Ja,
Mye interessant har skjedd siden jeg logget meg av for siste gang i sommer ser jeg, og blir man spurdt om svar man ikke finner selv, så prøver jeg å svare, men blir "satt på plass" av spørsmålstiller... hehe, vel, nå skal jeg lese meg opp på ting og tang igjen, vet ikke om denne tråden har sklidd heeeelt ut i forhold til hva den var ment til.. Vet heller ikke om spørsmålstiller fikk orden på sakene..
Vel, orso; Hvem fører Auzentech kortet i norge? Har veldig lyst til å prøve det ut. Tror derimot ikke det er mye nytt på slim-kortet til ASUS i forhold til standard Xonar løsningene, men har mer tro på Auzentech kortet.
Du nevner at det er fremtiden med alt pakket på hovedkortene, det er helt sikkert at kommer til å skje. Likevel, det er også store sjanser for følgende scenarioer;
1. Alt blir integrert på hovedkortene, men hvis kvaliteten på lydkortene er slik som f.eks dagens løsninger fra f.eks Realtek, er det fremdeles "liv laga" for "entusiast kort". Jeg ser bare ikke for meg at hovedkort som koster f.eks 2-3000,- alene, fordi lydkortet er stas, er noe som ville gått i særlig volum. En produksjonslinje i Taiwan, altså, ett produkt, krever en minimumsproduksjon på over 80.000 for at det skal gå i null, og ytterligere 30-40.000 stk skal man tjene noen skarve øre.. Så, kanskje, men likevel, neppe.. Det som likevel kan talefor at det BLIR HD integrert, er en masseproduksjon på la oss si 10-15.000.000 (millioner ja) slike lydkort (gjerne integrert med IGP'en) for å få ned etterspørsel og holde en OK kvalitet, da kan det skje at hovedkortene blir fornuftig, men likevel noe dyrt priset. Likevel, man skal lete etter folk som har ett slikt behov for HD lyd, på PC jeg mener. De fleste er happy med en Realtek chip som spytter ut 48kHz i stereo slik som det er idag. Likevel, muligheten ligger i kortet, og prisene er de samme, så da blir det som f.eks Realtek er idag, det er der, billig, ikke helt på topp i kvalitet, og man kan bruke det om man vil. Bunnlinjen vil da uansett vere; Entusiastkortene VIL selges videre, da kvaliteten på lyden fra de integrerte løsningen IKKE er tilfredstillende for noen.
2. Jeg tror, at slik nVidia har spådd inn i krystallkulen, slik vil det nok mest sannsynlig skje; Tenker da på muligheten for at hovedkortet bare består av sokler til CPU, minne, ekspansjonspor og kontaker for lagringsenheter etc. North og southbridgene, samt alle andrfe chipper som er vanlig i dag, forsvinner helt, og man kjøper en ferdig pakke fra enten Intel, AMD eller VIA, som har da alt på en "die", altså, alt i CPU'en (om man kan kalle CPU lengre da..), NB, SB, CPU(antall kjerner inkl.), Lydkort, minnekontroller, nettverk og BIOS. Her tror jeg nVidia er inne på noe ganske fornuftig, og jeg har sett både fra Intel og AMD at dette allerede er i "gjære" hos derespektive. Først ut var AMD med å integrere minnekontrolleren i CPU'en (fra AM3 sokkelen kom), så svarer Intel med å gjøre det samme og samtidig lansere muligheten for å få GPU'en(IGP) inntil neste år. AMD skal gjøre det samme, men litt senere pluss at de vil også ha mulighet for å kunne skru av de ulike kjernene i CPU'en for at bruker skal kunne kontrollere varmen og spare strøm.. Ikke sett noe fra VIA enda, men de pleier, når de kommer, å ha meget smarte og strømgjerrige løsniger. Sikkert ikke langt unna. Uansett.. Her blir det skreddersydde løsniger, neppe noe kvalitet å skrive hjem om, for å holde prisene godt nede. Da har man plattformen/fundamentet, og man kan fylle på med entusiast kort og produkter om man vil ha ulike ting bedre, da til en helt annen pris og kvalitet selvsagt. Hvis ikke nVidia finner seg en leir å slå seg ned i snart, så kan det bli rimelig tøft for de å stå imot de to andre kjempene (likevel, markedsverdien på nVidia er foreløpig to ganger AMD/ATI, men fjorten ganger under Intel..) som vil ta kampen til de eviggrønne strømsparende steppene..
3. Ting forblir som det er idag.. Vel og merke, det utvikles videre i alle leire, fremtiden er like usikker og mange har mye de vil si og slippe løs til massene for å la de eksperimentere seg i hel.. Mye frustrasjon og ekstremt lite WAF der ute, merker det hver dag selv.. Virker for meg, som om de største produsentene av datadeler (les ASUS, Toshiba, Hynix og f.eks Realtek) pumper ut deler til alle og enhver, og glemmer å lage fungerende og stbil programvare rundt det. Klart, det er jo opp til produsentene av slutt produktene som er ansvarlig for dette, men det er akkurat samme lyden i den leiren.. De glemmer forbrukeren..
Tja, ble langt som pokker dette innlegget her.. Moderator kan flytte eller slette det om ønskelig, tråden er takket vere meg nå fullstendig ødelagt
Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U