du har tenkt å ofre. Jeg så ikke noe prisoverslag, så jeg måtte bare gi et tips jeg kan stå inne for.

DrErling
signatur ja
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/4/2004 5:01:43 PM #3 av 5
Postet av: Roar
Jeg tenkte å bruke ca 10.000,- kr på prosjektet +- noen få tusenlapper. (jeg trenger vel ikke skjerm)

Jeg ser poenget ditt med kabinettet. Har en samboer som rynker på nesen for det meste så jeg må velge et kabinett som hun liker.

Slik jeg forstår det av det så er det beste kortet ATI. Trodde det beste var Geforce men det er kanskje bare til spill og det var kanskje bare i gamledager det var slik?

Jeg har kikket på komplett på priser og de komponentene du foreslo. Hvis 9600XT er et godt kort så skal jeg gå for det. Var jo ganske rimelig. Ser Saphire har et kort som heter ultimate edition. Kjenner du til det? Link finner du her.

Er dette et kort å satse på?

Er ikke så godt kjent med AMD prosessorer, har en Pentium 4 på jobb og en PIII som jeg bruker til å surfe på idag hjemme.
Mente det gikk diskusjoner om at AMD ikke var like stabilt som Intel, men det er kanskje et tilbakelagt stadie. (som du skjønner er jeg ingen pc nerd)
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/8/2004 10:25:54 AM #4 av 5
Postet av: Aki
Kabinett: Har du kone? Da må du ha et fint kabinett, ellers blir det bråk. Jeg er litt innhabil når det gjelder å anbefale kabinett fordi jeg jobber i et firma som selger htpc-kabinetter.... men jeg synes ærlig talt du skal sjekke ut kabinettene på http://www.artpc.no Kan anbefale MIST 350W strømforsyning fra microplex.


http://www.Vendur.no har nokre lekre kabinett..for å seie det slik...hehe...
Mvh
Aki
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/23/2004 7:31:18 PM #5 av 5
Postet av: Soundproof
Kanskje noe sent, regner med du har kastet deg ut i det og kjøpt allerede, men da kan jo dette stå om noen skulle lure på det samme senere.

Om jeg skulle bruke 10 000,- på en pc som skal brukes til HTPC, ville jeg sett nærmere på disse komponentene.

Prosessor: Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533
Solide greier, uten å gi deg alvorlige temperatur problemer som igjen fører til behovet for en stor vifte, og dermed støy. Har vært en del plaget med ustabile kjerner på spesielt AMDs XP1800+ som har ført til en del problemer for meg, er mulig dette ikke er et utbredt problem, men med Intel tør jeg nesten garantere at du vil bli fornøyd og det er jo det som er poenget :)

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600PRO AIW 128MB DDR
Billig, god bildekvalitet, fleksibelt og kan brukes til det meste.

Hovedkort: Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz
Koster ikke allverden, men gir deg det du trenger og litt til. Velkjent ASUS kvalitet, som har fungert utmerket for meg i noen år nå.

Hardisk: Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB
Det er mulig å få tak i disker med noe høyere ytelse/ lavere pris, men denne har jeg enda ikke hørt mange ulydene fra. Siden du sier du ønsker å ha PC`en i stua går jeg ut ifra at du ønsker å holde et lavt støy nivå, både under bruk og i "idle" modus. Slett ikke dårlig ytelse fra denne heller og prisen er ikke avskrekkende.

Resten av komponentene er temmelig standard, skal du bruke en intern DVD spiller til HTPC`en gjør du lurt i ikke å hive deg over første og beste. Bildemessig tør jeg ikke si vilken intern DVD spiller du bør satse på, men Plextor lager ellers stabile og gode CD-brennere/DVD spillere.

Ellers får du ha lykke til, tenk litt på vilke merker du setter inn i maskinen og bruk heller litt mer på kvalitet. Det er ikke noe skøy å bli avbrutt i filmtittingen av en stor blå skjerm som forteller deg at _noe_ er galt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar