Logo

Bakhøyttalere

Skriv et svar
7/3/2005 12:56:01 PM #1 av 4
Postet av: Toffy
Har planer om å bygge meg nye bakhøyttalere, har byggd dette tidligere, men vil endre dem til mindre volum.

Nå i dag spiller dem fra 50 - 22 000 Hz(etter måling) i porta kasse og i 20L kasse, dette blir stor å ha hengende på veggen.

Jeg ønsker å lage dem i trykk kasse på 9L og dem vil da spille 80 - 22 000Hz (etter simulering).
Er det ok for bakhøyttalere?

Og kan jeg montere dem i taket og latt dem spille rett ned (slik Dali sine bakhøyttalere, bare med bass og diskant ned, mens dali har diskant ned og bass ut)

Og dette med sub?

Har lagd front høyttalera selv, og målt dem til : 22 - 24 000Hz - 1,85Db
Følsomhet 92db. Hva vil sub hjelpe meg for? de fleste subber spiller jo ca 20Hz med en følsomhet på ca 89 -91db.
Og bygger jeg selv klarer jeg å lage en som spiller fra 17Hz - 1,85db med en følsomhet på 92db. Men koster meg i deler ca 12 000,-

Er det behov? er i tvil.

T
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/3/2005 5:29:05 PM #2 av 4
Postet av: TheTubaplayer
for å ta det første først da... er ikke noe i veien med at bakhøytalerne ikke spiller lengre ned enn 80Hz, kan ikke tro at de spiller noe særlig ned i det området fra før heller da.. ?

Hvis du har bygd høytalere som spiller i det frekvensområdet med et avik på 1.8dB er det utrolig linært... nesten vanskelig å tro. Uansett, er det vanskelig å avgjøre om du trenger en sub på kun teoretisk informasjon. Du bør nok prøve oppsettet ditt, å se om det spiller tilfredstillende i bassområdet. Gjør det ikke det, så bygg en sub.

Men i de fleste oppsett jeg har hørt, hjelper en sub godt til i nedre bassområdet, selv med store fronthøytalere. Men jeg regner med dette kanskje er et spørsmål om økonomi også? :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/3/2005 5:46:01 PM #3 av 4
Postet av: boly
Enig med "tuba". En sub vill altid hjelpe da den kun spiller bass :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/4/2005 9:48:47 AM #4 av 4
Postet av: Toffy
"TheTubaplayer" skrev:for å ta det første først da... er ikke noe i veien med at bakhøytalerne ikke spiller lengre ned enn 80Hz, kan ikke tro at de spiller noe særlig ned i det området fra før heller da.. ?

Hvis du har bygd høytalere som spiller i det frekvensområdet med et avik på 1.8dB er det utrolig linært... nesten vanskelig å tro. Uansett, er det vanskelig å avgjøre om du trenger en sub på kun teoretisk informasjon. Du bør nok prøve oppsettet ditt, å se om det spiller tilfredstillende i bassområdet. Gjør det ikke det, så bygg en sub.

Men i de fleste oppsett jeg har hørt, hjelper en sub godt til i nedre bassområdet, selv med store fronthøytalere. Men jeg regner med dette kanskje er et spørsmål om økonomi også? :D


Ja, økonomi spiller inn.

Dette med bakhøyttalere har du nok rett i, for målinger forteller 50Hz, men da som stereo, tok å målte bakkanaler på disse høyttalera, og i en fil (Terminator) laveste frekvens var da 140Hz.

Og mine målinger gjør jeg selv i min egen stue med "eget" innstrument fra Seas krav. Hvor jeg stiller inn til - 1,85db kan også stille på -3db og -6db. Kan sikkert stille den på akkurat hva jeg vill.

Fronthøyttalera kosta meg i deler 40 000,- og 1 år simulering på data for kabinett + 1 år justeringer av kabinett før jeg sa meg ferdig med dette.
Sammtidig lagde jeg filter, også simulert + justert i samme åra.

Siden målingene er gjort i stue, så må det regnes som akustisk måling.

Så bakhøyttalere kosta meg 15 000,- i deler.

Skal jeg ut med enda 12 000,- i deler for subb, så begyner det "nesten" å bli dyrt. Kassa koster jo noen kroner også............

Men som du sier: en ekstra bass høyttaler må gi mer uansett........... :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar