Her sto det mye rart. La meg forsøke mag på en forklaring.
En
lukket høyttalerkasse skal være tett og fungerer på elementet som en fjærende luftpute som elementet jobber mot. Siden kassa er tett og som regel temmelig stiv er det altså kun fronten av elementet som gjengir lyd. Dette gir en tilnærmet punktformet lydkilde. Avrullingen i bassen begynner som regel ganske høyt i frekvens, men er ganske slak. Det er videre ganske enkelt å lage en vellydende høyttaler på denne måten, siden karakteristikken til den fjærende luftputen ikke er veldig kritisk. De kan derfor lages temmelig små, selv om det alltid vil gå ut over bassgjengivelsen (mindre kasse betyr stivere "luftfjæring").
En
bassreflekskasse er mer kompleks. Fortsatt fungerer kammeret som en luftfjær, men i i tillegg til elementet er det altså en bassrefleksport. Denne porten har en viss lengde og et visst tverrsnitt som tilsammen kan betraktes som passiv membran av luft. Ved høye frekvenser oppfører kabinettet seg ganske likt den lukkede utgaven. De høye frekvensene evner rett og slett ikke å sette luften i det lange røret i bevegelse.
Etterhvert som frekvensen blir lavere vil imidlertid luftfjæra (luften i kammeret) og luften i røret begynne å røre på seg. Det som skjer da er at bassrefleksporten begynner å gi lyd under påtrykk av lufta i kammeret. Denne lyden kommer i tillegg til lyden fra basselementet, og vil gi et ekstra bidrag i bassen. Ved bassrefleksportens avstemmingsfrekvens er bassportens tilleggsbidrag på sitt høyeste, og ved den frekvensen svinger bassrefleksporten og høyttalermembranen i fase, slik at man får et betydelig ekstra bidrag. Ved lavere frekvenser enn avstemmingsfrekvensen begynner frekvensen å bli så lav og lufta i røret så lett at det fungerer som et hull i kassa. Lyden fra baksiden av basselementet er i motfase i forhold til fronten, noe som fører til gradvis utfasing, og dette fører til at bassrefleksavstemmingen ruller av senere, men brattere enn en lukket kasse. Avstemmingsfrekvensen for en bassreflekskasse er kritisk. Legger man avstemmingsfrekvensen for høyt vil den skape en såkalt one note bass eller boomete bass som er særdeles kraftig ved en bestemt frekvens. Å legge den for lavt er ganske sjelden, siden det ofte er fysiske begrensninger den veien, men bygger man STORE kasser så kan dette også gjøres, og da vil bidraget fra bassrefleksen være minimalt (bidra på et nivå der basselementet allerede har rullet av ganske mye, slik at forskjellen ikke blir så stor).
Nedenfor er kurver som illustrerer forskjellen mellom de to avstemmingene, samt noen varianter av bassrefleksavstemming.
Den blå kurven er lukket avstemming. Man kan se hvordan den myke avrullingen gjør at den ikke spiller like kraftig i et område som bassrefleks, men den slake avrullingen gjør at den fortsatt har en god gjengivelse i den dypeste bassen og kan strekke seg dypere enn tilsvarende bassrefleks.
Den røde, gule og grønne er ulike varianter av bassrefleksavstemming for samme element.
Den røde viser en alt for høyt avstemt bassrefleksport for det første vil den spille overdrevent kraftig ved rundt 50Hz, for det andre vil den fra 30Hz og nedover yte dårligere enn en lukket høyttaler, noe som betyr elendig dypbass.
Den grønne kurven viser en såkalt flat avstemming. I et stort rom eller et ekkofritt rom er dette en god løsning. Dessverre vil den sammen med romforsterkningen også kunne få et frekvensområde der den spiller unaturlig kraftig. Legg merke til at denne også må gi tapt i forhold til den lukkede konstruksjonen ved rundt 25-26Hz.
Den gule kurven kan se ineffektiv ut ved første øyekast, men den vil sannsynligvis integrere bedre med små rom enn de to andre løsningene. Det er også først ved 20Hz den må gi tapt for den lukkede konstruksjonen med hensyn på dypbass.
Felles for alle bassrefleksavstemmingene er altså at de bidrar med et ekstra bidrag fra en gitt frekvens (i eksempelet rundt 200Hz) og nedover et stykke forbi avstemmingsfrekvensen. I dette området spiller bassrefleks mer effektivt (gir mer lyd per påtrykt effekt) enn en lukket konstruksjon. Men det er ikke dermed sagt at det spiller pener. Brukt feil kan bassrefleks gi en overdreven bass. De lukkede konstruksjonene jobber på sin side ofte på lag med romforsterkningen og lydgjengivelsen oppfattes av mange som mer presis uten at enkelte frekvenser fremheves som unaturlige. Lukkede konstruksjoner har ofte også en imponerende dypbass som overrasker mange. Det er faktisk ganske vanskelig å lage like små bassreflekskonstruksjoner, men det er altså slik at dersom man gjør dem litt større og avstemmer det riktig, så har bassrefleks mer å gi i mellombassområdet.
samplecurves.gif (
6.9921875 KB) Vist 1279 ganger