Logo

Best bilde \ oppskalering til HD

Skriv et svar
7/6/2006 3:51:17 PM #1 av 7
Postet av: Karsten
Skal kjøpe med en DLP prosjektor som tar HD (1280 x 768, kanskje LG AN110 eller Model Two)

Hvordan får mann best bilde på en prosjektor med tanke på:


1. DVD: her kommer vell hd-dvd\blueray etter hvert...men der det dvd-spillere\sorround recievere som skalere opp til HD?

2. Kabel: har standard kabel tv. dette sendes vell i 500 linjer. dette må da gjennom en ekstern skalerer...

3. PC, Xboks, Playstation er vell greit som det er... de sender vell i i denn oppløsning de har mulighet til


Har hørt at noen forsterkere har skaleringmuligheter til HD (tror en philips 9000 et-eller-annet).
Har noen DVD spillere det også ?

Jeg må kjøpe en sorround reciever og en dvd spiller, så om det finnes et alternativ som kan forbedre bilde hadde det vært kjekt.. men man må kanskje kjøpe en boks ved siden av som koster flesk :)
(eller vente noen år på HD sendiger \ HD-DVD)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2006 4:11:26 PM #2 av 7
Postet av: Torja
Ja du ønsket deg ny PJ. Lykke til med det, men på spørsmålene dine, skal prøve å svare så godt jeg kan:

1. DVD spilleren bør kobles via HDMI. De fleste nye DVD spillere av en viss kvalitet har HDMI ut. Dette gir vanligvis det beste bilde. Hvis du tenker på å kjøpe en Receiver og har flere bilde kilder(DVD spillere, DVD opptakere, X-Box 360, VHS spiller osv..) kan det være en fordel å få en med HDMI switsj/scalerer så kan alle bildekildene gå inn samme kabel til PJ. De fleste nye DVD spillere scalerer opp til 720 progresive eller 1080 interlace linjer. Dette er ikke ekte HD, men en oppscalert versjon. Kommer ann på DVD spilleren din hvor godt dette blir gjort. Kan hende PJ gjør dette bedre, da den uansett scalerer opp det innkomne signalet hvis dette har et lavere linjeantall enn det som blir vist av PJ.

2. 576i (interlace) linjer i det vanlige tv nettet ja. Må sende signalet via DVD opptaker eller videospiller og så signalet videre herfra via super video eller component eller HDMI. Se link her
http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer.asp

3. Se svaret over på svar 1.

En god receiver som kan scalere og sende repet signal er denne fra Hifiklubben:
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Soelv.htm
:D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2006 6:37:18 PM #3 av 7
Postet av: Rikky
Du er sikkert klar over det, men alt du sender inn til projektoren blir skalert opp/ned til native oppløsning av projektorens interne scaler, du trenger ikke en ekstern scaler med mindre du er ute etter en som gjør en bedre jobb.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/7/2006 7:19:04 PM #4 av 7
Postet av: Karsten
Driver å lærer om disse sakene nå så all info er bra..

det enenste jeg har er høytallere (Tannoy arena 5.1..)
det eneste dama (interiørdesigner:) godtokk... og til og
med de var litt i de største laget..


la merke til avr2807 i siste hjemmekino bladet, tenkte å gå for pioner vsx1015 siden den var litt billigere, men den har kanskje ikke hdmi switching og bildeskalering.. får leste å gruble...

det er jo halve morroa :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 8:19:34 AM #5 av 7
Postet av: lostfields
gir ikke komponent like bra bilde som HDMI da? den takler fint HD signaler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/10/2006 10:13:25 PM #6 av 7
Postet av: Torja
HDMI er en digital standard som gir støtte for digital lyd og video overføring uten kompresjon. Komponent er en analog overføring av bilde via 3 separate kabler. Dette er den beste av de analoge standardene. HUSK at informasjon på dvd platen er digitalt lagret og en frem viser av typen plasma eller pj viser fram dette digitalt. En analog kabel må dvd spilleren omgjøre signalet till et analogt signal for så fram viser omgjøre til digitalt igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/11/2006 10:57:08 AM #7 av 7
Postet av: lostfields
Takker

Så hvis jeg har har en Pioneer AX2 samt bildefremviserene LCD og Prosjektor. Avstand fra AX2 til Prosjektor er 12 meter.

Hva bør jeg bruke hvor, jeg kan bruke en HDMI kabel og en Komponent kabel til enten LCD eller prosjektor. Ikke HDMI til begge kilder. Hva er å foretrekke, mht. lengde på kabel og mottaker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar